asterix_zaphir

Trådstartare
Om en häst har en fettknuta kan den bli mindre av sig själv?
Är det någon som har erfarenhet av fettknutor på häst så får ni gärna dela med er av er erfarenhet.
Har en häst som har en fettknuta och jag tycker den har blivit mycket mindre sedan hon kom hit till mig.
Hästen har absolut inga problem med den och den sitter inte ivägen för någon utrustning heller.

Sv: Fettknuta

Hihi. Min häst hade två fettknölar på varje sida när jag köpte honom. hade 75kg övervikt, så det var inte konstigt alls att de fanns där.
De försvann sedan när jag bantade ner honom. Man tror aldrig att han har haft dem. Gick bort på några månader bara.
Men visst ser det hemskt ut. Skrattar som tusan åt att min smäckra häst har vart så otroligt fet. Så äckligt :p

aaah.. Missupfattade nog :crazy:
Hemskt ledsen.
men vad får de det av?!

Tyvärr vet jag ej vad de får det av.
Det blir som en knuta under huden. Kan kännas lite märklig att ta på.
Glömde fråga vetrinären när han var här ute sist.
Hästen har haft den i många år men nu efter jag fick hem henne här har den blivit mycket mindre:confused:
Det finna kanske någon här ute i cyberrymden som vet..

jaha. Men låter ju som min hästs knutor, fast kanske av olika anledningar.
Kan inte de komma vid foderbyte, och allergi vid foder? Tycks mig minnas något sånt från något jag läste, men jag är inte helt säker, så ta inte det så jätteseriöst.

Min häst har också sånna. Har för mig att de beror på närings/protein-överskott eller liknande.

Min herre fick en fettknuta i ljumsken, precis i anknytning till :angel: ..
Så jag ut med veterinären och befararde det värsta, tumör, eller cancer.. min häst är 16 år så man börjar nojja sig ..
Hon kände, och hon drog ut "den" för att se om den låg snett.. Kollade här och kollade där. Verkligen vände och vred. Vi kon fram till att den inte var i anknytning till den.
Därför gjorde vi en biopsi, och skickade in labbsvar någonstans.
Resultat; fettansamling.

Slutnota: 2453:- :eek:

Jippie, vad min sambo blev glad när vi tagit prov på tjockisens fett:rofl:

Det var iallafall en stor lättnad att veta att det inte var något farligt.
Visst ändrar den sig, men min häst har alltid varit lite småfet, men den har minskat i omfång sen i somras i allafall.

Var ca en handfull innan, och ganska hård. Man kunde lixom känna den som en grov boll under huden.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 458
Senast: Zetly
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
479
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka