Fettknöl? Infekterad..

movi

Trådstartare
Min vovve har en fettknöl på låret(enl vet.assistent),hon sa i alla fall att det var en,såg den när vi tog bort livmodern,och att man kunde ta bort den,men detta gjordes ej då..
Såg idag att knölen blivit både större och bredare,och infekterad..Så jag klippte rent,och tvättade med alsolsprit!
Tänkte ringa och kolla med vet på måndag!
Men,kan en fettknöl bli infekterad? Eller kan det vara något annat?
Man får ju tumörnojja..hon är 7 år..

Sv: Fettknöl? Infekterad..

Det kan vara en fettknöl eller proteinknöl.
Väldigt vanligt på gråhundar.

De kan bli inflamerade och det kan bli en stor böld snabbt.

Om den inte känns varm eller ömmar behöver du inte göra något alls, då försvinner den av sig själv.

Om den växer eller är varm/öm så behöver man ofta dränera den.

Min gammel hund har haft många tyvärr, men "bara" behövt ta bort fem sex stycken.

Det viktigaste är att man inte borstar dem med en borste som kan irritera/skada huden.

Jag har slutat borsta min hund helt och det har hjälpt, han har inte haft bölder på flera år utan fettknölarna kommer och går, ibland kliar han och då tar jag på teatree olja, det tar bort klådan.

De kan klia/bita till sig bölder också när de har fettknölar.

Ja,imorgon ska vi till vet och kolla upp knölen,då den de senaste dagarna vuxit ganska rejält,från att varit som en liten tuggummikula,så är den i storlek med en knytnäve,och har en läckande krater i mitten!
Bilden försetäller min vinterklädda riesen(långhårig):D,och det åt vänster är baken!
18695479.jpg

Fettknöl används för flera olika typer av knölar bla godartade tumörer med fettliknade vävnad o talgkörtlar med stopp i utförsgången(jättepormaskar). De senare är de som är spec vanliga på gråhundar o de blir lätt infekterade enligt bilden ser det ut som om din hund har en sån.
PL

Min Setter hade en sån, återkommande, knöl på nacken. Den såg ut precis på din bild, växte och blev rejält stor. Den var fylld av en obeskrivlig gråaktig massa (talg), blod och var! Veterinären tömde den, det var en grotesk syn, och jag klämde ut en hel del själv hemma. Sen fick vovven penicillin och blev bra. Men hugaligen så otrevligt det var!

Du glömde att tala om hur det luktar!
Vi fick operera bort tre st på vorstehn som dels växte själva fettknutan och som gång efter annan blev variga och stinkande.

till alla!
Tog en snabbglutt,ska snart i väg till vet,hon har idag öppet lite senare!
Tur att dom flesta skriver just fettknöl..
För just nu har det stått ganska mycket på Buke om cancerknölar(lymfar),så man blir ju svettig över knölar,och dessutom haft ett par kamrater som sagt,"det ser ju precis ut som min hunds cancerknölar,och det spred sig snabbt och vi fick ta bort hunden":eek:

Ja,nu har vi varit hos vet!
Klämt ut en hiskelig massa sörja..och fick sen en 10 dagrs pencillinkur,
2tabl 2ggr dag,CLINDABUC VET
Så nu hoppas jag det blir bra!

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
696
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
839
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
689
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 370
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka