Fett på nacken?

J

janta

Fick igår hem två shettisar på prov för ev senare köp. Stoet, 6 år har en GRYM nacke eller mera hela man kammen och en bit ner på halsen. Den är tjock och kompakt. Kan det vara fett som sitter där? När jag kollade på henne tidigare i våras hade hon bara en liten "svullnad" där, nu är hon fetare och nacken äckligt stor.
Hon som haft hästen senaste året pratar om "fångnacke" men jag har aldrig hört talas om ngt sånt. Vet nån?
En av mina tidigare hästar fick åxå den här nacken på somrarna men på honom blev den snygg, som en riktigt vältränad dressyr nacke även om han hade sommarvila :)
Någon som råkat ut för liknande nackar???
 
De är helt enkelt tjocka och har lagrat in fett! Har svårt att tänka mig att det har nåt med fång att göra, men det finns så många myter om fång, spec i kombination med shettisar.

Du får väl banta dem! :D
 
Det finns ett tillstånd som kallas EMS, Equine Metabolic Syndrome som man får på överfeta hästar, det ger isulinresistens o ett av symtomen är kraftig fettinlagring i nacken, detta kan man dock få av andra orsaker. EMS-hästar är väldigt utsatta för fång. Alla överfeta hästar är iof utsatta för fång (här spekuleras det i att orsaken är EMS)
Det här med fångnacke är alltså inte helt fel.
PL
 
Hmm... det låter inte speciellt kul med tanke på ev senare köp. Finns det ngt annat som är typiskt för dessa hästar?
 
Hästar kan lagra fett i nacke/överlinjen, runt manken och ovanför svansfästet. Så förmodligen är dett fett.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 748
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 270
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 867
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 926
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp