Fetcher N 1134

Sv: Fetcher N 1134

Treårssäsongen är ju väldigt intensiv för hingstarna, med bruksprov, hingstvisningar och allt, så det är väl inte ovanligt att de har sämre fertilitet då än senare?

Det är möjligt. Men om min seminstation - som är mycket bra - inte har någon lust att inseminera med honom öht, skulla iaf inte jag slänga bort pengar på nästa säsong. Det finns så många andra hingstar att välja bland och det är, trots god sperma, ibland svårt att få dräktigt. Så att ge sig i kast med en hingst som har dokumenterat dålig fertilitet = bad move.
 
Sv: Fetcher N 1134

Vi får hoppas att den blir det!
Både för honom och den andre nygodkände hingsten som haft problem i år. Jag är personligen förtjust i både Fetcher och Impuls och hoppas verkligen att de båda kommer igen nästa säsong!
 
Sv: Fetcher N 1134

Åsså finns det dom som seminerat med honom och fått dräktigt på en seminerin på ett skick.
Trots MKT dålig motilitet vid framkomst

//Tina
 
Sv: Fetcher N 1134

Det är möjligt. Men om min seminstation - som är mycket bra - inte har någon lust att inseminera med honom öht, skulla iaf inte jag slänga bort pengar på nästa säsong. Det finns så många andra hingstar att välja bland och det är, trots god sperma, ibland svårt att få dräktigt. Så att ge sig i kast med en hingst som har dokumenterat dålig fertilitet = bad move.

Jo, fast får han dokumenterat bra fertilitet nästa år finns ju ingen anledning att inte använda honom då. Man får väl se.
 
Sv: Fetcher N 1134

...kanske inte men visst är det konstigt att en del ston tar sig då på allt....?!?!?...nästan.
Kul för just den sto ägaren i alla fall.

//Tina
 
Sv: Fetcher N 1134

KL:
Puttar upp denna tråden lite, jag är nyfiken på hur fölen blivit? Hade han fortsatt dålig fertilitet? Funderar på honom till nästa år, men vill gärna se lite bilder på föl:laugh:
 
Sv: Fetcher N 1134

Hans första avkommor är ju två nu, och de skulle jag vilja veta om hur de är :) Har en ettåring efter honom som än så länge är mycket trevlig. Växer relativt jämt också. Stoet tog sig iaf på första försöket.
 
Sv: Fetcher N 1134

KL:
Puttar upp denna tråden lite, jag är nyfiken på hur fölen blivit? Hade han fortsatt dålig fertilitet? Funderar på honom till nästa år, men vill gärna se lite bilder på föl:laugh:

Han har haft bra dräktighet både 2009 och 2010.
I år blev 6 av 7 dräktiga på AI och 21 av 25 ston på TAI.

År 2009 hade han 86% dräktiga.
 
Sv: Fetcher N 1134

Han har haft bra dräktighet både 2009 och 2010.
I år blev 6 av 7 dräktiga på AI och 21 av 25 ston på TAI.

År 2009 hade han 86% dräktiga.

Det lät ju bra!

Ska bli spännande att se hans första årgång på 3-års till våren :)

Men ni som har använt honom, har det varit till lätta ston eller åt det tyngre hållet?
Stoet han isf är tänkt till är av äldre svensk stam, så hon är lite rejälare men inte tung...
 
Sv: Fetcher N 1134

Har ingen bild på den här datorn, men hon är ca 156 i mankhöjd o 160 över rumpan. Född i slutet av juli så är snart 16 månader.
 
Sv: Fetcher N 1134

Finns det någonstans man kan se hingstars dräktighets %? Mer än på hingstarnas hemsida där vissa hingsthållare skriver ut den %.
 
Sv: Fetcher N 1134

Tack för tipset, intressant läsning! :)

Eftersom jag är ny när det gäller avel, har jag fel om jag tror vissa hingststationer är duktigare än andra på att få stona dräktiga? Jag kollade på stationshingstarna där mitt sto är seminerat, de hade riktigt hög dräktighets % på alla stationshingstar. Eller har de bara haft turen att få hingstar med väldigt goda simmare?
 
Sv: Fetcher N 1134

**KL**
puttar upp..

Jättenyfiken på hur hans avkommor ser ut. Ingen som har bilder att dela med sig av?
/U
 
Sv: Fetcher N 1134

Min kompis väntar föl i år efter Fetcher. Det tog sej på första försöket och det ska bli jättekul o se avkomman =)
 
Sv: Fetcher N 1134

Här är min 09:a e Fetcher:


Bild från i höstas:
mobilepics091.jpg


Nyare men inte så bra uppställd dock. Svårt o stå still sen dog kameran...

mobilepics133.jpg
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: Mabuse
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
787
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp