"Fetare" av korn än av havre? Myt eller sanning?

M

Mayara

Har sedan urminnes tider hört att hästar blir fetare eller har lättare att lägga på hullet av korn än av havre. Ibland har man fått det tipset när man haft en svårfödd häst. Jag själv ger det till min häst på grund av att han blir tossig av havre.

Är detta sant eller är det en myt? Jag har i och för sig sett i de tabeller jag tittat i att korn innehåller mer energi än havre. Så det kanske kan stämma så till vida att 1 kg korn ger fler MJ än motsvarande mängd havre. Men jag anser att orsaken till om hästen blir fet eller inte väl måste bedömas av det totala intaget av fodermedel/energi i foderstaten. Fundersam blir man i alla fall...
Mayara
 
Sv: "Fetare" av korn än av havre? Myt eller sanning?

OK, det verkar som det är sanning då! Tack!
 
Sv: "Fetare" av korn än av havre? Myt eller sanning?

Vad menar du nu ? Det var väl ingen direkt fastslagen förklaring utan en teori...i vart fall uppfattade jag frågor och svar-sidan så...Vad är din förklaring ?
 
Sv: "Fetare" av korn än av havre? Myt eller sanning?

Visst är det en teori o inget annat, jag personligen tycker att den verkar rimlig, men i artikeln läggs det fram som ett påstående, så här är det.
Det är heller inget direkt stöd för att det skulle vara sant att hästar blir fetare av korn MJ för MJ. Jag upplever det som att åtminstone vissa hästar blir fetare av korn men det är nog inte klart visat.
PL
 
Sv: "Fetare" av korn än av havre? Myt eller sanning?

Att korn smälts till större delen i grovtarmen är helt klart, det är delen om att detta skulle kunna förbättra det allmänna foderutnyttjandet som är tveksam.
PL
 
Sv: "Fetare" av korn än av havre? Myt eller sanning?

Jag kan se en avsevärd skillnad på min svårfödde kille sedan jag började med korn. Det gick fort dessutom, nu är han i riktigt bra hull!
Varför har jag inte en aning om dock... :p
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Gärna rena fakta nu tack! Jag har hört att korn inte är ett särskilt bra fodermedel till häst. En person i min närhet menar att hon...
2
Svar
29
· Visningar
2 583
Senast: Kirre
·
D
Foder & Strö Min häst är 18 år i år och är väldigt pillig med maten. Inte bara att han är kräsen utan behöver verkligen ro om man vill han ska äta...
Svar
8
· Visningar
1 134
Senast: Centaur
·
Foder & Strö fyllde i alla värden på hippocampus.... Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar TS 4,5 7,6 68,9 Du...
2
Svar
32
· Visningar
2 412
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp