fet ponny - hjälp!

W

waterlilly

Jag har en ponny hemma i stallet som är fet, ponnyn är inte min utan en väns. Jag har fört på tal att ponnyn är för fet och ägaren håller med men jag vet inte om hon inser vidden av problemet.

Saken är den att mina kunskaper om foder inte sträcker sig mycket längre än till att hästen ska ha hö och mineraler o kraftfoder om den inte klarar att hålla hullet. Så jag behöver mer kunskap! och hoppas på er hjälp ;)

Hur skulle ni banta (eller skulle ni ge samma giva) en D-ponny som får ca1kg hö på kvällen, 5dl havre morgon o kväll och ca 5-7dl (blöt)betfor?
(och hagen ponnyn går i på dagen är nästan helt ner betad)

Hästen rids ca 5dagar i veckan, ganska lätt eftersom hon ska sättas igång efter några veckors vila.

Jag på pekade för min kompis att hon kanske skulle dra ner på havren men hon sade då att hon isåfall skulle dra ner på hö (vilket jag tycker är helt fel - eller?) och mitt motargument blev "ja, men vad äter en häst på stäppen?" min kompis sa då att hästen faktiskt inte är vild längre och har avlats kraftigt vilket hon ju har rätt i men ströfoder är ju trots det grunden!

Jag vet att hästen inte är min så jag borde ju inte lägga mig i men det är verkligen en hälsorisk fär ponnystakarn och jag skulle inte vilja att min kompis höll tyst om hon tycket att jag gjorde fel med min häst! Håller folk bara tyst så lär man sig ju aldrig.

Ge mig lite "kött på benen" så jag kan förklara bättre för min kompis eller säg att jag inte borde lägga näsan i blöt! Alla ser ju på saker och ting ur olika vinklar.

/waterlilly
 
Sv: fet ponny - hjälp!

Hur är hästen fet? Har den stor hjärtformad rumpa och fett på ovansidan av halsen eller är den bara stor om magen?

Jag skulle ta en analys på höt och sedan återkomma hit där ni kan få mycket kompetent hjälp med att beräkna en bra bantningsfoderstat.

Först och främst just nu skulle jag iaf höja höt. En D-ponny ska väl väga ca 400-450 kg och borde alltså få minst 6 kg hö/dygn för att tillgodose tuggbehovet.

Är den kraftigt byggd?

Hoppas att det löser sig!
 
Sv: fet ponny - hjälp!

Du kan ju upplysa om att även om hästen inte är vild längre så är inte matsmältningssystemet ändrat!
 
Sv: fet ponny - hjälp!

halsen är ganska grov men ingen fettpuckel ovan på, den har ingen hjärtrumpa (än) men det går inte in vid viveln bak utan ponnyn är jämntjock som en korv! ingen häng mage dock.

den är ganska kraftigt bygd, det är en new forest ponny.

analysera hö (och engilage) är inte direkt aktuellt(föräldrar med i bilden som inte vill betala det)... men kanske ett måste om vi ska kunna banta ordentligt - får ta upp det med dom.

Bör nog tilläga att vi stör med halm så hon käkar upp lite av bädden varje natt ;)
 
Sv: fet ponny - hjälp!

Jo, men vi är ju kompisar och jag vill inte missta den relationen så jag måste angripa problemet lite smidigare....
men det är skönt att höra att någon mer tycker som jag!
/waterlilly
 
Sv: fet ponny - hjälp!

Jag fick ner vikten på min islandshäst (450 kg) genom att ge ett bra hösilage med energi på 6,7MJ/kg. För mycket energi i hö/silage gör hästar tjocka. Tog bort kraftfodret, han fick bara 5 dl, men ändå. Istället 3 dl betfor blöttes med mineraler, så morötter och äpplen i det. Från maj månad till aug gick han ner 30 kg!!

Dock ska man vara noga med att ha ett bra proteininnehåll.

Att analysera o se vad man ger är viktigt. Hästar mår inte bra att vara tjocka. Många ponnyer/islandshästar som rids normalt o är i gott hull behöver inte kraftfoder.

OBS! Är hästen "tjock" med revbenen syns är det brist på protein, me det är du ju medveten om.
 
Sv: fet ponny - hjälp!

min d-ponny är jättesvår att få ner i vikt(new forest).... han får bara 6kg hö om dagen och lite mineraler, rids minst 6 dagar/veckan men han går ändå inte ner i vikt. vill inte ge för lite hö för han går ute än på nätterna och behöver det för att hålla värmen mm. har både häng mage, stor rumpa och fett på ovansidan av halsen... fick ner honom någorlunda i vikt efter fånganfallet förra hösten men har gått upp det mesta igen... vad gör man???
 
Senast ändrad:
Sv: fet ponny - hjälp!

tezzie82 skrev:
min d-ponny är jättesvår att få ner i vikt(new forest).... han får bara 6kg hö om dagen och lite mineraler, rids minst 6 dagar/veckan men han går ändå inte ner i vikt. vill inte ge för lite hö för han går ute än på nätterna och behöver det för att hålla värmen mm. har både häng mage, stor rumpa och fett på ovansidan av halsen... fick ner honom någorlunda i vikt efter fånganfallet förra hösten men har gått upp det mesta igen... vad gör man???

Du måste ju se VAD för hö du ger din häst!! Ger du ett hö med mycket energi i blir den tjock. Du kan ge välskördad halm om höet innehåller för mycket energi.
 
Sv: fet ponny - hjälp!

Det du kan göra är att försöka få henne att utveckla sitt resonemang och då själv komma fram till en lösning. Fråga hur hon menar när hon säger att hästen inte längre är ett stäppdjur, vad är skillnaden eftersom den "måste" äta kraftfoder, osv. Försök förstå hur hon tänker och utgå därifrån!
 
Sv: fet ponny - hjälp!

Men hallå, ska inte kompisar kunna ge varandra kritik/råd/upplysningar på gott och ont utan att det ska stå och falla med vänskapen ?? Vänskap handlar väl om att kunna vara ärlig, och är ni så bra kompisar som du säger så är det väl ingen fara med upplysningar...eller hur ? En diskussion är väl ingen stor sak vänner emellan ?
 
Sv: fet ponny - hjälp!

hade oxå en fruktansvärt fet new forest ponny :angel: tog ca 1 år att banta bort 100kg men gud så fin han vart sedan!
han var jämntjock,inte hängbuk lr fettpucklar.
när han bantade som mest åt han;
1 liter havre/dag
½ liter blöt betfor/dag
4 kg hösilage/dag
4 kg halmmix/dag (för att ha något att pilla i)
½ kg morötter/dag
b-vitamin, VSL o salt.
sen reds han hårt varje dag i veckan, tränade två ggr/vecka o tävlade varannan helg.
tyvärr hade fettet även satt sig inne i kroppen så den 5 mars 2003 fick han akut kolik o opererades. en fettboll stor som en knytnäve hade trasslat sig in i tarmsystemet o gjorde så att det tog tvärstopp.
så snälla, för allas skull, se till att ponnyn går ner, det är inte kul att se sin ponny vakna upp med 30 cm långt sår i magen o helt blodig. så ont vill jag inte att någon ska ha det, för det förstör allt runt omkring.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 675
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 133
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Hej! Behöver hjälp att spåna lite. Vi håller på att bygga ett lösdriftstall och ska skaffa häst(ar) när det är klart. Här tänkt ha...
2
Svar
26
· Visningar
2 725
Senast: Manji
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp