Ponny som sällskap

Sv: Ponny som sällskap

Ok, det låter ju bra. Vi har tänkt bygga en slags foderstation med tak och botten som skyddar mot fukt underifrån.
 
Sv: Ponny som sällskap

Det vill jag också göra, så du får gärna säga till om du kommer på nåt bra och smidigt sätt att göra det på :)
 
Sv: Ponny som sällskap

Tänkte först ha ytterligare en stor häst som är ridbar. Men när jag tänket efter blir det kanske lite mycket att ha två ridbara hästar som ska motioneras. Det räcker nog inte min tid till.

Ärligt talat ser jag ingen skillnad mellan att ha en stor och en liten. I min värld så behöver ponnyer lika mycket motion och stimulas som en stor. Jag har en Kallblodstravare och ett Russ. Det är helt klar Russet som behöver mest motion av de två för att hålla humör och hull.



Tex, hur funkar det att ha en liten ponny på lösdrift med fri tillgång till hö?
Det har funkar både bra och dåligt för min. Förra vintern funkar det kanonbra med begränsad fri tillgång. Nu däremot så funkar det lite sämre, ponnyn har gått upp massor.

"problemet" ligger i att han tränas för lite, har haft en period nu när jag inte kunnat motionera honom som jag borde och då sväller han upp på nolltid. Jag hoppas på att när vi kan få rull på motionen igen så blir det bättre. Annars så får jag ju antingen sluta ha rundbal eller ställa honom i en annan hage.


Hur ska ponnyn motioneras? Jag tänker inte ha en ponny som bara står och dräller och blir fet.
Här hört om folk som tar med sina ponnys på cykelturer och löprundor. Är det tillräckligt för en ponny?

För min räcker det inte med promenader och löprundor, som komplement absolut men som enda motionsform nej.

Körning är basen i ponnyns motion, sen har han en medryttare som rider 1-2 gånger i veckan. Utöver det går han ibland som handhäst, tömkörs alt longeras. Han mår som bäst när han motioneras 6 dagar i veckan så det försöker vi uppnå.

Hur hade ni gjort.
Spåna gärna fritt kring hur man kan lösa detta med sällskap åt en stor häst på ett smidigt sätt när man har lösdrift med fri tillgång.

Faktiskt så skulle jag köpa mig två hästar som jag faktiskt vill ha, vill jag ha en ponny och är intresserad av körning så då är det en sådan jag ska ha. Vill jag egentligen bara rida och alla andra motionsformer egentligen inte tilltalar mig ja då ska jag ju ha en ridhäst. As simple as that

Jag tycker ju som sagt att det inte är tidsbesparande att ha en stor och en liten kontra två stora (har provat båda varianterna)

Sen får man försöka göra det så smidigt som möjligt, lär hästarna att gå som handhästar alt på släp om man kan/vill köra. Skaffa medryttare ett par dagar i veckan.

Tänk på att alla kallblod inte fixar fritillgång de heller, min kallblodstravare är av samma skrot och korn som ponnyn, för mycket vila en period (kan handla om ett par veckor bara där dom motioneras lugnt 3 dagar i veckan istället för normalt 5-6 dagar/veckan!) så sväller han upp...
 
Sv: Ponny som sällskap

KL

Generellt så nej jag tycker inte det är någon bra kombo att ha en stor och en liten häst.
Väldigt ofta har de totalt olika näringsbehov vilket då blir väldigt svårt att kombinera om de ska gå tillsammans.

Mina erfarenheter säger att en ponny kräver minst lika mycket motion som en stor.
Även om det kommer barn som vill rida din ponny så brukar de sällan klara sig själva, så har de inte en hästkunnig vuxen med sig blir det dubbelt jobb för dig, dubbelt jobb som tar dubbelt med tid.

Personligen hade jag valt hästar som är ridbara för vuxna, det är trevligt att ha två ridbara hästar om din sambo eller en kompis vill med ut och rida.
Eller att du rent av tycker det är ensamt och tråkigt i stallet så du kanske vill ha en medryttare/ridsällskap.
Även om en ponny är inkörd så brukar ju körvägarna vara betydligt mer begränsade än vad ridvägar är.

En större häst kan ju dessutom vara körbar den med.

Själv har jag en islänning och ett fullblod, islänningen är både kör och ridbar och fullblodet är ridbar.
Båda hästarna äter och behöver ungefär lika mycket hö vilket gör att dem fungerar tillsammans men fullblodet kräver kraftfoder.
Men jämför man tex en nordis som ofta behöver ca 15kg hö/dygn och en shettis som behöver ca 5kg hö/dygn så säger ju det sig självt att det är en svår kombo för att någon inte ska få i sig alldeles för mycket eller för lite.
 
Sv: Ponny som sällskap

Barnen som i så fall kommer rida har hästkunniga föräldrar, så det är inget som ska drabba min tid. Och ska jag ha medryttare på ponnyn så kommer jag även där ha krav på hästkunniga föräldrar.
De flesta av mina grannar har hästar så ridsällskap har jag gott om. :)

Sen tänker jag att när jag och min sambo skaffar barn om ett par år kanske så är det ju kul med en ponny.

Men jag får se hur det blir.
Ni har gett mig en hel del att fundera över iaf. :)
 
Sv: Ponny som sällskap

Tänk på att alla kallblod inte fixar fritillgång de heller, min kallblodstravare är av samma skrot och korn som ponnyn, för mycket vila en period (kan handla om ett par veckor bara där dom motioneras lugnt 3 dagar i veckan istället för normalt 5-6 dagar/veckan!) så sväller han upp...

Fast det finns väl ingen ras egentligen där absolut alla individer klarar fri tillgång? Det kan ju finnas individer inom alla sorter som har det ena eller andra problemet.
Sen har jag inte sagt att fri tillgång är ett måste, utan att jag ska ha det under förutsättning att det funkar för hästarna. Funkar det inte så får det lösas på annat vis.
 
Sv: Ponny som sällskap

Jag funderar på vad du själv känner att du kan lägga ner i tid på motionerandet av ponnyn. Du skriver ju själv att du inte vill ha två ridhästar för att det blir för jobbigt att hålla igång två hästar. Men ponnyn måste ju också hållas igång, även om den inte rids. Och det tar lika mycket tid som att rida en häst, åtminstone om du vill motionera dem en i taget och inte t ex ha ponnyn som handhäst på ridturer.

:bow:

Ibland är det som att folk glömmer bort att A och B ponnyer är hästar dom också. Det är bara storleken som är annorlunda, inget annat.

Jag både springer och åker skidor med min minishettis, det är ett bra sätt för honom att få "lufta" sig på och bli av med energi. Men han behöver få använda hjärnan, jobba igenom kroppen och få variation precis som vilken annan häst som befinner sig i fångenskap.

Två dagar i veckan tar jag hand om en väns häst, och det tar mig nästan exakt lika lång tid att ta hand om min körponny som det tar att ta hand om ridhästen. Då är motionering inkluderat.

Tillägg:

Sen ska man inte glömma bort att man bör ha en viss kondition om man ska hålla på och springa med ponnyer. Det är inte en söndagspromenad om ponnyn bestämmer sig för skena lite sådär helt apropå (been there, done that - paj fot).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 675
Senast: Roheryn
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 185
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 870
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 826
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp