Fet häst på lösdrift?

Seabaz

Trådstartare
Jag tittade med objektiva ögon på min häst igår och konstaterade att han är fet. Nu pratar vi ordentligt överviktig. FET med stora bokstäver.

Frågan är vad gör man?

I hagen finns två stora hösilagebalar utställda, med nät på så dom får jobba lite för maten. Det är 9 hästar i hagen på dagtid och 5 på natten. De 4 hästarna som går in på natten är de med mest rang och dagtid ser jag min häst stå och äta då och då men han är låg i rang så vill någon av "bossarna" äta så går han. Men på nätterna antar jag nu dom står och tuggar timme ut och timme in eller?

Hästen har massor med päls för jag vill täcka så lite som möjligt. Detta gör det dock svårt att rida hästen ordentligt för han blir ju svettig om man håller för högt tempo. Jag vill helst inte släppa ut en svettig häst i vintervädret... Lägger jag på ett andas-täcke på den här pälsen så står hästen och kliar sig brutalt mot ligghallsväggen..

Jag har klippt undersidan av halsen på hästen men det verkar ju inte tillräckligt. Nu funderade jag på om jag skulle klippa lite mer, hela/halva halsen. Men så tänkte jag att klipper jag mer och hästen blir kall så kommer den äta ännu mer för att hålla sig varm. Eller?

Att låta hästen stå i box och torka ett par timmar efter ridning går inte heller då jag har rätt långt till stallet och hinner inte sitta åka dit flera gånger om dagen innan/efter jag ska på jobb...

Munkorg fungerar inte heller då jag är rädd att han inte ska få någon mat alls? munkorg + nät på bal. + vet ej om han skulle dricka ur vattenkoppen i hagen då heller....

Hur tänker ni angående detta?

Jag börjar bli lite sådär om jag ska klippa och täcka (för att kunna rida mer ordentligt och sedan släppa ut hästen med andastäcke i så fall. om jag klipper tror jag inte han kliar sig) men jag åker inte ut till stallet varje dag heller och tycker att täcke på dygnet runt blir lite sunkigt?

Senast ändrad:
Sv: Fet häst på lösdrift?

När min häst gick på lösdrift så spårklippte jag honom, halva halsen och sen en rand på 2-3 dem längs bogen, magen och bak vid virveln. Fungerade faktiskt över förvantan. Han blev betydligt mindre svettig och kunde ändå gå otäckad stora delar av tiden.

Jag har klippt undersidan av halsen på hästen men det verkar ju inte tillräckligt. Nu funderade jag på om jag skulle klippa lite mer, hela/halva halsen. Men så tänkte jag att klipper jag mer och hästen blir kall så kommer den äta ännu mer för att hålla sig varm. Eller?

hästar släpper ju inte så mycket värme från halsen, så har han kvar pälsen på kroppen borde han inte frysa mer

vi klipper våra så som Dorinda säger funkar jättebra utan att täcka dem....
har ett dåligt kort på en av småttingarna halsen är halvklippt.
25586284.jpg

Vi har samma problem med en av hästarna på våran lösdrift. Han svettas ordentligt för ingenting och när man lägger täcke på för att han ska torka så kliar han sig mot träd och allt vad det nu är.
Vi har antagit att det beror på att pälsen blir ofräsch när mycket svett torkar in och har därför börjar tvätta honom med jämna mellanrum. Lite marigt på vintern kanske, men han kliar sig mindre nu när han är riktigt fräsch i pälsen.

Det vore ju bra om du kunde rida honom ordentligt med tanke på att han är fet som du säger, och jag håller med om att det är trist att behöva klippa och sen täcka.

hästar släpper ju inte så mycket värme från halsen, så har han kvar pälsen på kroppen borde han inte frysa mer

Just det där har jag funderat över ett tag nu :)
De flesta säger att hästen inte släpper ut så mycket värme på halsen och att halstäcken är något totalt onödigt. Min ena häst fryser mycket lättare när hon inte har hals på täcket.
Sen svettas hästarna som mest på hals/bog, alltså (tycker jag :p ) att mycket värme kommer från just halsen.

tänk bara på att en av hästens värmekällor är magen.
Kommer Mackan in på den här tråden så vet jag att hon har ett jättebra svar ang. det :)

Får hästen något kraftfoder?

Jag klipper och täckar min som går på lösdrift, har funkat bra i flera år

Såhär såg min häst ut på lösdrift, ridning 3-4 dagar i veckan:
ca 440 kg
24756851.jpg

Såhär ser han ut nu, på box med begränsad foderstat, rids 5 dagar i veckan(5 kg grovfoder och mycket protein)
ca 330 kg
31908995.jpg

För mig är valet inte alls svårt. Framförallt så märks det att han mår så himla mycket bättre. Enorm skillnad i ridningen.

Jag måste klippa igen nu, för det har växt ut så mycket så han blir svettig ändå av en timmas ridning. Och det tar timmar att torka med svettäcke.
Han går utan täcke eller med ett 100g regntäcke. Tycker det funkar bra vilket som.

Senast ändrad:

För min del är det tvärt om, alltså visst han svettas mer i ridningen nu med all päls MEN sedan han började gå på lösdrift så har allting med ridningen trillat på plats. Han var ganska bråkig och stökig "på sitt sätt" tidigare. Nu kommer han (och jag) till ro mycket mycket fortare i ridningen... Så av den anledning vill jag inte ha honom på stall, han trivs uppenbarligen mycket bättre ute med sin flock.

Sedan är det ekonomiskt också, jag har inte råd att ha honom på box just nu. Jag har en unghäst också som jag försökt bli av med på alla tänkbara sätt sedan i somras men ingen som har nappat.
Antar att en B-ponnyvalack på 1½ år utan stamtavla inte direkt är attraktivt så som marknaden i övrigt är nu!

Så jag får snällt hålla båda pållarna så billigt det går.

Min häst får inget kraftfoder, han är utrustad med 4WD och turbo som det är ändå ;)

Halsen kan jag tänka mig klippa mer på men magen veti17 om jag vill. Ev dra något spår längs sidan kanske och lite mer över flanken. Det är halsen, sadelgjordsstaden och flanken som blir svettig....

Man kan ju faktiskt rida en häst på lösdrift ordentligt och man kan även ha dem på foderstat när de går ute.

Min häst är som Ts häst, han fungerar mycket bättre och är mycket trevligare när han får gå ute som han vill.

Till TS: Det finns tydligen någon typ av parasit som trivs i fuktig tät päls ( vet ej vilken typ) och denna parasit drar med behandling med switch.
Kan det maniska kliandet bero på det kanske? Problemet skulle ju vara nästintill löst om du kunde träna honom som du vill och sen lägga på ett täcke så han trokar upp. Eller vad tror du?

Man kan ju faktiskt rida en häst på lösdrift ordentligt och man kan även ha dem på foderstat när de går ute.

Min häst är som Ts häst, han fungerar mycket bättre och är mycket trevligare när han får gå ute som han vill.

Visst kan man rida precis lika bra som när de står på box. Det har jag aldrig sagt något om! Anledningen till att jag inte red mer när han gick på lösdrift var att jag var medryttare på honom vid den tiden och prioriterade skolan då. Idag äger jag ju honom, och som ägare anser jag att jag har ett helt annat ansvar för hans välmående och därför ser jag till att han rids 5 dagar i veckan, för det behöver han.

Som jag uppfattade tråden så har TS problem med att hennes häst gått upp i vikt, och hästen står på fri tillgång. Som jag fattade det har hon ingen möjlighet att ge begränsat foder (mer än att sätta nät över vilket ju hjälper, men inte tillräckligt för alla) och då återstår ju bara att motionera mer för att få ner vikten. Och om hästen inte kan motioneras mer pga att den blir svettig och hon inte vill klippa så har man ju nått ett dödläga.

Jag menade att jag inte kan ha min häst på fri tillgång. Lösdrift, javisst. Men aldrig fri tillgång, och det är tyvärr svårt att hitta lösdrifter som utfodrar varje häst individuellt flera gånger varje dag.
Och jag skulle inte kunna ha honom oklippt, för då hade jag inte kunnat rida. Han blir svettig av att skritta 20 min när han är oklippt, så det är absolut inget alternativ för mig.

Ibland är kanske inte den bästa lösningen den lättaste eller billigaste, men man får försöka lösa det så gott man kan. Hur man löser det väljer man ju själv.

Det här att han kliar sig. Det kan inte bero på svetten? Eller att han är varm?

Min häst rullar sig alltid som en tok när han blivit svettig för att bli ren, och en annan häst i stallet kliar sig alltid när hon blir varm.

OM det nu är så borde det ju hjälpa att klippa.

Vart i landet bor du? Är det snorkallt där? Annars klarar sig de flesta spårklippta bra. Du kan ju lämna magen också om du tycker det känns bättre och bara klippa där han svettas. Kanske inte så estetiskt tilltalande, men det kanske inte är det viktigaste. :p

Det kanske är så att du har en häst som inte riktigt passar för lösdriftsgång eftersom han blir för fet på fri tillgång även fast de har nät?
Svettas han för mkt blir ju valet att klippa och täcka om du inte har möjlighet att låta honom stå och torka upp.
Det är väldigt viktigt att hästen visiteras varje dag på lösdriften, skaderisken är större när de går ute dygnet runt och det blir ju ingen "naturlig" koll som när någon har insläpp och kan ringa ägaren om hästen har ett sår, har du otur får han stå i 48h innan du upptäcker att han skadat sig.

Täckandet på höst och vår är det värsta med lösdrift enligt min erfarenhet, där krävs det nästan att man åker dit morgon och kväll då det är så varmt på dagarna att de skulle behöva gå otäckade men kallt på nätterna.
Än så länge går min 2-åring utan täcke, jag hoppas kunna ha så ett år till men blir han för svettig har jag inget annat val än att täcka.

Nu är inte min häst fet, men hon går på lösdrift. Jag klipper hals, bog och där sadelgjorden ligger och har sedan halvhalstäcke (men hon får inte mycket päls) och det funkar utmärkt trots att hon går på lösdrift.

Islänningarna som står hos mig är klippta på halsen och bogen allihopa. De får täcke (typ 100 grams) när de är svettiga och det är tråkig väderlek, annars släpps de ut svettiga och ingen av dem lider av det.

oj förlåt! förknippade dig med TS. men det var delvis ett svar mellan dig och doleron ang. att dom inte släpper ut så mycket värme genom halsen och det

Men blir hästen svettig inne vi huden, eller är det bara ytterhåren som är blöta? Isåfall är det ju inget problem att släppa ut den i vinterväder, kylan kommer inte åt ändå även fast det ser blött ut. Hästar brukar vara smarta och dessutom ställa sig lite i solen där det fläktar för att de skall torka snabbare.

Ang. lösdrift så har jag bara haft en ungvallack som funkat på fri tillgång ute. Resterande hästar blir bara feta, hur mycket man än motionerar. Nu har vi ett grovfoder som som fungerar så bra det går för alla hästar i flocken, annars får man stödutfodra själv. Men då har vi också möjlighet att fodra hästarna 4ggr/dag...Och det har ju tyvärr inte alla!
Har ni analys på fodret?

Kan du inte be M byta täcken en gång om dagen då? Eller någon av de andra som har häst där?

Då kan du ju klippa av pälsen, täcka och så får han ett nytt täcke iaf en gång om dagen.

Jag skulle klippt lite till, dra ett snedstreck från huvudet ner till sadelgjorden ungefär. Sen kan du ha ett BRA täcke med halvhals (bättre passform och inget manktryck), tex Rhino eller Rambo Wug. Tänk på att det inte får vara ofodrad! Medium täckena har väl 200g fyllning. Du kan ju byta täcke på honom efter att du ridit tex så har han inte samma hela tiden. :)

Det är jätteviktigt med motion, låter du honom bli för tjock så risikerar du IR och fång... Och jag tycker inte du ska försöka hindra honom i att äta eftersom han går ute, och hästar SKA äta mkt stråfoder annars fungerar inte magen som den ska (dvs kolik och fångrisk där med...). Så då kvarstår ju bara att motionera mer. :)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
783
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 065
Senast: Bee
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka