Fet fyraåring..?

moiran

Trådstartare
Hur hårt vågar man banta en fyraåring? Hon blev fet under vintern då hon haft fri tillgång på ett ganska kraftigt hösilage (lösdrift med övriga unghästar). Nu menar jag inte fet som i smällfet, men hon har säkert en centimeter extra fett över revbenen.

Nu går hon sedan några veckor på ett ganska tunt bete och fortfarande inget kraftfoder, och går nu sakta ned i vikt, men är fortfarande småfet. Även om unghästar inte ska vara feta så känns det fel att banta en växande unghäst under träning. Hon rids ofta 4 ggr i veckan blandad träning. Vågar jag fortsätta banta henne enligt ovan, och i så fall hur länge?

Sv: Fet fyraåring..?

Men vad menar du med banta, ger du hästen den mat som behovet kräver och sedan rider så kommer hästen att gå ner i vikt. Det är ju aldrig farligt att minska vikten så länge det sker på rätt sätt, däremot att svälta ner den i vikten är ju inget att rekommendera varken för unga eller gamla hästar.

Mitt russ har varit under konstant bantning sen hon var 2 år. Är hästen fet får den för mycket mat, jag tror det skadar mer att en unghäst är fet när den växer. Är bara alla behov tillgodosedda så kan man absolut banta dem.

Men vad menar du med banta, ger du hästen den mat som behovet kräver och sedan rider så kommer hästen att gå ner i vikt. Det är ju aldrig farligt att minska vikten så länge det sker på rätt sätt, däremot att svälta ner den i vikten är ju inget att rekommendera varken för unga eller gamla hästar.

Det är ju lite det som är frågan. Jag har ju ingen foderanalys på betet, men det är inte så kraftigt (tunn sandjord) även om det gödslas varje år. Hon går där tillsammans med b-ponnyn (som håller vikten på detta bete), övriga halvblod på ett kraftigare bete. Utöver betet där hon går dygnet runt får hon mineraler (krafft grön) och salt. Hon är ju relativt stor (168-170 någonstans) och välmusklad, men uppenbarligen ingen tabellhäst. Hon har inte rasat i vikt utan går ned långsamt.

Svälter jag henne? Eller är det en hälsosam viktnedgång?

Om vikten går stadig men långsamt ner så är du ju på rätt väg, så länge den inte har en rasande övervikt som kräver drastiska åtgärder så är ju allt frid och fröjd,

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Vi har våra hästar på lösdrift och fri tillgång på hösilage. I vintras köpte vi en C-ponny som verkligen inte kan gå på fri tillgång...
2
Svar
26
· Visningar
2 950
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 181
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 787
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama