Fet av kraftfodret

C

chrisse

Jag läste någonstans att forskare har kommit fram till att hästarna inte blir feta av grovfoder.
De har varit gräsätare i 20 miljoner år och klarar därför att få i sig rätt mängd gräs/hö/ensilage om de får fri tillgång.

Det som gör att de blir feta är kraftfodret.

Och jag tycker verkligen min häst har börjat bli fet och är helt säker på att det beror på kraftfodret.
Å andra sidan rids han inte så mycket eller så hårt nu, men ändå.
Såhär fet var han inte förra året vid den här tiden. (iofs fick han dålig mat då har jag konstaterat och många har sagt att hästarna därifrån är väldigt tunna)
 
Eftersom du lägger till kraftfodret för att komplettera grovfodret är det ju kraftfodret som du ger för mycket (eller fel sort).
 
Jo, det kan dom visst bli. Det beror ju på vilket näringsvärde höet har! Stod ett kallblod i stallet, hon åt massa hö, 12-15kg per dag fick hon nog... Nästan inget kraftfoder. Och hon var verkligen fet, dom trodde att hon var dräktig, så hon fick ju bara mer och mer hö, ju tjockare hon blev!! :D Så visade det sig att hon inte var dräktig alls, bara väldigt tjock.

Så visst kan dom bli feta av hö, om det är bra!
 
Jag citerar det majola skrev i en annan tråd:
"Planck skriver i sin senaste bok att i naturen är alla hästar antingen hingstar, växande unghästar, dräktiga, eller digivande. De har alla ett högt näringsbehov. Våra tama hästar har kvar samma förmåga att äta, men fritidshästarna har inte alls samma behov som vildhästarna. Därför kan de, om de har god aptit, mycket väl äta för mycket och blir då feta." DET tror jag på! En häst kan visst bli tjock av grovfoder.
 
Ställ ut en ensilagebal och ett par islandshästar (varav min är den ena) i en hage och ta dit forskaren efter ett par dar :smirk:...

mandalaki
 
En till skillnad mellan vildhästar och tamhästar och ännu en anledning till att tamhästar visst kan bli feta av grovfoder: Vildhästar måste söka efter mat och de rör sig väldigt mycket mer än våra tamhästar som får sin mat serverad och inte behöver ta ett steg för att få tag på den... Och en fråga, Varför ger du din häst kraftfoder om den kan klara sig på hö och dessutom som du säger börjar bli fet av kraftfodret? Borde du inte minska på kraftfodret då? :angel:
 
enbart grovfoder tror jag i inte hästarna blir feta av,tänk på allt kraftfoder folk stoppar i sina hästar...
Blir vanligare (tycker jag) att folk bantar hästen genom att dra ner på grovfodret och behålla mängden kraftfoader..
 
Skulle gärna vilja dra ned på kraft-fodret, men tycker att han blir slö och tråkig att rida då, så hur gör man. Min häst äter ca. 2.5 kg havre och 1.5 kg Turbo varje dag (förutom betfor) :d, samt 10 kg hö. Kan tillägga att han är en ganska stor häst (halvblod). Finns det något som gör dem hetare som man inte måste ge så mycket av??
 
Några bekanta till mej drar ner på höet och ger deras hästar mkt med kraftfoder.... :crazy:
En bekant har en halvblodsvalack får inte mkt hö per dag, men däremot kraft! Han ser ut att vara en ardenner korsning. :crazy: dessutom är han ganska stor 1,68 m.
 
Har en uppfattning, som vanligt, att i vissa fall blir hästen hetare av en liten havregiva. En stor giva kan göra dem slöa. Troligen pga av det går åt ganska mycket energi att ta hand om kvävet från ev. överskottsprotein. Min hbl-val går i taket om han får 1 kg havre om dagen, däremot blir han riktigt beskedlig när givan är uppe i 2,5-3 kg.
 
Vildhästar har väl aldrig fri tillgång till ensilage/hö som odlats på konstgödslad vall? Det är väl näringsinnehållet som är avgörande, grovfoder kan ju innehålla allt ifrån jättemycket proteiner till inga proteiner alls.
 
Fyra av mina hästar går på lösdrift sedan mitten av oktober. De får bara hö och det nedbetade vissna gräs de kan hitta, inget kraftfoder. När jag släppte ut dem var alla i perfekt hull. Nu har jag fått dra ner på högivan (som var uträknad på analyserat hö) för att ALLA har blivit knubbiga.

Så min åsikt om att grovfodera allena inte gör hästar feta är: HUMBUG :rofl:
 
Alltså. Min häst har blivit så otroligt fet.
Hö har han fri tillgång till och kommer fortsätta ha det.

Men vill byta kraftfoder. Dessutom vill jag inte hålla på och blanda massor, så jag vill ha ett färdigfoder.

Vilket passar bäst? Krafft grund eller Krafft groov?
Skillnad?
Hästen utför lätt-normalt arbete.
Har ingen höanalys.

Förut fick han 3 liter Fibergi bas. Men det är det han har blivit fet av, för jag tror inte på att de blir feta av bara höet. Då skulle han ju ha blivit det innan också?

Hästen är en connemara, 5 år, 155 cm.
Med mycket egen motor redan.. Vill därför inte ge havre (provade det förut och det slog slint i huvudet på honom)
 
Utan höanalys är det ju bara rena gissningar. Måste han få kraftfoder alls? Skulle jag ge något skulle jag i så fall ge lusern för att se till att han får i sig protein ordentligt.
 
Han tycker inte om lucern. Äter det inte :crazy:

Har också funderat på om han måste ha kraftfoder men jo, det vill jag att han äter.
Rider ju flera gånger i veckan ibland hårt, ibland bara en skrittur på 15 minuter, eller långa skogsritter med både skritt, trav, galopp och rejs i och han håller igång i hagen också
och jag vill inte att han ska bli lika tunn som han var förra vintern, men heller inte för fet
 
Men är han fet så får han för mycket mat... OK, om du absolut måste ge något skulle jag välja Krafft Groov, men inte så mycket!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 208
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 520
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 379
Senast: caradan
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 309
Senast: Sara75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp