Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Rix (Jämthund) fick 8 valpar efter sig nu i februari inne på sitt 10'e år, så han är då fertil än![]()
Jag tog ett spermaprov på min gamling när han var 11. Det var full fertilitet! Kan ju vara ett bra sätt om man verkligen vill använda en äldre hund men ändå inte vill chansa
Nu parade han min egen tik, men skulle han para en annan tik, så är det samma taxa som för övriga hundar som gäller. Varför skulle priset sjunka bara för att hanen är äldre??
Ja? Jag svarade på den..
Min hund är från en kull på 7 levande valpar (en dog vid valpningen), det är hanens första och sista kull - han var ca 12 år då.
Om risken för minskad fertilitet finns, så spelar det ändå ingen roll då de flesta hanhundsägare tar betalt efter hur många valpar det blir. Blir det inga valpar, så inga pengar.
En del tar visserligen även en språngavgift, men den är inte den stora summan.
Själv anser jag att ju äldre en hane är, desto bättre för aveln. Först och främst pga att han är äldre = det visar att han levt ett långt liv. Man har även mycket större koll på ev sjukdomshistoria, än på en ung hane som ev inte hunnit få några rastypiska (eller andra) sjukdomar.
Så fram för fler äldre, friska och pigga herrar i aveln![]()
Om risken för minskad fertilitet finns, så spelar det ändå ingen roll då de flesta hanhundsägare tar betalt efter hur många valpar det blir. Blir det inga valpar, så inga pengar.
En del tar visserligen även en språngavgift, men den är inte den stora summan.
Själv anser jag att ju äldre en hane är, desto bättre för aveln. Först och främst pga att han är äldre = det visar att han levt ett långt liv. Man har även mycket större koll på ev sjukdomshistoria, än på en ung hane som ev inte hunnit få några rastypiska (eller andra) sjukdomar.
Så fram för fler äldre, friska och pigga herrar i aveln![]()