Fertil hanhund.?

Casper

Trådstartare
Hur länge använder ni er avelshane i avel? hur länge är han som mest/bäst produktiv utan att få till mest nöjesjuffs:rofl:

Sv: Fertil hanhund.?

Vad det gäller chihuahua vet jag iaf 13-14-åringar som lyckats få resultat av juffsandet ;)

Gamla hundens pappa betäckte några dagar innan han dog, med valpkull som resultat. Han var då 16 år på väg mot det 17:e. Så nog kan de allt. Är väl lite som för gubbar. De kan, men frågan är om det är lämpligt... ;)

Rix (Jämthund) fick 8 valpar efter sig nu i februari inne på sitt 10'e år, så han är då fertil än ;)

Rix (Jämthund) fick 8 valpar efter sig nu i februari inne på sitt 10'e år, så han är då fertil än ;)

he he okej, så ni lånar ut era äldre hanar? tar ni samma pris som tidigare?

mest nyfiken för jag har en tik jag vill använda på en äldre hane men uppfödaren sa att hans sista parning inte blev ngt.

kan oxå tillägga att det är nog ingen undanflykt så sett då jag har själv har hundar från henne sen tidigare och hon har själv velat ha denna kombinationen på valparna men som sagt så fungerade det inte sist- vilket givetvis kan bero på fler saker än enbart hanen.

Senast ändrad:

Jag tog ett spermaprov på min gamling när han var 11. Det var full fertilitet! Kan ju vara ett bra sätt om man verkligen vill använda en äldre hund men ändå inte vill chansa

Nu parade han min egen tik, men skulle han para en annan tik, så är det samma taxa som för övriga hundar som gäller. Varför skulle priset sjunka bara för att hanen är äldre??

Ja? Jag svarade på den..

så bra. jag sa inte att jag tyckte att det skulle sänkas, jag frågade bara OM ni sänker när hanen blir äldra eftersom RISKEN kanske finns att fertiliteten minskar me åldern, jag vet inte om den gör det eller hur pass mkt den ev gör det så.

Min hund är från en kull på 7 levande valpar (en dog vid valpningen), det är hanens första och sista kull - han var ca 12 år då.

Senast ändrad:

Min hund är från en kull på 7 levande valpar (en dog vid valpningen), det är hanens första och sista kull - han var ca 12 år då.

va härligt =) jag har en hane jag ska meritera lite sen får jag se om jag låter han få någon kull

Min makes farfar hade en gammal VGS som av ålder var både blind, döv och halt. En dag var han borta från gården - han hade smitit iväg till en löptik och lyckades få till lite juffs.

Huruvida det blev valpar av det hela förtäljer dock inte historien.

;)

min äldste hane är bara 5,5 år men är pensionerad från aveln nu. Han har redan 8 kullar efter sig, så även om han är fertil länge tillännu så räcker det för hans del. Man får ju tänka på vad hunden tillför rasen också och att inte lämna alltför många kullar efter en och samma hane. Så småningom blir det svårt att gå vidare inom rasen utan att på något sätt linjeavla då många hanar är mycket använda. det problemet finns nog inom alla raser - hästar som hundar. I större eller mindre omfattning visserligen, men ändå.

Om risken för minskad fertilitet finns, så spelar det ändå ingen roll då de flesta hanhundsägare tar betalt efter hur många valpar det blir. Blir det inga valpar, så inga pengar.
En del tar visserligen även en språngavgift, men den är inte den stora summan.

Själv anser jag att ju äldre en hane är, desto bättre för aveln. Först och främst pga att han är äldre = det visar att han levt ett långt liv. Man har även mycket större koll på ev sjukdomshistoria, än på en ung hane som ev inte hunnit få några rastypiska (eller andra) sjukdomar.

Så fram för fler äldre, friska och pigga herrar i aveln :)

Om risken för minskad fertilitet finns, så spelar det ändå ingen roll då de flesta hanhundsägare tar betalt efter hur många valpar det blir. Blir det inga valpar, så inga pengar.

Själv anser jag att ju äldre en hane är, desto bättre för aveln. Först och främst pga att han är äldre = det visar att han levt ett långt liv. Man har även mycket större koll på ev sjukdomshistoria, än på en ung hane som ev inte hunnit få några rastypiska (eller andra) sjukdomar.

absolut så håller jag med dej här, man har ju fått fram info om vad hannen ger oxå då! jag har helt klart en favorit i min ras men ska ärligt säga att jag är glad att han e pensionerad just nu då rasen är så pass liten och han redan fått en del kullar, med övervägande bra resultat! kanske släpper hon honom till någon tik utöver det vanliga framöver:d då SKA jag ha en valp!

va tar ni? språngavg? hur mkt? och hur mkt per levande valp?

jag håller med helt klart, många är på tok för snabba på att låta hanen para hit och dit innan man hinner utvärdera valparna. (Min pensionerade avelshane är en fd. fodervärdshund som nu övergått i min ägo)
Jag hade hellre sett att hanen har 1-2 kullar per år så att man hinner titta på hur valparna blir innan man fortsätter använda honom i aveln. Dessutom är det ju som du säger, att man ser mycket mer sjukdomshistoria ju äldre hanen är. För min hanes del kom parningana
på löpande band när OPTIGEN-testet visade att han var helt fri... däremot har han haft en hel del beteendeproblem, men dessa har förmodligen kommit helt och hållet genom miljön, då samtliga kullar är helt underbara cockrar.

Liknande trådar

Övr. Hund Ni som har hanhundar som påverkas av löptikar i närheten, hur hanterar ni det? T.ex. hanhund som slutar äta och gnäller/gläfser/ tjuter...
Svar
11
· Visningar
759
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
389
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
847
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024