Fenylbutazons verkan????

Empalie

Trådstartare
Jag ger just nu fenylbutazon till min häst, han har en hovledsinflammation hf som inte vill ge sig. Han har blivit sprutad men inte riktigt svarat på det. Hältan har snarare blivit värre, han har varit snedverkad på höger så han har inte landat plant, kan ju vara det som förvärrar det hela. Nu när han går på butta har han blivit jätteglad och pigg, han går mycket bättre in och ut från hagen och har även fnattat en del i hagen till sin mattes STORA förskräckelse, men vad gör man mesd de små liven när det spritter i hela kroppen på dem. Har löst det som så att han är ute fem timmar om dagen i vanlig hage där han är lugn och han får sedan tillbringa resten av dagen inne......:smirk:
Nu undrara jag hur glad man skall bli över att han har svarat så bra på buttan, han äter den utan problem i fodret skall tillläggas.
Alltså vad jag menar är hur stora förhoppningar man kan ha att det håller på att läka. Han fick metacam innan, vad är skillnad i effekt?
Är buttan mer smärtstillande än antiinflammatorisk?
Enligt vet var det inte lika noga med att han höll sig still nu när han går på butta, men han skulle gå i sjkuhage när vi använde metacam????
Snälla hjälp mig att reda ut det här!!!!:D
Han skall få i två omgångar!!!! 20 dagar tror jag närmare bestämt!!!!

Sv: Fenylbutazons verkan????

Hm jag är kanske inte den bästa att svara, då jag bara har riktigt tråkiga erfarenheter av butta... men man ska vara medveten om att det kan ha stark effekt! Min häst blev totalt ohalt, mjukare än någonsin och fullt ridbar på en påse fenylbutazon om dagen, från att ha varit rejält halt. Men, i mitt fall maskerade bara buttan problemet.
Du kan läsa min tråd
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=728167
det smärtstillande jag skriver om var just fenylbutazon.

Men jag vet också folk som haft goda erfarenheter av butta, tex vid igångsättning av äldre lite stela hästar, där man enbart använt buttan i början.

Butta är både inflammationshämmande och smärtstillande. Jag har också gett metacam innan och min häst kanske är känslig men det var som dag och natt, hon fick enormt mycket mer smärtstillning av buttan.

Om jag var du skulle jag ta det säkra före det osäkra och INTE låta hästen din busa mer nu än han fick på metacam. Om det nu inte är meningen att det ska läka av att han luras använda benet mer... men det låter konstigt?

Har din veterinär talat om för dig att det är en vanlig biverkning att hästar kan få problem med magen, eller i värsta fall magsår av fenylbutazon? Hästar med känslig mage kan behöva äta magmedicin samtidigt, eller fil eller dylikt. Det berättade inte min veterinär. Dåligt, tyckte jag.

Du fick förresten PM av mig?

Ge inte upp, du ska se att din häst blir bra med lite tid! :bow:

PS: tänk på att det tar ungefär en vecka efter du gett sista påsen butta innan effekten helt går ut kroppen, så om ni ska på återbesök hoppas jag det är någon vecka eller mer efter dosen är slut, annars kan ju hästen din se fin ut pga buttan...

det är både inflammationshämmande och smärtstillande. så det är inte konstigt att din häst går bättre när h*n får det. min ena fick butta en gång och blev helt bra under de dagar han åt det, men när buttan var slut så var det likadant igen..

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 671
Hästvård Önskar få er syn på vidare behandling. Sto som tävlar MSV dressyr som har råkat ut för dålig hovslagare. Nu skodd var 5 vecka på klinik...
Svar
0
· Visningar
1 366
Senast: Millanberg
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka