Fenylbutazon

Saigon

Trådstartare
Spinner vidare på tråden om hästpassen. Vet iof inte om tråden ligger helt rätt men moderator får gärna flytta isf.

Parallellt med hästköttsskandalen så diskuteras även att vi borde äta mer hästkött och nyttja den resurs som finns eftersom det finns fler hästar än kor i Sverige. Förespråkarna menar att det är ett enormt slöseri att gräva ner och bränna upp så mycket kött som vi gör.

Min spontana reaktion är att det nog är ganska få av hobby/rid/tävlingshästarna som aldrig blivit behandlade med butta. Jag är därför väldigt nyfiken på hur statistiken egentligen ser ut bland er här på buke.

Har era hästar någon gång fått butta?

Har ni ägt någon häst som aldrig fått det (eller hittills inte fått det)?

Jag minns tyvärr inte med säkerhet när det gäller mina tidigare hästar. Men mina senaste tre vet jag att de alla vid något tillfälle fått butta.

Hur ser det ut för era hästar?

Sv: Fenylbutazon

Jag har haft många hästar totalt sett, men ingen har ätit butta men däremot finadyn vid något tillfälle på en häst. Vid ett annat tillfälle fick en häst Metacam pga muskelskada. Det omfattar 8 hästar på en period av nästan 20 år.

Min nuvarande häst har fått butta en gång i samband med en operation för ett par år sedan. Efter det har han fått Metacam vid två tillfällen.

Mina tidigare två hästar fick butta vid åtminstonde en gång.

Min nuvarande har inte fått butta men dock metacam pga inflammation i ett ben.
Föregående har jag ingen aning om men hon fick inget hos mig i alla fall.

Jag har en som fått butta, den andra har inte fått något vad jag vet. Han som fått butta har även fått kortison vilket gjort att han inte får gå till livsmedel oavsett.

Min har fått både burra & metacam. Noterades ej i passet någongång. Hästen gick till slakt..

Har för mig att jag läst på något antiflugmedel att det var livstids karens på det men jag kan ha fel.

De flesta hästar är nog behandlade med både det ena och andra. Tycker inte att sällskapshästar är lämplig mat för människor faktiskt.

av mina tre så har
Cilla fått butta (18 år)
Simba har inte det det ända han har fått är lugnande och lokal bedövning (9 år)
My har jag ingen aning om (20 år)

Spinner vidare på tråden om hästpassen. Vet iof inte om tråden ligger helt rätt men moderator får gärna flytta isf.

Parallellt med hästköttsskandalen så diskuteras även att vi borde äta mer hästkött och nyttja den resurs som finns eftersom det finns fler hästar än kor i Sverige. Förespråkarna menar att det är ett enormt slöseri att gräva ner och bränna upp så mycket kött som vi gör.

Min spontana reaktion är att det nog är ganska få av hobby/rid/tävlingshästarna som aldrig blivit behandlade med butta. Jag är därför väldigt nyfiken på hur statistiken egentligen ser ut bland er här på buke.

Har era hästar någon gång fått butta?

Har ni ägt någon häst som aldrig fått det (eller hittills inte fått det)?

Jag minns tyvärr inte med säkerhet när det gäller mina tidigare hästar. Men mina senaste tre vet jag att de alla vid något tillfälle fått butta.

Hur ser det ut för era hästar?

Jag har sexton hästar. Ingen av dem har fått läkemedelsbehandlingar av veterinär.
Jag hade en häst som jag lät slakta för ett år sedan. Den hade som unghäst fått tio dagars PcG, men ingen annan behandling.
Jag hade en häst som jag lät slakta i somras. Fd fånghäst, vet inte om den hade fått någon läkemedelsbehandling hos förra eller förrförra ägaren men fick ingen läkemedelsbehandling under de 6-7 åren som jag ägde henne.
Jag hade en islandhäst som dog i somras hos fodervärden (fraktur) vid 25 års ålder. Han fick en peroral kortisonbehandling pga kronisk bronkit i ca 17 års ålder.

Under uppväxten hade vi ponny/häst under ca 16 års tid. Ingen av dem fick heller läkemedelsbehandling, utom en svårfödd hbl/arabkorsning som fick lågdos arsenik och som "tog sig" på det.

Så under 35 år med hästägande kan jag komma på att fyra av mina hästar fått läkemedel.
Övriga har varit obehandlade, både med fenylbutazon och andra läkemedel.
Vaccinationer räknar jag inte in i det här resonemanget.

Så under 35 år med hästägande kan jag komma på att fyra av mina hästar fått läkemedel.
Övriga har varit obehandlade, både med fenylbutazon och andra läkemedel.
Vaccinationer räknar jag inte in i det här resonemanget.

Äsch, kom just på att mina valacker naturligtvis fått något slags läkemedel i samband med kastrationerna. Men inga läkemedel som hamnat i hästpassen. Och jag antar att sedvanlig behandling vid narkos inte har så lång karens - med tanke på att det rimligen kan gå att slakta valacker.

Äsch, kom just på att mina valacker naturligtvis fått något slags läkemedel i samband med kastrationerna. Men inga läkemedel som hamnat i hästpassen. Och jag antar att sedvanlig behandling vid narkos inte har så lång karens - med tanke på att det rimligen kan gå att slakta valacker.

Mitt ena fullblod fick ett griffelben bortopererat under narkos. Veterinären skrev in livtids karens pga narkosen.
Detta innan livmedelssidorna ens fanns i passen!

Tre av fyra hästar har fått metacam och två har fått butta, den fjärde är en unghäst som inte behandlats med något läkemedel. Ingenting är inskrivet i passen.

Gett en egen häst butta innan det fick livstidskarens, den gick till livsmedel många år senare.
Är restriktiv med butta i jobbet, bara som sistahandspreparat o bara till hästar med pass.
PL

Min häst har fått butta vid ett par tillfällen. Bara en veterinär har brytt sig om att skriva in det i passet.

Tom mina hästar har fått butta någon gång i sina liv, och då är jag extremt restriktiv med den typen av medicinering jmf med de flesta andra hästägare....

Det har aldrig skrivits in i passen....

Sen skulle jag aldrig låta någon äta upp mina hästar och tycker det är ett sjukt konstigt sätt att tänka! :crazy:

Folk äter alltför mkt kött som det är, det enda vettiga iom denna skandal är att inte äta kött öht och få slut på hela slaktindustrin. Det är strunt att djuren inte lider på svenska slakterier och på svenska gårdar.

Mina hästar har aldrig fått butta någon gång, har haft 12 st hästar. En valack fick metacam utskrivet en gång p g a hovböld, mem jag hämtade aldrig ut det för han blev bra med våtvarmt omslag över natten.

Islandssto -85 har aldrig behandlats efter -97 i alla fall. Innan -97 har jag ingen aning men det skulle förvåna mig om hon var behandlad.

Varmblodssto -05 har inte behandlats vad jag vet. Aldrig startad.

Liknande trådar

C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 812
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka