fenylbutazon och tävling

D

dynamite90

Hej,

Jag postar den här tråden för att (förhoppningsvis) kunna lugna ned min vän något. Hon skall visa en häst på treårstestet om två veckor, och tror att hennes häst kaaaaaaaanske fått i sig lite butta. Vilket gör att min vän håller på att få en psykbryt!!! Hästen skulle i sådana fall fått i sig det idag, genom att äta ur en annan hästs spann, vilket det varit butta i. Det var iofs ganska längesedan den andra hästen fick det, kanske en månad sen och jag tror om jag inte minns helt fel att spannen blivit diskad. Men hon vill som sagt inte lyssna.. Så min fråga är:

Kan en såpass liten mängd fenylbutazon visa sig på ett eventuellt dopingtest två veckor senare?? Minns jag inte helt fel är karenstiden för tävling 14 dagar, men kan det finnas kvar i blodet ändå?

Och med liten mängd menar jag, alltså hur lite som helst. Knappt synligt som suttit i en spann.

Hoppas någon har ett lugnande svar, för min kompis håller på att bli galen!!:( (Skriver genom min användare då min kompis saknar ett konto)

Tack på förhand :)

Sv: fenylbutazon och tävling

Skrev fel, menade inte treårstestet. Utan en regional hopptävling! Men är det ingen som har ett svar?????????

Karenstiden på fenylbutazon som du säger är 14 dygn. Även de minsta små mängder syns på blodprov.

tack för svaret. skall hälsa henne det. Men karenstiden kan väl samtidigt vara längre om det är större mängder det handlar om?

i och med att det var så lite, kanske ingenting och att det kommer gått 14 dagar, så borde det vara lugnt.. Precis som jag sa till henne.

Men är det så att det är kvar i kroppen i 14 dagar eller är karenstiden bara så lång för att hästen inte ska tävlas om den nyligen varit behandlad (och skadad)? det är något jag klurat på!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
884
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 821
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 867
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar