Fenybutazon-insulinresistens

devere

Trådstartare
Hej,

undrar om det är någon kunnig som kan svara mig varför man (veterinär) ordinerar fenylbutazon till en häst med insulinresistens. Efter vad jag förstår så innehåller en påse fbz 1 gr medicin och upp till 5 g glukosmonohydrat som vad jag förstår är typ druvsocker.

Någon?

Tack på förhand

Mvd

devere

Sv: Fenybutazon-insulinresistens

insulinresistens.

Skämtar du?:D
Visst insulinresistens på människor, men på häst? (vem har sagt?)
Skulle tro att hästen behöver buttan och därför fick det utskrivet. Kanske skulle man begärt butta att spruta istället.
gulan

Skulle tro att hästen behöver buttan och därför fick det utskrivet. Kanske skulle man begärt butta att spruta istället.
gulan

Det finns hästar som kan vara insulinresistenta. det kan även vad jag förstår utvecklas till motsvarigheten av diabetes 2 hos människor. Det finns en hel del trådar här om du använder sökfunktionen.

Utan att kunna ngt om medicin så antar jag att glukosmonohydrat är ett vanligt "utfyllnadsmedel" kan ej rätt ord vid mediciner.

I vilket fall som helst så är det antagligen så pass liten dos att det inte spelar ngn roll (5 g socker till en stor häst är nog inte någonting). Men jag håller med dig det verkar naturligtvis direkt olämpligt.

gulan

Lägg av.. du verkar tro att du har lite bättre koll än vad du egnetligen har (tänker på vrickningstråden).
Insulinresistens förekommer. Punkt slut!

Till T.S. Jag har inget bra svar såhär på rak arm.. Men återkommer om jag kommer på ngt! Det enda jag kan komma på som så är ju att det finns en koppling mellan insulinresistens och fång.. Och fång behandlas ofta med fenylbutazon.

Senast ändrad:

Kan nog bero på det. Jag är själv allergisk mot mjölksocker. Vad tror du man använder i de flesta mediciner? Rätt mjölksocker. Läkarna säger att det är så lite men jag blir sjuk. Utan att veta alls vad som var i en av mina mediciner upplevde jag symptom på lactosallergi. Surprise, när jag läser innehållsförteckningen och vad står där som utfyllnad om inte lactos.

Tack för svaren.

Har talat med behandlande vet på djursjukhus idag och han menar att mängden "druvsocker" är så liten så att det inte skall påverka min häst. För mig låter det konstigt, även om 5 gr inte är mycket så är det ändå 5 gr rent "druvsocker" och eftersom allt socker är no-no så blir man ju litet fundersam om det inte finns alternativ där socker inte är döljare av äcklig smak, men det kanske inte finns.

Vet sedan tidigare att många fodertillskott, typ b-vitamin, e-vitamin etc innehåller väldigt mycket kolhydrater och ger man det dessutom i flytande form så är mängden vatten och kolhydrater väldigt stor andel av totala mängden tillskott. Detta kanske är nödvändigt, vad vet jag, men jag blev förvånad när jag började fingranska innehållsförteckningar på olika fodertillskott.

Med vänlig hälsning och en önskan om en riktigt God Jul

devere

Kanske dags att läsa på?!

Snabb googling resulterade i detta;
http://www.hippson.se/cldoc/experterna.htm?_qStr=insulinresistens&_categories[]==&open=11596#11596

"Fång är en multifaktoriell sjukdom, det vill säga att det finns många bakomliggande faktorer till varför hästar drabbas av fång. En av orsakerna kan vara just insulinresistens och det tas alltfler prover på detta även här i Sverige på hästar som har kronisk eller återkommande fång eller/och visar symptom såsom fetma, lång päls som ej fälls, höga kortisolvärden mm.

Det bedrivs en del forskning inom ämnet här i Sverige men vi tar ju också givetvis del av den forskningen som görs utomlands, allt för att vi ska kunna ge våra hästar så optimal vård som möjligt!

Med vänlig hälsning,

Leg.vet Märta Claesson Lundin"

Ang ts fråga;

Det absolut primära är att minsta smärtan för hästen och försöka häva fången och buttan ger oftast bäst effekt. Mängden druvsocker är så liten att den troligtvis inte har någon som helst verkan.

Senast ändrad:

Kan nog bero på det. Jag är själv allergisk mot mjölksocker. Vad tror du man använder i de flesta mediciner? Rätt mjölksocker. Läkarna säger att det är så lite men jag blir sjuk. Utan att veta alls vad som var i en av mina mediciner upplevde jag symptom på lactosallergi. Surprise, när jag läser innehållsförteckningen och vad står där som utfyllnad om inte lactos.

Det låter ju inte så kul.
Jag kan i stort sett ingenting om allergier. Men det är väl så att det i många fall räcker med en pytteliten dos för att utlösa en reaktion.
IR är ju inte riktigt samma sak jag menar det blir inte ngn reaktion från kroppens sida.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästvård Hej! Är det någon här som har en häst som blivit opererad för spatt? Min häst kommer opereras inom kort och jag undrar lite om hur...
Svar
0
· Visningar
459
Senast: Biet
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka