Fem minuters undersökning = 680 kronor!

Immer

Trådstartare
Min son och hans sambo har skaffat en liten innekatt. Första gången de var på djursjukhuset och vaccinerade honom lade djursjukvårdaren märke till att hans svanstipp var lite böjd.
"När ni kommer för att vaccinera nästa gång så ska ni be en veterinär titta på svansen. Säg till redan när ni bokar tid", sa djursjukvårdaren.

Sagt och gjort. Idag var sonen på djursjukhuset för att vaccinera katten igen, och en veterinär tittade in. Veterinären tittade på kattens ögon och svans, vilket tog ett par minuter, och sa sedan att det inte var någon fara med svansen.

Sonen höll på att dratta på ändan när han kom ut till receptionen och de sa att han skulle betala 680 kronor för veterinärundersökningen...... De sa vidare att han skulle frågat vad det skulle kosta innan han beställde undersökningen, och att djursjukvårdaren som uppmanade honom att be veterinären titta på svansen inte hade någon som helst skyldighet att upplysa om att det då räknades som veterinärundersökning och skulle kosta skjortan.

Tråkigt att det är så. Det är bara vinstintressen som styr och man är inte det minsta serviceminded.

Själv har jag varit med om liknande tidigare, så jag hade säkert frågat vad en undersökning skulle komma att kosta. Men ett par ungdomar som inte har så stor koll på det där med djursjukvård blir klart lurade. Hädanefter blir det inte djursjukhuset utan någon privatpraktiserande veterinär istället.

Immer

Sv: Fem minuters undersökning = 680 kronor!

Min son och hans sambo har skaffat en liten innekatt. Första gången de var på djursjukhuset och vaccinerade honom lade djursjukvårdaren märke till att hans svanstipp var lite böjd.
"När ni kommer för att vaccinera nästa gång så ska ni be en veterinär titta på svansen. Säg till redan när ni bokar tid", sa djursjukvårdaren.

Sagt och gjort. Idag var sonen på djursjukhuset för att vaccinera katten igen, och en veterinär tittade in. Veterinären tittade på kattens ögon och svans, vilket tog ett par minuter, och sa sedan att det inte var någon fara med svansen.

Sonen höll på att dratta på ändan när han kom ut till receptionen och de sa att han skulle betala 680 kronor för veterinärundersökningen...... De sa vidare att han skulle frågat vad det skulle kosta innan han beställde undersökningen, och att djursjukvårdaren som uppmanade honom att be veterinären titta på svansen inte hade någon som helst skyldighet att upplysa om att det då räknades som veterinärundersökning och skulle kosta skjortan.

Tråkigt att det är så. Det är bara vinstintressen som styr och man är inte det minsta serviceminded.

Själv har jag varit med om liknande tidigare, så jag hade säkert frågat vad en undersökning skulle komma att kosta. Men ett par ungdomar som inte har så stor koll på det där med djursjukvård blir klart lurade. Hädanefter blir det inte djursjukhuset utan någon privatpraktiserande veterinär istället.

Immer

Jisses amalia!!! det är därför man skall gå till privata veterinärer...:angel: eller min iaf! :D han tar inte betalt för sånt...:bump: :D

Jag håller med. "Min" veterinär är helt sjukt billig! :bow: Jag betalade bara 450 kr för kastrering och ID-märkning av min katt. (Samt en snabbkoll av hans öron eftersom han har haft öronskabb.)

Oj, de lade alltså till 680 spänn bara för att kolla svansen? Utan att ens röntga? Det är rövarpris.

En sådan undersökning bör vara hyfsat billig med tanke på att den gjordes i samband med vaccination och man då slipper extra klinikavgift.

*kl*
Min lillkille har ockå en liten böj på svansen och den kollade vet på när han vaccinerades, gratis.

Jag hade två råttor som hade någon sjukdom i pälsen när jag fick dem. Men jag ringde till veterinären och frågade vad det skulle kosta (distriktsveterinären). De svarade att det skulle kosta en 100-lapp för båda. Så jag gick dit. Dom fick sina sprutor. När räkningen kom fick jag betala 500 kronor varav 80 kronor var bensinkostnader för att veterinären åkt till sin egen mottagning på den dagen de hade öppet!!! (alltså inte åkt dit extra!)
Gissa om jag blev irriterad!

Jag håller med. "Min" veterinär är helt sjukt billig! :bow: Jag betalade bara 450 kr för kastrering och ID-märkning av min katt. (Samt en snabbkoll av hans öron eftersom han har haft öronskabb.)

ja "min" veterinär tog 700 för kastrering av honkatt + ID märkning + grundvaccinering! det kallar jag billigt! :D

Jag hade två råttor som hade någon sjukdom i pälsen när jag fick dem. Men jag ringde till veterinären och frågade vad det skulle kosta (distriktsveterinären). De svarade att det skulle kosta en 100-lapp för båda. Så jag gick dit. Dom fick sina sprutor. När räkningen kom fick jag betala 500 kronor varav 80 kronor var bensinkostnader för att veterinären åkt till sin egen mottagning på den dagen de hade öppet!!! (alltså inte åkt dit extra!)
Gissa om jag blev irriterad!

:mad: jag hade oxå blivit rejält irriterd! :cool:

Det är så att man baxnar :eek:
En historia från vårt stall;
En veterinär var i vårt stall för behandling av nåns häst. Då passade min väninna på att fråga , tror det var nåt om en lös benbit. Väninnan fick ett svar, inget långt och uttömmande utan bara ett snabbt svar. "Tack" sa väninnan och sen sa veterinären "det blir xxx kr".
Vänninan tappade hakan och betalade snällt.

:eek: Min vet kollar allt sånt (och fyller i intyg och skriver ut recept) gratis när man ändå är där för vacc. Han tar inte ens extra betalt när vi "gjort" saker som att droppa ögonen (kolla så att inte tårkanalerna är igentäppta efter sjukdom)

Skönt att höra att det inte bara är jag som tycker att det är rena rama bondfångeriet de sysslar med!
Min son kommer nu att skriva ett brev till ledningen från Djursjukhuset och be om en skriftlig förklaring till förfarandet.

Immer

Bra. En böjd svans är för det mesta en liten svansknick och helt ofarlig för katten. Det borde djursjukvårdaren ha känt till tycker jag.

Skönt att höra att det inte bara är jag som tycker att det är rena rama bondfångeriet de sysslar med!
Min son kommer nu att skriva ett brev till ledningen från Djursjukhuset och be om en skriftlig förklaring till förfarandet.

Immer

det låter som en god idé!!! :devil:

När jag åkte till djursukhuset för att chipmärka mina katter, sammt att de skulle kolla ögonen på den ena katten (perser).
Vetrinären kom in i rummet, kollade på ögen(utan något instrument) och sa "sålänge det bara rinner brun ur ögonen så är det ok" gick ut ur rummet.

Kostnad:550 kr + chipmärkningskosnaden.
Tror jag betalde 1200 totalt, 2 chippningar och 1 ögonkoll.

KL
Låter lite märkligt att djursjukvårdaren vaccinerar katterna
utan veterinärundersökning. På alla de kliniker jag känner
till så gör veterinären alltid en hälsoundersökning samtidigt
och mindre problem kostar inget extra.
Det förekommer dock att djurägaren beställt tid för vaccinering
och så har hunden hälta och öroninflammation osv och
då tar det längre tid och kostar mer eller så får de komma
tillbaka en annan dag.

gud va sjukt.. min katt har också en böjd svanstipp inte dör han av de.. :eek:

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka