Fem år för hög ålder på tik för första parning?

Sophia_

Trådstartare
Jag har en 5-årig isländsk fårhund som jag tidigare avsett ta valpar på, men livet kom emellan och det blev aldrig av, så jag har släppt tanken.
Men så var jag i kontakt med uppfödaren då jag funderar på att köpa en valp av henne istället. Nämnde då mina fallerade parningsplaner, men hon menade då att hon inte alls tyckte det var för sent.

Tänkte nu ta in lite åsikter från er hundmänniskor.
Tiken i fråga är frisk, pigg och kry, aldrig varit sjuk. Rasen i sig lever ju oftast väldigt länge, upp till 15 år, och är generellt sett friska.
Min åsikt om henne är att hon fortfarande är väldigt ung, jämfört med andra hundar i samma ålder, och jag får ofta frågan om det är en unghund jag har. Nu hör ju hennes uppförande inte riktigt hit, för det är väl skelett och ligament som oftast är avgörande som jag fattat det.

Är det helt kört och väldigt korkat av mig att fundera på att para henne vid 5 års ålder? Eller är individen mer avgörande? Bör jag ta henne till veterinär för friskförklaring och godkännande innan jag ens funderar i dessa banor?

Tikens och de eventuella valparnas välmående går givetvis i första hand.

Sv: Fem år för hög ålder på tik för första parning?

Jag tycker att 5 år ligger på gränsen, men jag ser inget som helst hinder för att para henne och ta en kull på henne. Reglerna säger upp till 7 års ålder och efter det behövs veterinärintyg.

Jag tycker att du kan para henne med gott samvete.

Vissa raser är det vanligt att man inte parar första gången förrän de är 4-5 år (min ras är sådan). Vet även en uppfödare som aldrig parar tikar förrän de är just 5 år för att hon verkligen vill se hur hunden blir på alla sätt och vis. Om din hund är frisk och en bra rasrepresentant och du har din uppfödare som stöd, så tycker inte jag att det finns någon anledning att avstå bara pga hundens ålder.

håller med båda ovanstående talare, är tiken frisk och en god rasrepresentant så är det bara att köra :)

Jag säger som dom andra,bara att köra på! Lycka till!

Dobbis/vars 1:a dobbis var 6år vid kull nr 1

Håller med övriga som svarat, men jag anser inte att ta valpar på sin tik är ett alternativ till att köpa valp.
Avel är så mycket mer än att producera en valpkull. Vad har din tik att tillföra rasen? Vad är din långsiktiga målsättning med denna parning?

Tack för era svar!
Min uppfattning var innan jag pratade med uppfödaren att det var alldeles för sent att ta första kull vid 5 års ålder, men har nu fått lära mig lite mer. :) Tack!

Vallhund: Jag håller helt med dig. Anledningen till att jag velat ta valpar på henne är inte huvudsakligen för att behålla en själv, utan pga uppfödarens och andra raskunnigas rekommendationer då min tik är väldigt rastypisk och fin med ett väldigt trevligt temperament. Har fått förfrågningar från olika håll om valpar efter henne men inte haft tiden och möjligheten till engagemang då.
Jag hoppas och tror att hon kan tillföra rasen en hel del gott. :)
Anledningen till att jag efterfrågade en valp hos uppfödaren är att jag ändå planerat en hund nr 2, och den här rasen och allra helst den här familjen är det enda jag kan tänka mig. :P

Dåså, kör på!
Se till att tik o hane uppfyller rasklubbens krav för valphänvisning, ta hjälp av din uppfödare att välja en hane som passar din tik o läs på massvis, t ex all litteratur som ingår i SKKs uppfödarutbildning (om du inte kommer med på någon själv).
Se till att ha en bra mentor, din egen uppfödare, eller någon annan erfaren uppfödare i din närhet.. behöver inte vara samma ras.

Lycka till!

Isländska fårhundar utvecklas långsamt, min hane var inte färdigutvecklad förrän han var fyra! Nu är han tio och det enda som märks av det är en grå nos.

Är din tik från linjer som inte är så mycket representerade i rasen tycker jag absolut du kan ta valpar efter henne.

Lite OT: en jaktlabbehusse jag pratade med blev imponerad av att SIFK har en rekommenderad maxgräns för kullar både för hanar och tikar, intte bara tikar.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 578
Senast: iNTOHiMO
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 516
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka