Felmusklad!!

P

Prinsemannen

Har ett varmblod på 16 år som jag endast skogsrider, Hon har vart med om så mycket (misshandlad), så här ska hon få stanna livet ut. Har henne som en ut-och-åka-häst och hon stortrivs med det. Hon har vart hos mig i 2 år. Köpte ny sadel till henne för ett år sedan, utprovad av auktoriserad sadelmakare/utprovare eller vad det nu kallas :crazy:. Fick barn i samma veva som jag köpte sadeln, så vi har i stort sett skrittat, travat lite, men mest kört henne i vagn. Idag upptäcker jag till min fasa, att den ligger supertajt på vänster sida vid knävulstret (lite ovanför). Får knappt in handen. På andra sidan känns det jättebra. Kan detta innebära att hon vart felmusklad redan när jag fick henne?? Eller kan en sådan sak ske på denna korta tid jag haft henne:confused:?? Alla tips och förslag mottages tacksamt.

Sv: Felmusklad!!

Klart de kan bli felmusklade på 2 år? Det går att felmuskla på ett par månader.

Jag skulle rek equiatriker för att lossa muskelspänningarna, prova ut en ny sadel, och börja bygga om. Det går rätt fort att bygga om om bara förutsättningarna finns =)

kolla sadeln, jag har haft en sadel som var ojämt stoppad i bossorna (tror jag det var) och den låg då mer mot ena sidan. Fast det var en ganska gammal sadel som jag fick med när jag köpte hästen...

Tycker det låter konstigt att hon kunnat bli så felmusklad på så kort tid, med tanke på att jag endast ridit i skritt och trav och bara i skogen. Sen har jag kört henne en del på vägarna..Hon har ju dessutom gått i hagen långa perioder när jag fick barn.. Men det har ju vart allsidig träning när hon har vart igång.. Men det är klart, allt kan ju hända. Sadeln köpte jag helt ny och sadelprovaren har titta på den med jämna mellanrum och tyckt att den legat bra. Kanske dax att prova en annan utprovare :crazy: Men varmt tack för era svar :bow:

Kan ju vara ide kolla upp henne med, har de ett avvikande rörelsemönster, t ex ligger snett i vagnen, så felmusklar de ju också.

Hade du inte haft hästen i två år ?? Tkr inte det låter som kort tid för en häst att bli fe l musklad på, då det krävde ca. 3 veckor för min häst att börja belasta fel pga. sadeln jag skrev om.

varmblod, eller travare i allmänhet brukat oftast vara relativt felmusklade då de alltid jobbar på mer med vä. sida av kroppen. kanske kan bero på det ? : )

Ska nog ta och kolla upp henne, som ni säger. Jo jag har haft henne i två år men första åreta var bara promenader eftersom hon var så vanisnningt rädd för allting.

Liknande trådar

Hästvård Nu prövar jag att få lite kloka tankar från er andra! Vi har en riktig toppenponny som vi köpte för fyra år sedan och som dottern har...
2
Svar
27
· Visningar
4 464
Senast: Fenestra
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 522
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka