• Avel
  • Trådstartare Trådstartare zuzzen
  • Startdatum Startdatum
Z

zuzzen

Har ett sto med ren hoppstam; Argentinus på faderns sida och tyskt hoppblod på moderns. Ska betäcka henne och funderar på Feliciano..vill ha bra gångarter och lugnt temperament förutom hoppförmåga. Mitt sto är otroligt smäckert, 169 cm, bra huvud men lite nervig ibland. Högställd med kort hals, långbent, ganska kort rygg med kraftigare bakdel. Vad tror ni om Feliciano? Andra tips? Vill inte att avkomman blir för stor..runt 165 vore lagom.

Sv: Feliciano

Jag har sett mycket trevligt efter Feliciano.
Pappan är en favorit, och mamman är ju prestationssäker i sin förärvning.
Det sägs ju att Feliciano inte lämnar större avkommor än vad stoet är. Säkert ingen regel utan undantag, men av de jag sett, verkar det stämma ganska bra.
Lycka till!

Jag har också ett sto med lite för mycket nerver, och ska betäcka henne med Feliciano i år! Har studerat honom och hans avkommor i åratal, och alla avkommor jag stött på har haft ett lugnt temperament. Sen är jag precis som du ute efter hoppförmåga och vettiga gångarter! Och jag vill också ha en hingst med prestationer i stammen, och jag tycker att Feliciano uppfyller alla mina krav!

Tiill hoppsann; intressant att höra om att avkommorna ärver sin mammas storlek! Mitt sto är 165 cm och alldeles lagom tycker jag. Det jag varit lite orolig för är att farmors storlek skulle slå igenom, hon var bara 153 cm enligt stamboken (och hennes pappa var bara 150 cm!), men jag har inte träffat på en enda liten avkomma efter Ceylon. Fast jag har bara träffat kanske en 20 stycken ;)

Hur är exteriören på de Feliciano-avkommorna du sett? Ädla eller grova?

Ganska maffiga, långlinjerade, men absolut inte grova.
Ädla passar kanske inte så väl in...
mvh

Feliciano är en mkt fin hingst som förärver sig bra. Akta bara så att det inte blir för tungt till ditt sto, även om hon är smäcker själv så ligger där en del tungt bakåt...

Görel skrev:
Jag har också ett sto med lite för mycket nerver, och ska betäcka henne med Feliciano i år! Har studerat honom och hans avkommor i åratal, och alla avkommor jag stött på har haft ett lugnt temperament. Sen är jag precis som du ute efter hoppförmåga och vettiga gångarter! Och jag vill också ha en hingst med prestationer i stammen, och jag tycker att Feliciano uppfyller alla mina krav!

Tiill hoppsann; intressant att höra om att avkommorna ärver sin mammas storlek! Mitt sto är 165 cm och alldeles lagom tycker jag. Det jag varit lite orolig för är att farmors storlek skulle slå igenom, hon var bara 153 cm enligt stamboken (och hennes pappa var bara 150 cm!), men jag har inte träffat på en enda liten avkomma efter Ceylon. Fast jag har bara träffat kanske en 20 stycken ;)

Mitt ceylonsto var 160cm, väldigt liten och lätt, fick en avkomma (hingst) som blev över 170, pappan tilldenna är 165....
Däremot såg mormor till honom ut som en armehäst....(ja eller gamla tiders modell)...

Vet du mkt det kostar att betäcka med Feliciano? Jag funderar starkt på att betäcka med honom 2006.

För övrigt tycker jag att Feliciano är lite för grov och "burkig" i modellen, men alla dem avkommorna jag sett efter honom har varit otroligt fina med en bra modell...inte alls några grova avkommor, och det finns ju en del att titta på!

I år kostar han 2 500 vid dräktighet på dygn 18 plus 9 500 vid levande föl. Plus moms. Visst är det dyrt, men för mig är han den ende intressanta hingsten i år!

Jag har inte heller sett någon burkig avkomma till honom oavsett möderne, och jag har spanat in hans avkommor i flera år ;)

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 720
Senast: pastejja
·
Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 626
Senast: Hippocampus
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Har ett trevligt halvblodsto som jag funderar på att betäcka för att få en avkomma till mig själv. Jag är en hobbyryttare som tävlar...
Svar
5
· Visningar
1 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka