Félet dog imorse, hur gör jag med stoets juver?

limona

Trådstartare
Vilken dalig vecka jag har haft.
Imorse fick mitt föl somna in, tva manader gammal. Han föddes med deformerade ben och nu gick det inte längre. Det blev lite hastigt, vi var hos veterinären med honom för kontroll och h*n tyckte att nu gar det bara utför, han blir sämre för varje dag.

Han fick somna in i transporten med mamma tätt intill, hon var lugn och stillsam. Hon stod sedan tillsammans med honom hem, där jag lastade av, ocksa lugnt och fint, och min väninna tog med fölet hem till sig för nedgrävning.

Nu, sex-sju timmar senare är stoets juver sprängfyllt. Veterinären menade att jag skulle bara lata det vara, inte mjölka ur, och efter tva dagar skulle det ha gatt tillbaka. Nagon som har erfarenhet av detta? Kan man göra nagot? Det maste ju göra jätteont, och hon är tillräckligt olycklig redan. Hon ropar pa honom, travar fram och tillbaka. Hon kan sla sig till ro da och da och beta lite.

Sv: Félet dog imorse, hur gör jag med stoets juver?

Beklagar.

När vårt ena sto miste sitt föl, i och för sig samma dag som fölningen, så fick hon en spruta för att få mjölkproduktionen att stanna av.

Det verkar ju rimligt att inte mjölka ur för då produceras säkert bara nytt.

Först om hon får kraftfoder så ska du dra in på det med en gång. Sedan är bra att hon springer och rör på sig, det brukar göra så att mjölken rinner ut lite och då lättar på trycket.
Gör som veterinären sa och undvik att mjölka ur henne, bättre att hon får springa som hon gör nu istället.
Men ha koll på hennes temp om den går upp så kan hon ha en ljuverinflamation. Då ska hon behandlas av veterinär.

Precis som veterinären sa så brukar det lösa sig efter några dagar.

Hon gar pa bete fortfarande, pa nätterna ocksa. Jag later bli att lägga ut hö ikväll da, (det är väldigt energirikt). Tack.

Oh vad tråkigt att det blev så.
Vi hade ju ett dödfött föl förra året och stoet gick först som sureogatmamma 2 veckor till ett annat föl. Sedan gjorde vi faktiskt ingenting utan hon sinade av sig själv efter några dagar. Man ska dock hålla koll så att smärtorna inte blir för stora för stoet. (Om det blir riktig stockning.)

Vi hade även ett sto som fick akut kolik en gång med föl vid sidan (2-3 månader gammalt). Stoet åkte ambulans till sjukhuset och fölet stannade hemma. Stoet var borta 3 dagar och hade nästan sinat helt, men hon kom igång igen när hon träffade sitt föl igen.

Amma-jouren,
någon kanske behöver henne sprängfyllda juver?
http://asvt.se/page53584.php
Den kanske har stängt redan? Man kan ju pröva och lägga upp henne och se om det blir napp..

Det har börjat rinna mjölk nu, det maste ju vara bra tycker jag. Att juvret töms utan att bli stimulerat att producera mer.

Nu har lilla mamma lugnat sig lite, ska ut och tempa henne ikväll.

Jag har anmält henne där, men det är ju väldigt sent pa säsongen..

För några år sedan förlorade vi ett föl som var 1½ mån gammalt. Hon hittades död i hagen utan tecken på skador. Här lät vi stoet vara ensam med sitt döda föl i ett dygn innan vi särade på dem. Vi flyttade stoet till ett mkt sämre bete och "svälte" henne i 2 v tid innan hon fick gå på bättre bete igen. Vi rörde inte juvret men höll koll på det samt tempade stoet. Det tog flera månader innan hon var sitt vanliga glada jag igen så ha tålamod med din lilla mamma.

Jag angrar att hon inte fick sta längre med fölet. Just i stunden kändes det bäst, hon stod med honom pa väg hem fran kliniken, men när jag skulle lasta av stod smabarnen pa gardsplan och jag ville inte att de skulle se det döda fölet. :cry:
sa min väninna tog med honom hem.

Liknande trådar

Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 390
Senast: Inglorion
·
Övr. Hund Lite drygt tva manader efter att vi avlivade var forra hund skaffade vi en ny hund. Vi fick hem honom i mitten av februari och han var...
Svar
16
· Visningar
2 030
Senast: Ravishing
·
Övr. Katt Maste fa skriva av mig lite innan jag blir tokig. Kopte tva Maine Coonkatter i varas som nu ar 8 manader. De kastrerades i juni och...
Svar
7
· Visningar
1 164
Senast: aemaria
·
Övr. Hund Det har anknytning till Snuffsans trad men jag vill inte hora nagra forelasningar om vilken taskig hundagare jag ar som inte har pli pa...
2
Svar
39
· Visningar
2 901
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V