Felbyggd häst?

lady_vip

Trådstartare
Har precis kommit hem från kliniken med min ena häst där vi har sprutat carpus fram, likadant fick vi göra förra året vid denna tiden.

Hon är allmänt konstaterad felbyggd, bär alldeles för mycket tyngd fram (är högre bak och dessutom inte särskilt kraftigt byggd) och har svårt för samling.

Nu har hon ju vila i 3 veckor innan ÅB och åtgården under denna tiden ska vara tryckutjämnande sulor på framskorna.

Men jag börjar fundera på vad man ska göra sen? Problemet är ju något av återkommande och jag kämpar på med en korrekt ridning, men hur det än är kan jag inte korrigera hur hon går annars...

Några tips? Övningar? Vad man ska undvika?

//E

Sv: Felbyggd häst?

Egentligen bär ju även "vanligt" bygda hästar mer på framdelen än på bakdelen, och vi "roar" oss med att balansera tillbaka hästen på bakdelen. (För vårt eget höga nöjes skull, men det är ju en annan sak).

Så egentligen är väl korrekt ridning just vad du kan göra, tillsammans med tömkörning. Kan du inte ta ett snack med din hovslagare, där kanske du kan göra något förrutom sulorna.

Klättring borde ju vara bra, fast du ska ju neråt nån gång också, då kanske det blir fel?

Sv: Felbyggd häst?

Förra året var det exakt samma sak och då blev jag ännu hårdare med att få över henne på baken, men det har ju uppenbarligen inte hjälpt...

I övrigt så är hon ju fin, inga spänningar, utprovad sadel och i god kondition, så det måste ju vara något mer fel tycker jag.

Tömkörning går tyvärr inte, hon har noll framåtbjudning och har liksom aldrig fattat det tyvärr, annars hade det varit en självklart aktivitet.

Hon är svår öht eftersom hon fram tills det att jag köpte henne (då hon var 9 år) så hade hon aldrig gått i samlad form, så jag har fått muskla om henne och lära henne det + då att hennes kropp är felnyggd. Så det är tyvärr inte heller att "bara rida ihop henne ;)"

Har allvarligt talat funderat på att gå in på den akademiska sida, kan det tillföra något tro?

//E

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 778
Senast: AbCdE
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 970
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 799
Hästvård För att göra en relativt lång historia kort. Var in med häst till klinik hösten-17, halt på alla fyra. Mest h.f och v.b. Hög hälta bak...
Svar
15
· Visningar
2 457
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka