Mina katter är både öronmärkta och chippade. Och givetvis ordentligt ägarregistrerade.
I ett hypotetiskt fall, där en av katterna "kommer bort", katten polisanmäls som försvunnen, och läggs upp som saknad på Vilse.nu, (efter några dagar, man tror ju gärna att den kommer hem av sig själv), så tror ju jag i min enfald att de/den som hittar katten, eventuellt ett katthem, kommer att kolla öronmärkning OCH chip, och att jag ska få tillbaka katten...
Men efter att ha läst den här tråden, så blir jag fundersam på om det ska fungera alls?
Om öronmärket med åren blivit svårläst/knappt synligt, kommer de alls att kolla efter chip? Eller skiter man i det?
Om det gått tre-fyra dagar, från det att katten försvann tills polisanmälan görs, och katten läggs ut på Vilse.nu, kan alltså katten redan adopterats bort av mindre nogräknade katthem?
Ni som vet, kollar man både efter öronmärkning och chip? I mina mardrömmar så försvinner min sköldpaddsfärgade katt, hennes öronmärke går knappt att hitta längre, men ingen kollar efter chipet...