Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

B

bekymrad

Har köpt ett sto för ett halvår sedan.
Gick igenom klinikbesiktning u.a och alla papper iordning pass registreringsbevis etc..
Muntliga uppgifter från säljaren angav att hon haft två föl och startat 120. Har varit i kontakt med avelsförbundet och har nu fått veta att hon fått inte mindre än 4 föl och jag ser det som omöjligt att hon hunnit med att starta 120.
det innebär att minst två uppgifter är felaktiga.
Har varit i kontakt med "häst"jurist som påstår att även fast hon i sin tur blivit lurad har jag en möjlighet att häva köpet.
Vad tror ni om detta? jag känner stor hopplöshet just nu men jag betalade inte x antal tusen för ett gammalt avelssto.
mer info finns men detta är väl de mest väsentliga.. har inte kontaktat säljaren än.. och har väldans ångest inför detta då jag absolut inte hyser agg mot henne och hon verkat seriös från dag ett. men hur säger man? du...hästen är inte vad som utlovades? och frågan är ju om hon ljugit för mig eller blivit lurad själv.. hästen är naturligtvis import:crazy: aldrig mer:cry:
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

*puttar*inte nån kvällspigg som vill yttra sig?:bow:
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Kollade du inte upp ev starter innan?
Vilken höjd tränar/tävlar du själv?

Menar så att om du nu ändå tränar 130 så är ju inte 120 ngn omöjlighet att starta henne i nu i vår. Och om hon gått banor på 120 så provhoppade du väl henne minst den höjden vid köp??

Om du tycker om hästen, spelar det då ngr roll om hon fått 4 föl eller 2? Eller om hon är startad 120 eller 90??? (startad 120, placerad??)
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Men, man borde väll prova hästens kapacitet innan köp i vilket fall? Och vad spelar det för roll om hon fått 4 föl? Då vet du att hon kommer fungera br som avelsmaterial i framtiden. Tycker du om hästen så ser jag inte vad problemet ligger? Hon som sålde hästen kanske inte visste om fölen själv? Jag skulle inte börja bråka om småsaker som jag själv har kunnat kolla upp innan köp. Och speciellt inte om man tycker om hästen. Det är väll bara å börja träna istället. Sluta tjura över dina egna missar.
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Vis av (annans) erfarenhet skulle jag aldrig ge mig in i en tvist utan mer på fötterna - och knappt ens då.

Låter inte som du pratat med säljaren, jag skulle börja där.
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

svårt att kolla starter i tyskland, allt övrigt seriöst, tog henne på orden.
ligger själv på 110-130 beroende på häst.
Provhoppade vid provridning ja..
ingen omöjlighet att hästen kommer kunna starta 120 i framtiden dock lite mer jobb på den än väntat. Påstått ringrostig och ur form vid provridning pga av tidigare föl vid sidan. Nu har det visat sig att hästen hade sista fölet 06 och borde därför inte haft föl vid sidan två år!...:angel:
värdeskillnad är väl den största skillnaden på 4 eller 2 föl, dessutom sliter de på dom rätt bra....
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

ja det är absolut inget jag strävar efter, fruktansvärt konflikträdd till och med... men du har nog rätt... prata med säljaren och höra henne om saken först och främst...
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Om du ändå gör det så kolla upp ditt rättsskydd. Det kan bli dyrt, väldigt dyrt.
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

kapaciteten är det inget tal om.. hon kan gå 120.. men jag ville ha en häst som gått 120 för att slippa ta henne den vägen själv.
4 föl har betydelse för framtida avel, värdet på hästen och förslitning.
för mig är det mycket pengar det handlar om..
gnäller inte.. ber bara om råd, inte rädd för att stå för mina misstag...om dom nu är mina...
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

gahhhh man blir ju livrädd... bara att bita i det sura äpplet och vara glad att man köpt en fruktsam viril meriterad märr....:crazy:
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Tror inte heller att det spelar så stor roll om hon haft 2 eller 4 föl, hon kan ju ha kastat ngt oxå. Det är ju även ston som bara är 3 år vid första betäckn, Hur gammal är hästen nu?? T.o.m våran shettis tar ju sig över 80 cm och ett gammalt halvbl vi hade på 23 år seglade över 120 cm. (kan tillägga att det även var travare i den...) Tränar du upp hästen så klarar den det säkert. Grunden för bra hoppning ligger ju i markarbetet som tar tid så klart...
Om vi säger att hästen var betäckt som 3 år så fölade den vid 4, om den då blev ombetäckt vid 4 och fölbrunst så hade den ju 2 för vid 5 års ålder...=)
Det är inte heller säkert att säljaren visste de två övriga fölen om det är en import, många är väldigt sen med att reg in sina fölungar...
Trivs du med hästen och tror att den har kapacitet för 120 och den är frisk tycker nog jag oxå att det är viktigast...
Tvister går ju att ta via hemförsäkringen men oftast så får du betala 20 % av kostnaderna själv i självrisk, kommer du till förlikning. Dvs återbetaln av del av köpesumman istället för att köpet hävs i helhet så får du ta dina egna kostnader och då är frågan hur mkt kan du få tillbaka och vad har det kostat...
Har nyligen gjort upp i godo med en säljare på en sjuk häst som vi inte fått upplysningar om....Det är jobbigt!!! Men känn efter först, vad tror du på om hästen!!!
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Själv så fick jag inte hela sanningen om min häst, dock köpte vi hon av en i närheten så dom ag tränar för har berättat men hon har tagit mitt hjärta så jag vill inte sälja hon! i vissa perioder stegrar, biter, sparkar... "ponny med hjärta av guld" då hon var lika dan förrut, men det är sånt man får stå ut med om man inte rotat i hästens bakgrund innan "/ inte för att låta konstig men vad köpte du den för ? (om du vill skriva det) hur gammal är din häst? 4 föl sliter en anning men det är ju från häst till häst hur kroppen klarar det, men att gå med ett föl i 2 år hm.. hon kan ju haft ett föl senare som itne blivit registrerat det är mycket vanligt, ibland kan det ta nått år att få det registrerat så att det går att hitta :S
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Själv så fick jag inte hela sanningen om min häst, dock köpte vi hon av en i närheten så dom ag tränar för har berättat men hon har tagit mitt hjärta så jag vill inte sälja hon! dock att hon ofta inte är ridbar... i vissa perioder stegrar, biter, sparkar, ingen kan hantera hon då förutom jag, men inte alltid, så hon var ingen, "ponny med hjärta av guld" då hon var lika dan förrut, men det är sånt man får stå ut med om man inte rotat i hästens bakgrund innan "/ inte för att låta konstig men vad köpte du den för ? (om du vill skriva det) det vi köpte hästen för är hon inte värd.. allt hon kan nu har jag utbildat och hon är ju inte ung heller.. hur gammal är din häst? 4 föl sliter en anning men det är ju från häst till häst hur kroppen klarar det, men att gå med ett föl i 2 år hm.. hon kan ju haft ett föl senare som itne blivit registrerat det är mycket vanligt, ibland kan det ta nått år att få det registrerat så att det går att hitta :S

Ursäkta!??!
Hon var visst en ponny med hjärta av guld men hon är ett sto.
Lägg ner ditt skitsnack om Sara du!
Hon har mig veterligen aldrig bitit eller sparkat, det är rent skitsnack. Rest sig har hon gjort. Men det är ett ponnysto vi pratar om, som dessutom brunstar.
 
Senast ändrad:
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Beroende hur mkt pengar det handlar om så skulle jag inte bry mig varken
av att hon fått fler föl eller inte är startad 120, vilket hon mkt väl kan varit
nån gång.

Trivs du med hästen? Är du nöjd?

Isf så tycker jag att du ska sluta älta.
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

svårt att kolla starter i tyskland.
värdeskillnad är väl den största skillnaden på 4 eller 2 föl, dessutom sliter de på dom rätt bra....

1.Inte ett dugg svårt ,bara att mail/ringa FN och beroende på vilket avelsförbund så kan du få veta det från dom

2 föl sliter inte,snarare spar det på slitaget då stoet inte rids och får ridrelaterade skador/förslitningar.

Så tackabuga o behåll hästen,allt det där borde du kollat innan om det var så viktigt:idea:
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Är det ngt specifikt hos ponnyston som gör att de reser sig när de brunstar?
Bara funderade, kanske måste berätta det för min connemara som inte reser sig?

I övrigt så vill jag påpeka att jag inte vet ngt om hästen i fråga & lägger mig inte i eran tvist..

Ursäkta!??!
Hon var visst en ponny med hjärta av guld men hon är ett sto.
Lägg ner ditt skitsnack om Sara du!
Hon har mig veterligen aldrig bitit eller sparkat, det är rent skitsnack. Rest sig har hon gjort. Men det är ett ponnysto vi pratar om, som dessutom brunstar.
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Jag tror att det kan bli ganska svårt att häva köpet, speciellt om du köpt av en privatperson. Köparens undersökningsplikt enligt köplagen är mycket omfattande, och det krävs ganska speciella omständigheter för att i ett sådant här fall kunna häva ett köp. Såklart lite beroende på vad som förekommit i anslutning till köpet, exempelvis om köparen särskilt utlovat vissa egenskaper under vissa omständigheter etc. Men generellt skulle även jag nog tro att det blir svårt att häva.

Får man fråga på vilka grunder din hästjurist trodde att köpet kunde hävas? Alltid bra att lära sig något nytt som nyfiken juriststudent :)
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

1.Inte ett dugg svårt ,bara att mail/ringa FN och beroende på vilket avelsförbund så kan du få veta det från dom

2 föl sliter inte,snarare spar det på slitaget då stoet inte rids och får ridrelaterade skador/förslitningar.

Så tackabuga o behåll hästen,allt det där borde du kollat innan om det var så viktigt:idea:

Du tog orden ur mun på mig.
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Tyvärr är det så som du kanske redan upptäckt som juriststudent att det är finns ganska gott om jurister. Men inte alls lika gott om välbetalda arbeten för dem, en viss överetablering med andra ord. Det gör tyvärr att det finns ett antal mindre seriösa jurister där ute som gör väldigt mycket för tjäna pengar även på hopplösa fall. Speciellt många så kallade hästjurister är direkt oseriösa opportunister som drar nytta av problemen i hästbranschen

För några år sedan behövde jag själv utnyttja juridiskhjälp i ett hästärende och ringde runt lite för att höra mig för bland de hästjurister som fanns i Ridsport. En enda, en som då var auktoriserade advokat sa rent ut att det var inte lönt att driva det här ärende vidare för det skulle kosta mer i arvoden än vad som fanns chans att få tillbaka på affären. Alla andra var väldigt optimistiska och enligt dem hade jag alla chanser i världen att få rätt. Nu gick jag vidare till en ren affärsjurist som gav samma svar som "hästadvokaten" att det skulle komma att kosta mycket mer än det smakade oavsett utgången. Så jag lade ner det hela.

Men en annan som hamnade i liknade situation gjorde den upptäckten att när fallet drevs vidare så handlade det om att det två juristerna mest satt och skrev brev till varandra med olika krav. Varje brev kostade X antal kronor i arvode till den som skrev det. Det hela slutade med att säljaren satt med en skuld på ca 40 000 till sitt ombud och köparen med 10 000 för en häst som värderades till värde av 5000. Plus att det hela nästan tog ett år att reda ut. Vilket i sin tur ledde till att kostnaderna för hästen ju också ökade. Ovan på allt ihop så när det var över vägrade man lämna ut pass och registreringshandlingar på hästen till den som stod som ägare efter avslutet. Den partens jurist hävdade att det inte fanns nämnt någonstans i ärendet att det skulle ingå handlingar på hästen. Utan det fick i så fall skötas separat. Nu löste registrerande rasförening det hela mycket smidigare än några jurister som skulle börja en ny brevväxling.
 
Sv: Felaktiga uppgifter!Häva köp!?!?HJÄLP!

Har ett fall i mitt stall som ni kanske kunde svara på:
Min kompis köpte ett halvblodssto för ca tre mån sedan som skulle vara världens snällaste i all hantering och super snäll att rida.
Jag var med vid köpet och är vittne på att säljaren lovade detta.Vi frågade speciellt mycket eftersom min kompis är lite rädd efter en gammal olycka.
Efter ca två veckor började hästen stegra sig vid ridning och när man skulle ta in den från hagen.Och uppvisade ett mycket tråkigt beteende.
Hon vill inte gå in själv från hagen,hon vill inte ens gå av gårdsplanen!!
tidigare ägaren vägrar ta tillbaka hästen och nu är en advokat inkopplad.
Det har tagit lite tid eftersom juristen nu har kollat upp ifall rättsskydd finns i hennes försäkring. tror ni det går att häva köpet?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp