Felaktig benställning

Porushka Poranya

Trådstartare
Jag har ett föl som i måndags fick en skruv inopererad i framknät. Hon har även ett hovbeslag.

Är det någon som vill dela med sig om hur har det gått för era fölisar som har gjort samma op! Har det påverkat dom senare i livet?

Sv: Felaktig benställning

Jag har inga erfarenheter men blev lite nyfiken, vad för slags felaktig benställning hade fölet? Och vad är prognosen enligt veterinären?

Sv: Felaktig benställning

Fölet föddes x-bent (vilket inte är helt ovanligt nu för tiden). Vänster fram har rättat sig som det ska. Men höger fram har inte hängt med. Hon är sex veckor i morgon.

Var till Hbg förra onsdagen så veterenären fick titta på det. Han tyckte att det var bäst att operera så fort som möjligt.
Så på med ett specialbeslag på hoven som ska hjälpa till att rätta upp benet.

Så på måndagen därefter blev det operation. Dom sätter i en skruv i knät som drar ihop tillväxtzonen på insidan och vidgar på utsidan. På så vis ska det bli rakare.

Igår tappade hon hovbeslaget så nu har vi precis kommit hem från hovslagaren i Slöinge och satt dit det igen. Passade på att byta bandaget runt knät när vi ändå var där. Det såg jättefint ut vid ingreppet. Endast ett stygn. Torrt och fint var det med.

Prognosen för framtiden enligt veterenären får tiden utvisa. Benet är rejält utåtvinklat. Bara hoppas på att det blir bra.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 801
Senast: Willys
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 818
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka