fel tråd?

T

Tispe

Osäker på om det här är rätt forum-medryttarfråga

--------------------------------------------------------------------------------

Hej! Jag vet inte om jag skriver på rätt forum men jag undrar vad som brukar krävas om man vill bli medryttare? Brukar man t.ex betala för sig,förväntas man även jobba hårt i stallet förutom den vardagliga skötseln och hur mycket samt vad kan man som medryttare få ställa för krav/förväntningar?Brukar man ha skriftligt avtal? Har några erfarenheter av att vara det och vilka är för- och nackdelarna? Jag har kikat på annonser på blocket.se men förstått att det kan se väldigt olika ut och än har jag inte heller hittat någon som skulle passa mig,samt att jag är osäker på om jag egentligen vill/har tid och därför inte heller ringt på någon annons men jag tar gärna emot tips om vad man ska tänka på.

Sv: fel tråd?

Hej!

Oftast brukar man som medryttare betala en viss summa, alternativt hjälpa till med sysslor utöver de som rör hästen, men jag skulle ställa mig tveksam till att gå med på både och! Vad du ställer för krav som medryttare är ju väldigt individuellt, och ju större utbud du har, ju högre krav kan du ställa.

Jag har stor erfarenhet av att vara medryttare och det har varit många skräckupplevelser med ägarna, men det har mest varit otur. Personligen har jag aldrig haft ett skritfligt avtal, men efter min sista erfarenhet som medryttare kommer jag garanterat teckna det i framtiden med min blivande medryttare (nu är det min tur att vara hästägare). För- och nackdelarna är väl rätt uppenbara skulle jag tycka; du får ha en häst mer eller mindre som din egen en eller ett par dagar i veckan mot en bråkdel av kostnaden att vara hästägare, och du har stor möjlighet att utvecklas som hästmänniska. Nackelar finns det egentligen inga överlag, de varierar från fall till fall.

Dock tycker jag inte att du ska ringa på någon annons förrän du är hundra procent säker, eftersom att det trots allt är ett stort ansvar och ägaren lägger en stor tillit till dig, som du inte bör svika!

Lycka till. :)

Min medryttare kommer och rider en utav mina 3 hästar 2-3 dagar/vecka och de dagar hjälper de till med allt som finns att göra.
De betalar inget för att få komma, då de hjälper mig!
Men jag rider inte hästen själv utan det är bara hon, annars är hästen sällskapshäst så jag hade inga skor på henne men hon behöver skor nu när hon rids mer, då vi har kommait överens om att medryttaren betalar skoningen.

Okay,tack för svaren båda två! Jag hoppas att fler svarar och ger litet historier om vad som gått fel och desto mer rätt vad gäller erfernheter av att vara eller ha medryttare samt vad man kommit överens om:laugh:

Jag har haft medryttare och har även under senare år varit det.

Jag har aldrig tagit betalt utav mina medryttare, dock har dom fått del ansvar - vilket innebär att om jag tex har haft utsläpp eller insläpp eller fodring den dagen, så har dom fått ta även detta. (samt alla andra sysslor som hör hästeriet och hästen till, mocka, fylla på vatten i hagen, ev hämta nytt hösilage mm)

Detsamma har istort sett gällt när jag har varit medryttare, att jag står för samma sysslor som ägaren under den dagen som jag har hästen. Är det aktuellt med ett insläpp eller en fodring så gör jag även detta utöver de sysslor som hör hästen till s.a.s

Jag personligen har inte tyckt om att vara medryttare de två gånger jag har prövat det - men det kan ju handla om att jag har ägt två hästar tidigare och är van vid att göra andra val än vad dessa hästägare gjort. Tror att det handlar väldigt mycket om att hitta någon som verkligen passar både ridmässigt och hanteringsmässigt - för mig som har ett ganska udda tänk är detta ganska svårt. Hittar jag inte någon som passar 100% så kommer jag avvakta med hästeriet tills jag har studerat klart och har råd att åter ha häst.

Så - ta inte på dig en häst bara för att, utan vänta tills du hittar en som du verkligen passar med :)

jag är medryttare/skötare... lite svårt att säga exakt vad. Jag och min kompis (vi gör det tillsammans) sköter ialla fall om två ponnyer samt den enes föl (rykta och mocka i princip) och rider dem två dagar i veckan. vi har inget avtal och betalar inget.

Vi har väl haft rätt mycket tur, för det är rätt fritt och inte så jobbiga saker att göra(som att mocka mer ön de hästarnas boxar eller släppa in/ut alla hästar).

varför inte använda sökfunktionen?

jag sökte på medryttare och fick upp 300 olika trådar som innehöll ordet. Minst hälften av dem handlar om det du undrade om.

Mina medryttare har inte betalat något men då räknar jag med att de mockar och sköter hästen även de dagar de inte ska rida. De har även hjälpt till vid hö/spån hämtning.

De har haft bestämda dagar. Och då SKA de rida om inget kommer upp. Annars behöver jag ingen medryttare.

Vad det kostar och vad som förväntas av dig beroro ju helt på.
Där ja bor har mer eller mindre alla ryttare som går att lita på egen häst.
Jag är ingen toppryttare, rider på LB-nivå. Men ja rider med förstånd och skulle aldrig rida sönder en häst. Då det är få sådana ryttare här, de flesta rider bara en dag i veckan på ridskolan och gör mkt i okunskap, har ja i sommar kunnat få rida en häst som tillhör en ridlärare gratis. Då hon skadat foten fick ja också mocka de första veckorna, sen tog hon över. Fick också mkt hjälp med ridningen gratis... Men det är ovanligt lyxigt och inget man ska förvänta sig... När ja hade medryttare på min häst fick hon inga fodringar, men mockningen de dagar hon red. Nu rider hon en annan häst och där mockar dom åt henne för det mesta...
Men ja har en känsla av att vi är bara så bortskämda i Åmål...

Jag tackar för de svar jag får och läser och fantiserar...Det verkar både spännande och jobbigt att vara medryttare.

Jag har en medryttarpålle nu och har en gång tidigare haft sköthäst. Stallen var mycket olika!

Stall 1: Betalade en hel del varje månad och alla sysslor(mocka, fodra, smörja osv) följde med. Det var ett väl organiserat och modernt stall men jag trivdes inte riktigt med hästägaren. Därför valde jag att sluta, dels för att det blev för dyrt och eftersom jag siom sagt inte var trygg med ägaren :(

Stall 2: Just nu "har" jag en häst i ett mindre modernt stall, men jag betalar inget. Har inte varit där så länge, men jag tror att de flesta sysslor ingår(kanske ev. insläpp och fodring). Jag trivs superduper med hästägaren, hästen och resten av stallet :D:banana:

Så jag tycker att det viktigaste är att man har en trygg och god relation med ägaren. Sedan är det ju ett extra plus om det är gratis och man trivs med de andra hästägarna! Ta inte första bästa och leta gärna på andra ställen än internet, det hjälpte mig!

LYCKA TILL :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 535
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 713
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar