Fel tecken i passet - hur petig ska man vara?

Sv: Fel tecken i passet - hur petig ska man vara?

Fick hem lillens pass idag och upptäckte att en del av id-kontrollantens teckenbeskrivning av honom tagits bort!

Han är född med en vit överläpp plus ett vitt C mellan näsborrarna. Detta började snabbt glida ihop och idag kan man se de ursprungliga tecknena men runt och över är det kanske 75% vita strån och resten svarta som resten av hästen. Id-kontrollanten skrev "schatterad mule" men detta har tagits bort och ersatts av snopp. I mina ögon är det fel, får han inte ha schatterad mule ska kan ha snopp plus vit överläpp, för han föddes ju med två tecken i den regionen.

Är jag överdrivet petig eller tänker jag rätt?

Ska se om jag kan ta en vettig bild på hans söta näsa i morgon!

hej tror inte du behöver oroa dig för att det står snopp, som många andra har sagt så ändras ofta både tecken och även färg (färg behöver ändras om den blir annan än i pass), huvudsaken är att tecknet är rätt nedritat, det bör däremot finnas minnst 3 virvlar nedtecknade. jag vet ju ej hur det ser ut i ditt pass så jag kan ju inte jämmföra men du ska inte behöva oroa dig.
mvh/ ID kontrollant:)

Kl

Min 08 har stjärnämne, snopp och vit kronrand på ena fram och jag fick tjata mig till att kronranden skulle komma med (den går inte runt hela kronranden). Snoppen är minimal och ritades inte in, däremot har hon flera "konstiga/ovanliga" virvlar som ritades in + att hon är chipmärkt.

Min ID kontrollant menade på att nu när man chipmärker så är inte tecknenen lika viktiga längre, speciellt inte när hon hade så speciella virvlar.

En annan häst jag har fött upp föddes med stor stjärn men den utvecklades senare till en ringstjärn, i passet står det bara stjärn.

ja att alla tecken ritas in är viktigt och "skall" göras, det på benet heter vit kronrand förkortas vt krnd. sedan kan somsagt tecken ändras och det är inte mkt att göra åt och kan ju inte förutspås där kommer ju chippet bra till pass.
alla vita tecken skall ritas i med röd färg andra tecken så som virvlar med svart. det är id kontrollantens skyldighet att rätta till fel om de är gjorda utav slarv.:angel:

KL

Har precis köpt en häst. Hans stjärn står inte med i passet för den syntes inte när han var liten ( han är mycket ljusgul i färgen). Borde jag göra någonting åt det nu när jag ska skicka in passet för ägarbyte?

ja att alla tecken ritas in är viktigt och "skall" göras, det på benet heter vit kronrand förkortas vt krnd. sedan kan somsagt tecken ändras och det är inte mkt att göra åt och kan ju inte förutspås där kommer ju chippet bra till pass.
alla vita tecken skall ritas i med röd färg andra tecken så som virvlar med svart. det är id kontrollantens skyldighet att rätta till fel om de är gjorda utav slarv.:angel:

Fattar inte riktigt ditt inlägg....Är det riktat till mig:confused:
Jag vet att det heter vit kronrand, vilket jag skrev i mitt inlägg.

I övrigt talade jag bara om hur det var när jag gjorde ID koll på min 08 och vad min kontrollant sa till mig.

Jag har ingen ambition att ändra i passet och tycker inte att min ID kontrollant var slarvig.

KL

Har precis köpt en häst. Hans stjärn står inte med i passet för den syntes inte när han var liten ( han är mycket ljusgul i färgen). Borde jag göra någonting åt det nu när jag ska skicka in passet för ägarbyte?
Ja, jag tycker att du borde göra en korrigering av passet så att stjärnen kommer med.
Kontakta din rasförening och fråga hur de vill att du löser saken.

Om man säger till omgående när man får passet har jag för mig att det inte kostar att göra en ändring. Väntar man så kostar det ett par hundra.

En id kontrollant upptäckte att en liten vit fläck inte fanns med i passet på min häst. Det kunde hon ändra men det skulle kosta några hundra.

I min ena hästs pass står det att hon är fux, fast hon är brun. Det måste ju bero på felskrivning av registratorn. Undrar om man får betala för den ändringen med?

Vad det kostar är olika hos olika rasföreningar.

Antingen har registratorn gjort fel eller ID-kontrollanten, där fel färg är angiven. Jag har också en kompis som har en fux med svart tagel + svarta ben... :crazy: (ja, den är givetvis brun, väldigt typsikt BRUN)

Har pratat med dom idag. Både färg och tecken ska korrigeras:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III
  • Annonsera mera VII
Tillbaka