Fel stickkontakt, vad göra?

Sv: Fel stickkontakt, vad göra?

Inte kontakter men att skarva sladden och sätta på kontakt på fick vi göra i 7:e klass på tekniken :)

Det var nog då jag läste väldigt mycket i mina hästböcker på lektionerna... jag fattade ändå inget så jag satt istället och läste :D
 
Sv: Fel stickkontakt, vad göra?

yes, morsan ska byta åt mig. Känns bara galet omständigt, hade hellre sett att det fanns typ nån adapter eller nåt. Man hade ju gärna kunnat byta lampa rakt av sen också liksom utan att behöva pilla med kablar och elände :p

Här hemma byts det kontakter titt som tätt. Dessutom så finns det inte några uttag på vissa utav våra taklampor utan det är bara två trådar som sticker ut. Men det ska se snyggt ut utan en massa adaptor.

Nu är visserligen jag elektriker/ signaltekniker så det där med el är inte jätte krångligt.
 
Sv: Fel stickkontakt, vad göra?

I skolan fick jag lära mej att man får byta ut befintlig anläggning om man har erfoderlig kännedom. MEN man får exempelvis inte komplettera eller bygga nytt. Men då krävs det också att man vet vad man gör och hur man ska göra det på ett säkert sätt. Så in ett uttag har gått sönder (oavsett om det är 1fas eller 3fas) så får man bytta ut uttaget till ett nytt OM man vet hur man ska göra det.
 
Sv: Fel stickkontakt, vad göra?

Mjahapp, jag fick kontakten utbytt... Har nu kronkontakt vill jag minnas. Funkar klockrent hos morsan. Här hemma funkar det däremot inte alls. Har vridit och vänt på kontakten, provat alla möjliga kombinationer med lampknappar och hål men icke! Bleh. Får kolla proppskåpet sen, annars får jag väl ringa hyresvärden som jag helst inte alls vill ha att göra med för då måste det ju vara uttaget som felar på något vis? Bleh, bleh, trippelbleh! :yuck:
 
Sv: Fel stickkontakt, vad göra?

Du har testat att tända alla andra lampor i lägenheten? Alltså taklampor, såna som har kontakter på väggen? Ibland är de ihopkopplade med fönsteruttagen på ett inte helt självklart sätt. (Och ibland är kontakterna trasiga.)
 
Sv: Fel stickkontakt, vad göra?

Yes, allt annat funkar. Det enda jag inte provat är ett annat uttag där jag inte har nånting inkopplat.

Alla 3 uttag kring taket har sina lampknappar på samma ställe, en och samma fyrkant med en 3-delad knapp om man säger så (gaah, jag och förklaringar :p) så jag antar att det hänger ihop på något sätt? En av knapparna går till en fullt fungerande spotlight, en går till den krånglande lampan och en går till ett uttag jag aldrig använt. Det uttaget kommer jag inte åt så lätt pga ett stort akvarium under så det är inte testat.
 
Sv: Fel stickkontakt, vad göra?

yes, morsan ska byta åt mig. Känns bara galet omständigt, hade hellre sett att det fanns typ nån adapter eller nåt. Man hade ju gärna kunnat byta lampa rakt av sen också liksom utan att behöva pilla med kablar och elände :p

Är ju plättlätt att byta kontakten...;)
 
Sv: Fel stickkontakt, vad göra?

Eller också klipper man kablarna, skalar en bit och trycker in ändarna i hålen i väggen. Klart! :angel:


*Citerar Arga Snickarn: "men det är ju farligt, hur tänkte du här? Det kan ju börja brinna ju, tänk på barnen. Vi måste kramas,,,,,,,tänka på varann.* :p
 
Sv: Fel stickkontakt, vad göra?

Eller också klipper man kablarna, skalar en bit och trycker in ändarna i hålen i väggen. Klart! :angel:


*Citerar Arga Snickarn: "men det är ju farligt, hur tänkte du här? Det kan ju börja brinna ju, tänk på barnen. Vi måste kramas,,,,,,,tänka på varann.* :p
Fast det måste ju gå att hitta en bostadsrätt med rätt uttag.:p
 
Sv: Fel stickkontakt, vad göra?

Hela felet är att TS inte har en plan. :D
 
Sv: Fel stickkontakt, vad göra?

TS är ett fruntimmer, det är det som är fel! Fruntimmer är inte tekniska, vi ska stå i köket och därmed basta (iaf om man frågar farsgubben som vägrade låta mig hjälpa till att bära min nya soffa för att jag är tjej) :p

För övrigt är Arga Snickaren helt jävla underbar, sådeså :D
 
Sv: Fel stickkontakt, vad göra?

TS är ett fruntimmer, det är det som är fel! Fruntimmer är inte tekniska, vi ska stå i köket och därmed basta (iaf om man frågar farsgubben som vägrade låta mig hjälpa till att bära min nya soffa för att jag är tjej) :p

För övrigt är Arga Snickaren helt jävla underbar, sådeså :D

Jag brukar hävda att kvinnor så klart också kan, det är liksom ingen skillnad på män och kvinnor förutom det uppenbara... men när jag vill ha hjälp, ja då är det rätt kul att låtsas vara ett fruntimmer som ska stå i köket och inte kan annat än att laga mat! Och låta männen jobba.

Men ärligt, vissa saker KAN jag verkligen inte, jag HAR tummen mitt i handen och IQ 0 vad gäller tekniska saker! :o

Nä, Arga Gaphalsen är inte trevlig, han bara skriker och skäller på folk, sånna människor fixar inte jag utan att bryta ihop fullständigt. :eek:
 
Sv: Fel stickkontakt, vad göra?

Haha ja jag kör typ likadant. Jämställdhet när det passar, men när jag inte kan/vill/orkar, då är det karlgöra. Om det sen handlar om tekniska grejer eller matlagning spelar ingen roll, och vem som tar rollen som karl spelar ingen roll det heller sålänge jag slipper ;) Soffan fick jag hemkörd utan att ens behöva resa på mig så inte mig emot egentligen, plockade dock isär och flyttade undan gamla soffan bara för att åtminstone få köra en nagel i ögat på farsgubben! :p

Asch! Arga Snickaren är kul, när folk är helt jävla dumma i huvudet så kan man gott skälla på de. Annars verkar han ju helt och hållet genomsnäll, det gillar jag! Jag skulle dock inte vilja få hjälp av honom själv, jag skulle skita knäck :D
 
Sv: Fel stickkontakt, vad göra?

Arga snickaren kan få komma hem till mig en stund å klaga på min hyresvärd. När dom flyttade balkongen satte dom inte ditt någon ny list längst med vägen där balkongdörren suttit. Ser ärligt talat förjävligt ut.
 

Liknande trådar

Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 370
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp