Fel stam i reg. bevis?

S

Sveipur

Är helt novis på området avel. Sitter och roar mig med stamtavlorna för mina hästar. Den ena är efter Hrimfaxi frá Öxl (e Sörli frá Saudárkróki). Hrimfaxi exporterades till Tyskland så småningom. När jag söker på denna hingst hittar jag en del info på tyska sidor och enligt dessa är mamman Pota frá Öxl. Detta sto skall alltså vara min hästs farmor, men enligt mitt svenska reg bevis heter farmor Elísa frá Öxl (ingen info finns om hennes stam). Någon som känner till denna hingst? Om Pota är rätt farmor har min häst samma MF som FMF. En annan av mina hästar har samma MFF som MMF är det vanligt att man avlar på detta sätt?

Har hittat en spännande sida med info om hingstar (icelandichorse.dk), men denna verkar inte vara riktigt fullständig. Finns någon annan sida att leta efter stamtavlor och där det även finns ston med?

Sv: Fel stam i reg. bevis?

http://www.hestur.is (gratis bara man registrerar sig)
http://www.worldfengur.com (registrering mot avgift)
http://www.icelandic-horses.com (gratis efter egistrering)

Jag har själv alldeles nyligt upptäckt stora konstigheter med min ena hästs stamtavla enl registreringsbevis. Den som nämns i stammen som hans mamma, är vid efterforskningar en HELT annat sto - men med samma regnr som min hästs "mamma" enligt regbevis.
Jag har skickat mail till avelskansliet för att få klarhet i vad som hänt - men de har inte bevärdigat sig med att ens svara alls, trots att jag skickade mailet för två veckor sedan. Har därför försökt ringa avelskansliet - men de gar bara telefontid på tisdagar mellan 9-13...(jag jobbar natt och sover den tiden - hallåhallå - när ska jag kunna nå dem då?)så det är jädrar i mig inte lätt att få hjälp av avelskansliet..

Jag fick höra av en islänning, som själv fött upp och exporterat hästar, att det inte alls var väldigt ovanligt med påhittad stam och felaktigt födelseår på exporterna... Vet inte om det är "turridningsexporterna" som slarvas med, som kanske inte har någon märkvärdig stam...men det är illa nog tycker jag...
Han sa själv att hans egen häst som han själv fött upp hade en okänd pappa, eftersom mamman gått på ett ställe där det fanns flera hingstar med olika flockar... så då hittade de på pappa, farmor och farfar... dessutom var hästens födelseår fel, för om det varit rätt så hade stoet varit 2 år gammal när hon fick fölungen... ;)
Min egen häst exporterades förmodligen när han var 4 eller 5 istället för 6 som det stod på hans papper, detta enligt vet. som undersökt tänderna...
Skrämmande är det... ;)

Jag levde i någon slags falsk förvissning om att pållans stam troligen stämde, åtminstone på pappans sida, då pappan liksom hon är musblack, ända tills någon kläckte ur sig att hon kanske fick sin pappa tilldelad pga av att de har samma färg så där sprack min förvissning :(.

När jag besökte Island för några år sedan och då också gården där en av mina hästar är född, hade jag med mig en kopia på hans registeringsbevis. Det är en liten gård så de kände igen min häst, men konstaterade direkt att hans registeringsbevis var felaktigt. Den hingst som uppgavs vara hans pappa har helt enkelt aldrig funnits! Det aktuella året hade man använt en av Sveinn Gudmundssons hingstar frá Saudarkroki, så det var den som var hans riktiga pappa. Min häst visade sig ha bättre stam än jag hade trott - så detta kan ju knappast ha varit gjort med flit.

Jag har haft kontakt med avelskansliet per mejl i olika ärenden och fått snabba svar! De är väl så få där att de måste ha en väldigt begränsad telefontid för att få något gjort över huvud taget!

Har varit i kontakt med avelskansliet nu, och tydligen har de försökt svara på mitt mail men av någon anledning inte kunnat göra det. Och svarde i telefon gjorde de - så ingen skugga ska falla över dem.
Iallafall - så hade de tydligen påbörjat efterforskningar med anledning av mitt mail, och de ska nu kontrollera med den som importerade min hästs mamma, vad hon hade för regbevisnr från island. Ifall något blivit fel på den svenska registreringen.
Hon tillade - att det tyvärr - händer då och då att hästar som importeras har fått annan identitet än den verkliga innan de exporteras.
Nu gör inte detta så stor skillnad just i detta fallet då min häst är det enda fölet mamman fått, och han saknar kulor ändå - men jag vill ju veta vad han har för stam, vill att det ska stämma på riktigt sätt. Speciellt med tanke på att jag har funderingar på att sälja honom.

Hade jag inte varit nyfiken i en strut och kollat upp hans stam på WF, hade detta troligtvis aldrig upptäckts.

Samma här. Jag har en magkänsla att det är nåt skumt med min. Hans pappa var bara två år när han betäckte stoet. Möjligt, ja. Ska bli kul att se passet nån gång...

Min följdfråga i denna tråd blir: är det vanligt med fel i stamtavlor på registreringsbevis för islandshästar? I så fall känns det meningslöst att försöka klura ut eventuella dolda anlag. Om förfäderna egentligen är några helt andra än på pappret står man ju på ruta noll i alla fall.

Dessutom: har upptäckt en hel del fel på icelandic-horses.com jämfört med hestur.is. Är jag ensam om den erfarenheten? Det är förvisso inte konstigt då icelandic-horses.com-databasen bygger på inskickade uppgifter (?),men det står att data kontrolleras innan de läggs ut. :confused:

Skicka ett mejl till icelandic-horse.com med de fel du hittat.
De rättar gärna sina uppgifter och/eller dubbekollar dem om du påpekar felaktigheter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka