Fel sett i munnen.

MadicDomino

Trådstartare
Ursprung "våldet på tävlingsbannorna"
Tänkte ta up en lite diskution om detta med grymt hård i handen,
spö och liknade.

Min åsikt är att folk inte komenterar hur man ska behandla sin häst :smirk:. Jag hade blivit jätte glad om någon ruttinerad kom och sa att jag skulle länga min tyglar? hade inte du ?

Och från filmen som vissas i föregånde diskution,
om man har lärt sig rida på rätt sät, så betyder detta inte jag måste tränna hmc och liknade. Utan använda bettets strycka rätt.
De flesta här som rider har säkert fått veta av sin ridinstruktör att man ska kontakt med munnen. Man ska inte ha huvudet inspänt som med tygglarn,. Rider man med "de vanliga grejerna" så som sadel ,träns... ska det användas på rätt ! Genom tyngd, kännslighet och singnaler. :)

Komentarer :) ?

jag vet överskriften är fel :P!!

Senast ändrad:
Sv: Fel sett i munnen.

Jag hade blivit jätte glad om någon ruttinerad kom och sa att jag skulle länga min tyglar? hade inte du ?

QUOTE]

Detta har min tränare sakt till mej när jag har tränat unghästen.

Citerar tränaren
"Du får inte ta kontakten i tyglarna för då kryper han bara bakom handen, ge han längre tyglar och han kommer att ta stödet där när han går fram med bakbena tillräkligt för att göra det"

Och detta kommer i från en "vanlig" C tränare.

Kram

Nej det är nog inte många som ger kommentarer om såna saker. Men det beror nog mycket på att de allra flesta (som jag kan komma på) skulle bli skitsura om man sa något. Det är ju skillnad om det är en tränare som säger det.

Vill jag ha min ridning komenterad går jag till min tränare.
eller Ber nån annan om det..

Det är precis det jag menar...

Jag blir inte sur om någon kommenterar. Vem som helst. Jag tänker över saken, kanske provar och bestämmer mig för vad JAG tycker. Bara för att någon säger något så behöver man ju inte göra så ;)
Det gäller faktiskt tränare oxå. Jag har lärt mig att inte bara svälja allt, för ofta finns det väldigt många olika sätt att göra saker på.

Sen beror det ju väldigt mycket på HUR man säger saker. "Men så kan du ju inte göra! :eek: " kan man ju vända till "Om du vill kan du ju prova att göra såhär istället, det brukar fungera för mig/min häst".

Problemet är ju att det finns olika syner på vad som är rätt sätt.

Och sen är det ju inte säkert att det är en rutinerad person som "säger till" heller. Om lilla Lisa som ridit två terminer på ridskola kommit och sagt till mig att jag rider min häst på fel sätt så hade jag inte lagt så stor vikt vid det faktiskt.

Om en vilt främmande människa kommer fram och säger något till mig om min ridning skulle jag inte ta åt mig av två skäl.

1 Jag vet inte hur rutinerade och kunniga de är (och det är vesäntligt för mig)

2 Jag tar hjälp av tränare duktiga och meriterade tränare för att utveckla min ridning.

Ja precis det beror på hur man sä'ger saker kommer någon fram till mig och säger
"Du kanske borde länga tyglarna din häst går som en ihopskruvas makaron. Den går inte bra"
eller
" Ett tips är att länga tyglarna din häst ser ut att gå lite väl ihop så släpp efter lite så blir det bättre ska du se :) "

De 'är ju olika men jag vill gärna också ha min ridning kommenterad annars är det svårt att bli bättre man ser oftast inte misstagen själv :P

Nej, vissa tål inte ens "snäll kritik" har man sett på tävlingarna ungefär denna kommentaren tilbaka: DU VET OINTE HUR MIN HÄST ÄR :O

Man får ju tänka lite vad man säger och vad man svarar. Men kritik är engligt mig bra på rätt sätt :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka