fel på min häst?*lite långt*

loser

Trådstartare
Min ena pålle har jag haft i 2 mån, han är 8 år men klarar inte av att galoppera varken på rakt spår eller på volt utan att antingern bryta av till trav eller byta bak till korsgalopp! jag kan fatta galopp o galoppera nåt varv men så fort man ska rak rika han så byter han oftast eller bryter av till släng trav. samma sak om man går på rakt spår och vill ta in han på en volt. ibland går det bättre i nåt varv o ibland vill han inte ens fatta galopen!

Ute i skogen går han bra om jag inte tar för mkt i han o kortar han för mkt..då byter han också av! han är rätt slängig med huvet med o kan bli jättestark, samtidigt som han är så sjukt känslig. han är väldigt pigg o rätt spänd av sej, och jag kan inten hoppa eller nåt eftersom jag inte kan rida på hinder i galopp för han bara byter till fel galop i svängen eller slängtaravar, eller vägrar fatta galopp. ibland blir han också sur o går inte fram o vill resa sig om jag pressar han för mkt. enda gången vi fått han o gå bra va med graman och då fick vi gå på han för attt han skulle bjuda framåt. jag vill inte behöva rida med graman eller sitta o dra ihop han eller slita i han när han springer iväg med mej.

När jag provred va han spänd men dom som hade han sa bara att han va sån för att de blåste. han böt lite galopp då med, men dom sa attd e aaaldrig hade vart roblem förrut. han skulle ha hopat bana 1 m o vart tävlad i dressyr i tyskland innan han kom till sverige i våras. nu tvekar ja på om han ens är hoppad. just nu känner jag mej som en idiot som tag han, o inte provred mer men klok kan man ju vara i eftrhand.

men vad ska jag göra? har han ont eller ät han bara dum?
jag ska till en tränare imorgon och se vad hon tycker..som tur är har vi hyrt han ett halvår, men han är ändå betald o vi ska ha ahn 4 månader till..

var tvungen o skriva av mig..detta påverkar mej mkt eftrsom jag blir frustrerad när jag inte kan lösa problemet! Hjälp?

Senast ändrad:
Sv: fel på min häst?*lite långt*

Kolla så han inte har ont. Har han inte dte och utrustningen sitter som den ska så är det bara att backa till basic i markträning. Alltså skritt, halt osv tills det sitter och han går avslappnat där. Och ta hjälp av tränaren att hitta en bra lösning.

Jag tycker det låter som hästen inte är tillräkligt stark för att orka bära sig i galoppen. I såna fall, träna mycket galoppfattningar, galoppera inte långa stunder, utan fatta, rid ett par språng, sakta av och börja om. Mycket övergångar överhuvudtaget och i hoppningen skulle jag börja med att travhoppa. Och framförallt!! ta hjälp av en kunnig tränare.

Jag förutsätter att hästen är frisk och hel och inte har ont. Om inte så ligger problemet där.

Mer info om hästen önskar. Ras, vad har den gjort tidigare, besiktad innan köp osv. Hur var den när du provred?

Det låter som om den har ont någonstans alternativt att den inte är stark nog att galoppera kort galopp. Om den inte är stark nog är galoppfattningar jättebra för att bygga upp den som någon annan skrev. galoppera även mycket ute i en frisk galopp framåt, sen kan du korta den efter han hästen blir starkare.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 617
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka