Fel i anmälan till circuitutställning vid WDS?

barajag...

Trådstartare
Jag har i morse anmält till rasklubbens utställning i samband med WDS. Nu upptäckte jag att min Nila har rätt att gå i juniorklass 9-18 mån. Hon är 16 mån vid utställningsdatumet... Jag anmälde naturligtvis till unghund enligt vanliga regler.. tänkte inte på att FCI har andra/egna regler.

Såg nu att man har rätt att ändra klass innan anmälningstiden gått ut o undrar hur jag ska göra? Hur skulle ni ha gjort?

Nila har nu 2 cert i juniorklass o borde kunna ha en chans till placering där (enligt andra). Men juniorer får inte tävla om cacib.

Unghundar får däremot tävla om cacib, men då är jag inte säker på att FCI har hunnit godkänna dsg för tävlan om denna titel. Rasklubben tror/hoppas att allt är klart tills dess, men...?

Dessutom bör väl motståndet vara hårdare i unghundsklass, kanske lättare att konkurrera i junior.

Hur ska jag göra? Snälla hjälp mig besluta!

Senast ändrad:
Sv: Fel i anmälan till circuitutställning vid WDS?

Gäller dom åldersgränserna för alla raser? Isåfall har jag också gjort bort mig :crazy:

Ja tydligen är det FCI regler som gäller både på WDS o rasklubbarnas utställningar..
http://www.worlddogshow2008.se/wds/

klicka på utställning, regler för bedömning...

"Klass får inte ändras efter sista anmälningsdag (21 april 2008 för World Dog Show resp. 5 maj 2008 för circuit-utställning)
Till exempel:
- om man anmäler till öppen klass och hunden sedan under tiden fram till utställningen blir Svensk utställningschampion (SUCh) får man inte byta till Championklass utan det är öppen klass som gäller
- om hunden får provmeriter efter anmälningstidens utgång får man inte byta till bruks-/jaktklass
- om man anmält en 17 månaders hund till unghundsklass får man inte byta till juniorklass eller öppen klass o.s.v. "

Detta tolkar jag som att man får ändra klass fram till sista anmälningsdatum.
Fann även att man skulle kontakta skk:s kansli oom något blev fel med anmälningarna.

Senast ändrad:

Jag hade ändrat till juniorklass. Just för att man kan få en titel som juniorvärldsvinnare :D

Såg nu att jag läste fel. Var visst till circuitutställning du hade anmält.

Såg nu att jag läste fel. Var visst till circuitutställning du hade anmält.

Ja. Men är det inte bättre att vinna en juniorklass än att kanske bli 3-4 i unghund? Om vi nu förutsätter att det skulle gå så bra, kan ju lika gärna åka ut med en 2:a. Man kan aldrig vara säker, alla domare dömer olika ;)

Gäller dom åldersgränserna för alla raser? Isåfall har jag också gjort bort mig :crazy:

Hur ska du göra? Tänkr du byta klass?
Undrar hur många som gjort likadant? Typiskt mig, anmäla först o läsa sen.. men man kanske lär sig :o:confused:

Jo, går det byta hade jag gjort det. Men trodde inte att det gick på circuitutställning. Har bara läst vad du skrivit här, har inte kollat själv. Så jag har ingen aning hur det ligger till :)

Jo, vad jag förstår går det att byta t.o.m sista anmälningsdatum d.v.s 5 maj för rasklubbarnas o wds är ju redan avslutad... jag ska ringa kansliet på skk imorgon o ändra. Går det inte så får jag ju veta det.

Känns bättre att ställa i junior om man har chansen :D

Hur ska du göra? Tänkr du byta klass?
Undrar hur många som gjort likadant? Typiskt mig, anmäla först o läsa sen.. men man kanske lär sig :o:confused:

Precis som jag..:D "Äh, jag behöver inte läsa igenom villkoren.."
Nu när jag faktiskt läst igenom allt så inser jag hur mycket det faktiskt skiljer från en vanlig svensk utställning :eek: Inga HP eller CK utdelas, ingen BIM utses, finns ingen Bästa Hane respektive Bästa Tik-klass...

Det ska bli riktigt intressant att se hur det kommer gå till.

Jag ska ringa SKK imorgon och höra vad det är som gäller. Att byta klass till WDS verkar ju kört, men får jag byta till circuitutställningen så kommer jag göra det.

Jag var på en sån utställning när den var i Polen för några år sedan.
Domarna sållar ut hundarna efter hand. Man får en kritik och de går igenom hunden som vanligt, sen börjar utsållningen :angel: ;) De fem bästa placerar dom (iallafall där), men som sagt inget ck eller nåt sånt.

Det är andra sorters rosetter eller band också. Rosa tolkar jag att det är ungefär som ett ck eftersom dessa får tävla vidare om BIR mm.

Rött band betyder att man är med om inte det finns 4 st med rosa.. då blir det bara rosa.. känns lite rörigt, har nyss fått kläm på våra vanliga regler :confused:

Var inga band när jag var i Polen. Man fick inte tex en 1 a eller 2 a heller. Utan man fick läsa på kritiken om det tex stod exellent eller vad man nu fick.

Nu har jag bytt klass :D
Det var enkelt. De frågade bara vilken rasklubb o namnet på hunden o så var det klart :bow:

Har du ringt?

Grana: Tror att det är så här också.. lust o följa med som personligt stöd? Du verkar ju kunna det här ;):D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka