Fel häst?!

B

Baldi

Undrar om någon har erfarenhet av att fel häst skickats från Island vid exporten? Har för ett par månader sedan fått hem mitt sto men allt stämmer inte riktigt...Jag var själv där i slutet på Maj och valde ut ett mörbrunt oinridet 5-årigt sto som jag tyckte rörde sig bra.
Då hade jag inget tvivel på hennes ålder men nu när hon kom till Sverige ser hon ut som en 2 max 3 åring i kroppen!
Färgen stämmer(men den är ju inte ovanlig) men kan hon verkligen ha förtvinat så mycket att hon ser flera år yngre ut?!
Har inte velat tro att en sån miss har begåtts men ju mer tiden går och duktiga hästmänniskor säger att de inte tror att hon kan vara så gammal som 5 utan snarare 2-3 blir jag allt mer misstänksam. Till saken är också att hon är väldigt "valpig".En veterinär har kollat chippet och det stämmer med passet, det känns helt otroligt att hon också ska vara felmärkt!
Nästa steg är att kolla tänderna...
Snälla om ni har någon som helst erfarenhet av detta...Hjälp en förvirrad hästägare som inte ens känner igen sin egen häst:confused:

Sv: Fel häst?!

Det är inte omöjligt att hästar förväxlas.

Steg 1 prata med säljaren om problemet och kolla om hästen kan ha förväxlats med någon annan vid märkningstillfället.

Steg 2 kolla tänderna om åldern verkar stämma.

Steg 3 DNA koll mot mamman och pappan.

Steg tre är antagligen det säkraste sättet att veta till 100% att det är rätt häst.

Har du bilder som du kan jämföra från i Maj med nu? Det kanske går att se några speciella virvlar, eller om manen låg åt något särskilt håll?

Senast ändrad:

Fast att chipet i passet stämmer med chipet på hästen är ingen garanti för att det är rätt häst eftersom passet görs vid exporten, så om hon inte var chipad och registrerad innan exporten fixar dom det då. Om hon däremot var chipad i våras och det stämmer med chipen som är i passet då har du ju rätt häst!

5-åriga islandshästar kan för all del dra igång och växa och om de inte fodras ordentligt under den perioden kan de se väldigt rangliga och underutvecklade ut, när det gäller "valpigheten" så kan den sitta kvar länge.

Men be nån kolla tänderna och prova att kontakta säljaren som Moli sa.

Har du nån bild på henne (mest nyfiken eftersom jag inte tror man kan avgöra en hästs ålder genom att kolla på en bild)

Senast ändrad:

Använd sök funktionen, jag har för mig att det var någon för ett par år sedan som fick fel häst, däns häst var med på samma plan men förväxlades på flygplatsen????
Kommer inte ihåg, men sök runt lite, någon annan kanske kommer ihåg historien?

Vet en som köpte ett stoföl och fick ett hingtföl.
Och då var det en erfaren islänning i sverige som hade köpt fölet.
Så nog kan det gå fel ibland, omedvetet eller ej
det kan jag inte svara på.

Jag fick hem mitt sto i slutet av oktober. När hon kom såg hon ut vara ca 3, hon skulle vara 6 år.

Hon var väldigt tunn och omusklad, nu när hon ätit upp sig ser hon äldre ut iaf.

Vet en som köpte ett stoföl och fick ett hingtföl.
Och då var det en erfaren islänning i sverige som hade köpt fölet.
Så nog kan det gå fel ibland, omedvetet eller ej
det kan jag inte svara på.

:D Tror nog att det kan vara min hingst du skriver om! Jag köpte honom efter att de första köparna fått ett annat sto med samma färg och nästan samma stam.

Fast om det hade blivit förväxling på flygplatsen skulle ju inte chipet stämma.

Tror nog att det kan vara min hingst du skriver om! Jag köpte honom efter att de första köparna fått ett annat sto med samma färg och nästan samma stam.

kan nog stämma då den här killen bara importerar hästar med mycktet bra stam.

Kolla först och främst tänderna. Det är relativt lätt att se skillnad om de är tre eller fem. Jämför gärna med nån annan tre/femårings mun. Ifall det ser misstänkt ut är det bara att kontakta säljaren.

Var du på Island och träffade henne innan importen? Undrar lite hur fort det kan gå,att förtvina så mycket på 4 månader. Men det är ju sant som tidigare sagt att det är en period då de växer och dåligt med mat kan göra mycket.

Att tillägga är också att jag hade henne för hantering på ett ställe där hon inte blev bra skött fick veta om de eländiga omständigheterna efter ca 2månader och flyttade henne då omedelbart med hjälp av han jag köpte henne av. Han sa dock inte nåt om att hon såg så eländig ut!
Sen har hon stått hos en annan tränare där jag vet att hon behandlats bra.

Men det är verkligen skillnad sen jag såg henne första gången. Ska lägga upp en bild från Island och en dagsläget men som sagt är det svårt att se ålder på bilder...

Hon chippades på flygplatsen i Reykavik så det skulle var där förväxlingen skett isåfall...

Har jämfört henne med andra 3 till 4 åringar och hon ser mycket yngre ut än dem i kroppen. Har inte jämfört hennes tänder dock men tänkte lämna det till en hästtandläkare istället. Nu blev det många inlägg men så är det när man kommer på allt i efterhand...:)

Jag hade bara sett henne på bilder. Man hon såg mycket mer mogen och färdig ut än hon gör idag, trots att de flesta var tagna för ett år sedan. De som såg henne när hon kom trodde hon var yngre.

En häst kan förfalla väldigt fort om det är. På några månader kan jätte mycket hända.

Men hon är 6 år,veterinären har kollat på tänderna.

Nu var hon som sagt i ganska dåligt skick när hon kom, efter att jag haft kontakt med en annan som köpte häst av samma islänning så lär jag ju aldrig köpa fler hästar av honom.

På kortare tid än så faktiskt, resan kan ta oerhört på vissa hästar. Jag hade ett sto som kom till oss från Island, jag hade ridit henne och visste precis hur hon såg ut. Lagom i hull med bra muskler, men men när hon landade i Svedala kunde hon konkurrera med en cykelram. Hon såg inte ut att vara en dag äldre än 3-4 år trots att jag visste hennes faktiska ålder som då var 6.

Jag kände igen henne på sättet, det var en bestämd dam som visade var skåpet ska stå på flygplatsen.

Jag har fått fel en gång. Köpte "trodde jag" ett 11årigt erfaret sto som gått 2 säsonger turer på Island. Brun utan tecken - jätteovanligt ;). Hem kom hennes 9-åriga "likadana" helsyster som inte alls var lugn och lättriden. Dessutom sned i bäckenet så innan vi kom på det blev det många skenturer både ute och på volten. Eftersom jag var höggravid då och inte kunde rida till henne själv (köpte ju häst till verksamheten) såldes hon ganska omgående efter en tids träning hos en annan tränare. Det visade sig att hästarna förväxlats vid exporten så systern som jag skulle ha hamnade i Tyskland hos en som ville ha en tävlingshäst, hon blev inte så glad när hon fick en turhäst med knappt medelvilja...

Dom kanske hade blivit glada med facit i hand, det du fick verkar ju inte heller lämpat för tävling.

Jag har funderat på att importera från island, men nu vet jag inte om jag vill det längre....:p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 878
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 389
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka