Fel galopp!

Vimsevilja

Trådstartare
Hej!
Jag rider ett halvblod på 12 år som har varit under igångsättning under hösten efter att ha haft föl.
Jag tränar rätt mkt dressyr med henne men hon lyckas bara ta en galopp!
Har tränat och tränat och tränat men hon lyckas aldrig ta höger galopp, jag tror inte att hon orkar eller något sånt?
Jag har gjort allt möjligt och min mamma som red hästen innan hon fick föl säger att hon aldrig lyckats ta höger galopp då heller men hon har inte tränat så "seriöst" utan mer ridit ut och helt enkelt haft kul, men jag tränar för att kunna tävla men det är ju omöjligt att kunna tävla högre dressyrklasser med fel galopp !
Hur ska jag träna för att hon ska kunna ta rätt galopp? Hon är även svår att känna vilken galopp hon har och jag har oftast ingen som kan rida som står på marken bredvid när jag tränar så jag vet oftast inte vilken galopp hon tar, men jag vet att det är höger galopp hon inte klarar.
Hur ska jag träna henne och hur kan jag göra för att lättare veta vilken galopp hon har?

Sv: Fel galopp!

Tycker att du ska låta någon äldre/mer erfaren prova att rida och se om problemet kvarstår.
Efter det skulle jag ta henne till vet. eller möjliogen bra ET.

Hon är besiktigad för inte särskilt länge sedan och även genomsökt av vet. Men det är ingen skada eller så utan hon är bara fel/dåligt musklad, det har även dressyrtränare och andra sagt. Dock vet jag inte hur jag ska göra för att bygga upp muskulaturen bra igen. Vissa hästar (eller många) är ju svåra i ett visst varv och så och hon har ju varit svår tidigare men det har ju gått och hon har ju inte haft ont eller nånting så det är inte det som är felet men eftersom hon har gått med ett föl så har hon ju tappat muskler och kondition... Tror jag formulerade det tidigare inlägget helt fel? Hoppas det blev bättre nu men annars får jag väll ta ut en ET :crazy:

Men låt någon som är mer erfaren rida, t.ex din tränare?
Hon kanske behöver ridas igenom av en sådan person eller tömköras av någon duktig en gång i veckan.
För problemet behöver ju tas tag i och då hjälper det inte bara med övningar även om det förstås är en hjälp på vägen (:

Skulle ta ut en ET, det är ju nånting som gör att hon inte vill fatta en galopp, kan ju vara att hon är spänd/stel vilket är svårt att få bort genom ridning om hon gått så länge.
Om man longerar fattar hon bara en galopp då med ?

min erfarenhet är att veterinärer inte kollar så mkt på muskler spänningar mm. Köpte min häst som var besiktad 3 veckor innan vi tog ut en kiropraktor och då visade det sig att höjden på hennes höftknölar skilde typ 10 cm. Vi hade ju märkt att hon var stelare i ena varvet och hade svårt att ta stöd på yttertygeln, och att hon inte såg helt rak ut över korset... Men man kan ju bara gissa vad det hade kunnat leda till om hon gick sådär en lång period :crazy:
Om jag var du skulle jag ta ut en ET.

Jag tycker att det känns lite tråkigt att TS, av vissa, fått råd att "låta någon äldre rida" bara för att hon nämner sin mamma och då antas det att hon är liten och okunnig! Äldre är väl inte ALLTID bättre?
Tvärtom så tycker jag att TS verkar vara en klok person som försöker lösa problemet för att få en välriden häst! Hon förtjänar bättre svar än så.

Men iallafall, tillbaka till saken.
Om hästen bara är dåligt musklad så är det kanske en bra ide att låta henne få bygga lite muskler innan du sätter igång med galoppen. Ut och klättra och sådant!
Om du försöker jobba henne i form i skritt o trav i början där hon lägger vikten på bakdelen och inte framdelen så borde ju det sätta "rätt" muskler.

Gör hon samma sak vid longering? annars kan du ju prova och se. Kan hon fatta höger galopp när du longerar kanske sadeln/din sits är lite sned.

EXAKT så är det för den 8 åringen jag sätter igång :O
Hon klarar inte heller höger galopp det spelar ingen roll hur tydligt jag än visar att hon ska ta höger galopp :S
Bäst jag läser alla svar jag kanske oxå kan få hjälp av detta inlägget :)
Eller hur är det jätte jobbigt? :/

Det är väldigt jobbigt! Jag vill ju tävla både dressyr och hoppning eftersom hon verkligen älskar att hoppa och hon har helt underbart steg! Men hon tar inte den förbaskade högergaloppen.
Nu har jag inte tränat för tränare på ett tag (julledigt) men ska ta tag med det igen till våren. Nu tränar jag mest själv och rider ut i skogen ^^

Ja det gör hon, ibland kan hon väll ta rätt galopp några steg om man longerar men sen bryter hon av och fattar fel igen.. :/

Hon gör samma sak när jag longerar, men vi har bra backar runt om stallet som är perfekta att klättra i så där har jag börjat klättra mer och mer, jobbar henne mkt i form när jag rider ut och även hela tiden när jag rider på banan.
Har dock inte ridit på banan på ett tag då den är stenhård, så rider på grässtigar och småvägar som är mjukare, i skogen, just nu. Men jobbar ju i form även där =) Men till våren kanske hon är tillräckligt musklad för att klara höger galopp ^^ Eftersom jag vet att hon inte är sne på nått sätt och att hon ÄR dåligt musklad så vill jag inte ta ut en ET än?
Hon har ju trots allt inte gått sålänge efter ett "vilo år" med föl och har haft en svår pärs under hösten då jag inte ridit så mkt eftersom fölet tog alla hennes krafter så att hon tappade i hull. Men nu har vi avvant fölet så nu har hon gått upp bra igen. Hon är inte helt fin än men hon har ju inte så mkt muskler men mer hull nu :)
När jag började rida henne kände man ju att bakbenen inte hängde med riktigt över bommar/bomserier/små, upphöjda bommar eftersom hon var såpass dåligt musklad men nu är hon ju mkt bättre musklad så nu orkar hon ju mer men hon är ju inte "bra" på långa vägar.

Ja det gör hon, ibland kan hon väll ta rätt galopp några steg om man longerar men sen bryter hon av och fattar fel igen.. :/

Då lär det vara något knas i henne, om hon inte vill fatta rätt galopp.
Hur beter hon sig när du frågar? Om hon stryker bak öronen eller höjer huvudet så är det en typisk signal att "jag vill inte". Då gäller det att ta ut en kiropraktor (enligt mig är kiropraktor betydligt bättre än massörer för de kan både kolla både muskler och ligament) som får kolla igenom hästen. Förklara precis hur hästen beter sig så lär du få ut en hel del av besöket. :)

Lycka till med din häst!

Hon gör inget av det, hon är sprudlande glad och har öronen framåt och bara, byter! eller så fattar hon inte rätt över huvud taget, liksom. Hon verkar ju inte ha ont. För hon ger inga "signaler" utan hon är sitt vanliga glada jag och är framåt och bjuder, som en vanlig, kärnfrisk häst. Så man blir ju lite fundersam :confused:

Hej :) hade samma problem med min gammel pålla ,var på en träning och fick tipset att ställa henne väldigt mycket i hörnen av banan och sedan göra en väldigt tydlig fattning .
Det tog några varv men sedan så funkade det bara . Vi tränade även över en bom som var lagd så att hon var tvungen att fatta höger galopp efter den. jag tror att hästar är höger eller vänster *hovade *:) liksom vi människor är höger eller vänsterhänta ,självklart väljer man det som är lättast . man lär sej se vilken galopp de tar genom att titta på bogen eller vilket ben som går fram först ,ställ hästen *släpp fram* rätt bog ,detta får man finjustera allt eftersom man bygger upp rätt muskler och sin egna känsla när man lärt sej vilket som är höger eller vänster galopp .

Och vad är det som är så dåligt/nedlåtande med mitt svar?
Med äldre menade jag väl naturligtvis inte bara en 3 år äldre kompis, det förstår väl du också..

Det TS förtjänar är en välriden häst och ibland kan man inte fixa det själv.
Det är liksom en del av ens egen utbildning, att vara ödmjuk nog att låta någon annan hjälpa och ta lärdom av det.

Tkr det låter som att hon är stel/spänd någon stans, bästa sättet att få bort sånt är ju att ta ut en Et lr masör som kan få bort spänningarna, sen kan man bygga upp hästen rätt.
Om du står bakom hästen och kollar ser den ojämt musklad ut över kors,/rumpa/lår ?

Jag tycker att det känns lite tråkigt att TS, av vissa, fått råd att "låta någon äldre rida" bara för att hon nämner sin mamma och då antas det att hon är liten och okunnig! Äldre är väl inte ALLTID bättre?
Tvärtom så tycker jag att TS verkar vara en klok person som försöker lösa problemet för att få en välriden häst! Hon förtjänar bättre svar än så.

Förstår inte varför du reagerar så starkt på det... föresten har hon skrivit "någon äldre/mer erfaren prova att rida". Är det inte bättre att man får hjälp av nån som kan mer än och kanske vet hur man ska klara av en sak än att man sitter själv och försöker och det inte alls går och det bara blir värre ? (menar inte tat det är så i TS fall).
Står själv i ett ganska stort stall och om det är nått jag behöver hjälp med inom ridningen finns det flera där jag kan fråga om tips, lr som skulle kunna rida min häst om det behövdes. Det är väl ändå ingen som föds som ryttare ? alla är sig ju mer och mer hela tiden.
Jag tycker iaf det är bättre att inse sina begränsningar än att sitta och försöka i evigheter och det bara blir något strul istället...

Ta hjälp av en bra tränare. Det gäller att göra det svårt för hästen att fatta fel galopp och enkelt att fatta rätt. Det kan vara en gammal och väl inrotad ovana som gör att hästen enbart tar vänster. Det kan också finnas en låsning eller annat kroppsligt som gör det svårt för den. Jag tycker du ska låta en ET gå igenom hästen noga först. Men visar det sig att den är helt ok i kroppen så en bra tränare som hjälper dig igång med träningen är mitt tips.

P.S Hur gör hästen i hagen? Använder hon båda galopperna där eller bara vänster där också?

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Roxy
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 538
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama