Fel galopp!

Sv: Fel galopp!

En häst i "mitt" stall är helt omöjlig att lyfta höger galopp, och det kan vara för att sadlen kanske är sned. för när man rider utan sadel, lyfter han jättebra både höger och vänster galopp... prova rida barbacka.(förlåt om jag skriver samma som någon annan men jag orkade inte läsa alla svar...:D)

En häst i "mitt" stall är helt omöjlig att lyfta höger galopp, och det kan vara för att sadlen kanske är sned. för när man rider utan sadel, lyfter han jättebra både höger och vänster galopp... prova rida barbacka.(förlåt om jag skriver samma som någon annan men jag orkade inte läsa alla svar...:D)

:eek: och ägaren byter inte sadel?

Jo det där har jag också lärt mig av, och använt mig av! Men det funkar inte riktigt med Bellis, dock har jag inte testat med bom, tack för tipset! :D

Ska kolla noggrannare på det imorgon :D Det kanske kan vara så? Att hon är dåligt musklad i ena sidan?? Det har jag funderat på i flera månader nu, och även mamma men vi har inte tänkt på att stå rakt bakifrån :o *pinsamt*

Nu har hon ju inte sprungit i hagen på ett tag eftersom det är så hårt men ska kolla efter nästa gång hon galopperar i hagen :)

Jag har kommit på att det kanske kan vara hennes gamla sadels fel?
Har ju fått en ny sadel som sitter mycket bättre, och vi upptäckte att den gamla sadeln hade något sned bom, något vi inte upptäckt tidigare (:eek:) men den gamla sadeln fick vi med från förra ägaren (hästhandlare av nått slag) men vi har dock haft en massa paddar och grejer under, därför har vi inte märkt så tydligt att den varit sned, dock har vi inte använt den så mkt då vi ridit med westernsadeln (som passar mycket bra!) eller barbacka eftersom hon VAR så skön att rida barbacka på, men eftersom hon tappat i hull efter fölet så började vi använde allroundsadeln igen men bara några gånger innan vi upptäckte att den var lite sned, köpt ny sadel men hon har inte ont eller så men kan det vara så att det har gjort att hon är olika musklad?

Attackera mig inte nu för att vi upptäckt det sent, det är inte mitt fel! Det var inte jag som red henne förut så jag har ju inte haft så mycket koll på det :crazy:

det är inte alltid sånt man tänker på, men är det nått stort tror jag att man skulle sett det. Är själv en sån som analyserar allting, var så mkt problem med min förra häst så har blivit lite skadad av det :o ;)

*fattar inte* Menar du om det är nått stort med sadeln eller vadå? xD

är lite smått trög :p

För att underlätta för hästen att fatta rätt galopp ser man till att hästen har inner sidas bakben ordentligt under sig före fattningen, alltså höger bak för höger galopp. Det bästa sättet i trav är att göra skänkelvikning för höger skänkel före fattningen. En bra ridväg är att göra skänkelvikning ur vänster varv från mitten av långsidan till mitten av kortsidan där man tar höger varv och gör fattningen precis i den svängen. Oftast är problemet att de slänger in högerbogen för att kunna böja sig åt vänster i fattningen, så man får passa det och verkligen mjukt rama in och hålla kvar hästen i böjningen och inte låta den fatta efteråt.

Det bästa är att rida övningen i skritt och trav först så att man vet att man har kroppen med sig och hästen har förstått övningen, galoppen kanske man inte kan lägga in förrän efter några ridpass. En häst som har stått har jobbigt att länga yttersidan så det är viktigt att låta den bygga upp den styrkan innan man ber om galopp. Eftersom hästen alltid valt vänster galopp är den förmodligen väldigt ojämnt musklad sedan tidigare och har en väldigt uttalad kort och lång sida, vänster låter kort och höger lång. Det tar tid att få hästen att ta lika långa steg på den korta sidan och har man för bråttom riskerar man spänningar och skador. Lek fram det med serpentiner och travbommar och korta pass alt 2-i-1-pass med en stunds arbete på bana och sedan ut och klättra. Och kom ihåg att återhämtningen är lika viktig som träningen!

Menar om hästen skulle vara mkt snedmusklad, det syns! Har ingen bra bild, men borde som sagt synas om den är mkt ojämt musklad...

Ta ut ET jag hadde haft flera som titta på min häst och ingen tyckte han var konstig men ville inte fatta höger, han var sne i bäckenet. tre behandlingar och nu fattar han den lika bra som vänster. dock gick det tillbaka en gång så då blev det två till behandlingar. Men det var flera ETn som hade tittat på honom innan och inte lyckats lösa det innan jag fick tag i hon som nu hjälpt mig.
att en häst inte vill fatta den ena galoppen är inte normalt. spelar ingen roll hur starka de er.att det inte vill bära sig är en sak,men inte ens fatta galoppen är inte normal.
kan ju vara så att hon efter fölningen fick något i bäckenet.
lycka till

Hon var så innan fölning oxå, det går ju men det är svårt. Och hon orkar väll inte riktigt heller ^^'

Alla hästar jag träffat på som har haft problem med en galopp har det på något sätt varit fel på.
Det är vanligt att detta visar sig i ledinflamationer eller låsningar/ojämnheter.
Alternativt kan det ju bero på sadeln, om den sitter trångt lr hindrar hästens bogrörelser men detta borde rätta till sig lite efter viloperioder..

Att det skulle bero på att hon är omusklad tror jag inte på, då skulle den ha NÅGOT märkbart problem i andra galoppen också, ffa efter en viloperiod (För ni har väl inte bara ridit igång en sida??)
Är hästen bara omusklad brukar det inte vara SÅ svårt att få den att fatta den svåra galoppen på rakt spår, det brukar vara i svängarna den inte orkar bära sig.

Att känna vilken galopp som är rätt är ganska enkelt. När du rider på banan så blir det ryckigare i svängarna om du har fel galopp.
Annars syns det ju på frambenen.

Det kan vara sadeln om den trycker någonstans eller ligger för långt fram.

Mitt halvblod som är 16 år hade spatt när jag visade honom på kvalitetsbedömning som 4-åring. Han var överaktiv i hagen så lederna tog stryk. Han hade mycket svårt att galoppera i höger varv, gick ofta i krosgalopp, vilket är en hemsk "gångart"... Idag är han 16 och mycket fräsch för sin ålder. Han har aldrig kunnat galoppera i lina utan att slå om i galoppen, men numer kan han gå flera varv utan inspänning i rätt galopp i båda varven.
Men det har krävt att jag hållit efter med massör/ kiropraktor några ggr per år samt medel för lederna (glukosamin, ingefära, gurkmeja och nyponmjöl). Idag får han 2-3 msk nyponmjöl och det funkar mycket bra för hans bakknän och övriga leder. Han blir stel om jag slutar med nyponet.

I höstas fick jag veta att min sadel inte längre var bra för honom, han ändrar sig och blir mera svängd i ryggen med åldern, den gled fram och tryckte vid manken och skuldran (som är kraftig) Nu när jag bytt märker jag en stor skillnad i galoppen, han vilar mer i steget och sätter/samlar sig lättare. Är inte så het heller nu när tyngdpunkten kommer längre bak än innan.
Blev du klokare? Lycka till!
Carina

Jodå det tror jag att jag blev! Men vet ni ungefär vad en ET kostar att ta ut för jag lär få betala den själv med mina julklappspengar!?

Normalpris kan ligga på mellan 4-700 kr.

Vi nappade på en annons där en tjej som utbildar sig till massör behövde övningshästar. Det kostar ingenting under hennes utbildning. Hon är jätteduktig och har varit hos oss tre gånger under hösten. Hennes genomgång av hela hästen ar dock kostat mig en del för jag förstod att det var dax att byta sadel - men det var det ju värt :grin:! Jag har fått fart på min 16-åriga häst så han går bra som bara den, jag får träningsvärk av att rida honom nu, han har så stora rörelser. Härligt!

Kanske kan du få tag i någon som behöver "öva" sig?

Läs böcker själv och börja massera med piggborste eller gummiborste (finns mjuka såna att köpa) i hästaffärer). Massera både i cirklar och framifrån och bakåt, bra för både muskler och bindväv på hästen, och för dina armmuskler :grin: Rykta länge också. Ta i extra på bakdelen och lårmuskeln (där sitter akupressurpunkter för bakknät), samt ryggen. Detta gör underverk. Hästen kan vara lite avvaktande i början , men dom lär sig snart att uppskatta det, och rentav ställa upp sig för att få massage. Min tar ett steg fram men låter bakbenen stå kvar så ryggen sänks rejält, ser mycket kul ut :laugh: Då vill han ha massage på ryggen.

Kan du få någon att visa dig hur du stretchar hästen är det bra. Tar du ut en ET så be den visa dig hur du ska göra, så kan du spara pengar på det viset.
Carina

Det finns en strax utanför stan som har utbildning för ETs, De söker alltid hästar att ha med i utbildningen.Dit kanske jag kan ringa? :D

Perfekt! Ring dit och kolla, du kan ha tur att få nån som vi fick, mycket intresserad och duktig, höll på 1,5-2 timmar med varje häst.
Men vänta inte för länge med att kolla upp hästen, får du betala nån gång kan det vara värt det.
Carina

kl

min förra ponny och jag hade mycket svårt med just högergaloppen.
det gick bara inte!

jag bytte tränare, och efter 2 ridpass funkade galoppen.
altså helt tydligt var det mitt fel, då jag visste att det var den svåarare galoppen, spände jag mig mera just för att få fram den rätta galoppen - gav helt fel signaler.

jag vred mig alldeles fel i höften och pponnyn fick en massa dubbelinfo.

så fastän jag föröskte och ansträngde mig , trodde att jag satt helt rätt så var det bara felfelfel.

sen blev ponnyn en riktig hejare på att lyfta galopp, behövdes bara en litenliten hårfin viktförändring för att lyfta vardera galopper..
så, problemet satt inte hos hästen.

men det är säkert bäst att kolla upp hästen först hursomhelst.:)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Roxy
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 538
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama