Sv: fel galopp
Innebär lågt utbildad lite riden, alltså otränad, eller bara lågt utbildad? Tänkte eftersom du skriver att hästen är vinglig så är den kanske svag, just galopp är jobbigt om den är svag bak. Det kan ju också vara bra att verkligen befästa de olika galopperna, så att du är säker på att den verkligen förstår vlken galopp som förväntas, (om du inte redan gjort det)alltså vilken fattning som betyder vilken galopp eller hur jag ska uttrycka mig.
Min tyckte galopp var VÄLDIGT jobbigt i början, då galopperade jag bara ute tills jag fick fram bjudningen, brydde mig inte om vilken galopp han fattade. Sedan började jag ställa honom lite en öppna, sitta ned på yttrebak titta över yttre örat (på hästen
), vara mjuk i handen och även flytta fram inre skänkeln på ställen där vägen /stigen inbjöd till "rätt" galopp, typ i en sväng. Gärna från skritt. Funkade bra, kan ju givetvis göras inne med, i hörnen. Var noga bara med att göra rätt själv, hästen gör ju ofta så gott den kan, bara den förstår.
Men funkar allt det, så gör jag som de andra o kollar ned på bogen... Tänk bara på att kolla upp i fattningsögonblicket, annars blir din tyngdpunkt fel. (när jag jobbade som mest på fattningarna var jag tvungen att fläta hans man för att snabbt kunna se
)