fel galopp

M

Maria_

Jag hjälper till att rida en sjuårig häst som är väldigt lågutbildad. Har ridit den väldigt kort och från början hade den problem med galoppfattningarna. Det har blivit bättre, dock har jag väldigt svårt att känna om den får rätt galopp då hon är väldigt studsig och vinglig av sig. Någon som har ett säkert tips som man kan kontrollera detta?
Tack!

Sv: fel galopp

om man inte känner så titta ner på bogbladet :angel:

(lättare att se vilket bogblad som är "främst" behöver då inte ändra sitsen/luta sig framåt )

Senast ändrad av en moderator:

Jag själv brukar slänga ett öga på hästens framben när jag rider för att kontrollera att den har rätt galopp, v. galopp = v. framben "först" osv. :)

Innebär lågt utbildad lite riden, alltså otränad, eller bara lågt utbildad? Tänkte eftersom du skriver att hästen är vinglig så är den kanske svag, just galopp är jobbigt om den är svag bak. Det kan ju också vara bra att verkligen befästa de olika galopperna, så att du är säker på att den verkligen förstår vlken galopp som förväntas, (om du inte redan gjort det)alltså vilken fattning som betyder vilken galopp eller hur jag ska uttrycka mig.

Min tyckte galopp var VÄLDIGT jobbigt i början, då galopperade jag bara ute tills jag fick fram bjudningen, brydde mig inte om vilken galopp han fattade. Sedan började jag ställa honom lite en öppna, sitta ned på yttrebak titta över yttre örat (på hästen ;)), vara mjuk i handen och även flytta fram inre skänkeln på ställen där vägen /stigen inbjöd till "rätt" galopp, typ i en sväng. Gärna från skritt. Funkade bra, kan ju givetvis göras inne med, i hörnen. Var noga bara med att göra rätt själv, hästen gör ju ofta så gott den kan, bara den förstår.
Men funkar allt det, så gör jag som de andra o kollar ned på bogen... Tänk bara på att kolla upp i fattningsögonblicket, annars blir din tyngdpunkt fel. (när jag jobbade som mest på fattningarna var jag tvungen att fläta hans man för att snabbt kunna se ;))

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur