Fegt eller inte att lämna WO?

anhe

Trådstartare
Någon som undgått att Faksen gjort comeback, och att det var nio strukna i loppet?

Låt oss anta att de flesta av de som är sjuka inte är så värst sjuka. Är det fegt att lämna WO?

Jag kan helt och fullt förstå dom som strukit. Efter att startlistan tryckts hade merparten en realistisk chans att vara 4:a (det var ju nämligen bara inte Faksen som inte hörde hemma i ett "poängsamlarlopp"). Ett fjärdepris gav 450 kr inkört, 4 poängs ökning, wow. Risken att bli distanserad är ju bra mycket större än chansen att få med sig 1-3:e pris (enda som egentligen ger någon poängskörd). Har man sedan kanske 20 mil att åka enkel väg så känns det ju liksom lite hopplöst. Hade det varit 30 000 i första pris tror jag inte alls så många hade strykit.

Jag tycker snarare det är fegt att inte ta ut Faksen i ett vanligt "enkelt" lopp. Alla svenskar slår han ju alla dagar i veckan, ringrostig eller inte, vad är det att tveka om? Kanske kretsen kring hästen är så rädd att bli av med segerraden så de inte vågar ta ut honom direkt i ett vanligt lopp.

Dessutom, fanns proppen med för någon månad sedan? Tror den är extrainsatt, säkert för att Faksen måste få ett lopp för att kunna starta på V75. Jag vill också ha en stjärna så man kan styra travsverige som man vill.

Sv: Fegt eller inte att lämna WO?

Jag har en bekant som var med i loppet och han sa att han skulle stryka om inte någon annan gjorde det, för att åka till Bs och endast rimmligen ha chans på ett 5:e pris(?), nä det gjorde han bara inte med de "prispengarna".
Tycker precis som du, det osar skumt kring detta, kan heller inte minnas att den proppen funnits lika länge som de andra den dagen. Och att ta ut "faxen" ett "poängsamlarlopp", gud så fånigt, det finns väl andra lopp att starta i med enkelt mostånd, men det är väl kanske det där världsrekordet på 37 segrar som skall slås?

Loppet fanns med i pappersvarianten av septemberproppen så den är nog inte utskriven speciellt för Faxen. Detta är ju mörkeranmälans baksida. Då kan det bli såhär. Vill man köra om 3000 kr med världens bästa kallblod får man väl det om han är startberättigad men jag tycker att sådana lopp som kördes igår på Bollnäs ska vara för hästar som har svårt att komma med i vanliga lopp. Alltså med en gräns för hur många poäng hästen får ha för att vara med, t. ex. 150.

Man kan tycka det är lite löjligt att starta Faxen där. Men det är propositionensförfattaren som inte tänkt till riktigt när proppen skrevs ut...

Det var ingen som inte fick vara med i loppet p.g.a att Faxen var ute ,loppet var inte ens fullt det var bara 14 anmälda.

Nej, jag såg det också men tycker det är onödigt att skriva ut p21, p22 och övriga uppsamlingar med bara 3000 kr i förstapris för hästar i klasser där det aldrig är svårt att komma med. Dessa lopp är ju i första hand till för att skapa starttillfällen för dom som inte kommer med i "vanliga" lopp. Det fanns säkert hästar i andra klasser som inte kom med den dagen som kunde fått vara med om proppen skrivits annorlunda... Då kanske loppet blivit fullt också.

Nej, men faksen med sina 6300 poäng ca har ju ingen som helst anledning att fega och gå ut i ett 3000 kr lopp. Visst är anmälan fri, ser proppen ut så har han ju all rätt att starta, det kan man inte ifrågasätta. Men vad gör han i ett sånt lopp. Alla andra som anmälde (i stort sett) var väl ute efter att skaffa poäng. När det är så lågt förstapris brukar ju motståndet bli därefter. Ser man sedan att motståndet är omöjligt, ja då är det nog lätt att bli uppgiven som hästägare.

Ett lopp i kroppen, det hade Faksen ju kunnat få i vilket vanligt (för honom) lopp som helst. Mest troligt hade inte segersviten brutits då heller. Enda anledningen jag kan se till att gå ut i detta lopp är att man är så vansinnigt rädd om segerraden.

Fånigt tycker jag det är att kalla detta "en protest mot rasens stjärna", som man kan läsa på vissa ställen. Det är nog ingen protest, bara uppgivenhet. Vad ska man protestera mot? Faksen är en fantastisk individ, men att riskera knäcka sin häst för 3000 kr? Sen tycker man att det är fegt att inte ställa upp. Jaha, ska alla andra åka till Bs som kuriosa åt Bollnästravet, Faksen och JOP? I så fall kan man väl betala ut reseersättning. Med den prissumman i loppet så får andra deltagare i praktik betala för att möta Faksen. Herregud vilken ära!! Det är nog realism snarare än protester och feghet. Det är ju som att möta Gidde Palema i ett nollopp nästan.

Att det är någon större risk att det här upprepas, vilket också påstås på vissa håll, det tror jag inte. Visst riskerar man att möta tuffa konkurrenter med mörkeranmälan, även såna som är överlägsna, men då kanske man startar i normala lopp med ändå en rätt så god förtjänstmöjlighet på en matlapp. I normalfallet tror jag inte det är ofta som motståndet är den egentliga strykningsorsaken.

Enligt travronden i dag var det bara fem anmälda 30 minuter innan anmälningstiden gick ut. En av dessa var Järvsöfaks. Sportchefen skickade då sms till flera tränare där han frågade om dom hade några som kunde anmälas. Till slut blev det 14 hästar i loppet.

Mörkeranmälan ska gälla åt båda hållen... även för banorna. Sportchefen bröt mot reglera för mörkeranmälan. Då har jag full förståelse att dom som blev "lurade" att vara med strök sina hästar. Dom andra, tja, förstår väl dom också. Att åka 20 mil enkel resa för att starta i ett lopp med 3000 kr i förstapris när man är totalt chanslös att vara bättre än 4:a måste ju känns helt meningslöst.

Mörkeranamälans vara eller icke vara är kanske en helt annan diskussion. Men när mörkeranmälan infördes tog man ju bort möjligheten för tränarna att göra en bedömning av motståndet och ge sin häst en ärlig chans. Numera är ju att matcha hästen samma sak som att läsa proppen…

Jag skulle ha strukit också... Tycker det borde vara poängstopp i 3000 kr lopp, t.ex som någon sa vid 150 poäng. Det skulle inte ha handlat om att jag inte vill möta Järvsöfax, det skulle jag mer än gärna ta chansen att göra i ett liknanade lopp med 20.000 i första pris, däremot hade det handlat om att min häst skulle behövt poäng...

Fegare att anmäla den hästen till ett P22....

Tycker jag med, men tänk det är det inte många som vågar tänka högt. Kritisera den högt älskade och vördade JOP, det går ju inte, då är det bättre att kalla alla andra för fegisar.

Tänker ofta högt;)
Ibland enda sättet att få reda på att jag "tänker" fel oxå...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka