Feet häst... hjälp !?!

G

GoldenHeart

Heej! Jag vet att det finns tidigare inlägg om detta och jag har nog läst igenom dom allihop. Men jag vill höra en liten sammanfattning av allting. :)

De är så att min häst går på bete dygnet runt och är väldigt tjock om magen.:devil: Hon rids 5-6 gånger i veckan för att hålla vikten nere. Men nu är hon väldigt överviktig och hon är bara 5år gammal. Att ta in henne på natten är inget alternativ då vi inte har tillgånget till stallet på sommaren :(... vi har heller inte ngn hage utan bete + är inte pigg på att ha henne själv. (har endast tillgång till en liten lerhage annars men då är hon själv och helt utan mat )

Funderar därför på att köpa en gräs reducerare http://www.isbiten.com/munkorg.jpg <--- i den modellen.
vad tror ni ? Nu vill jag veta lite om hur mkt man kan ha på den och så. Har antingen tänk att ha på den dygnet runt men att hon då får komma in och äta betfor & så som vanligt... eller att ha på den några timmar och sen av ngra timmar... Vad tycker ni är bäst ?

Sv: Feet häst... hjälp !?!

vad menar du med att hon ska få komma in och äta betfor "som vanligt" när du skaffat reduceraren? Stödfodrar du nu trots at hästen är fet skulle jag genast sluta med det. Har du inte möjlighet att flytta till ett magrare bete får du nog ha betesreducerare trots att jag eg inte giller idén med dessa. Du kan då ta av den någon timme om dagen. Att ge en massa extra foder utöver bete är onödigt slöseri tycker ajg när hästen uppenbarligen inte behöver det.

Det finns smidigare modeller typ grreen-gard och liknande som man fäster på en vanlig grimma! En tjej i stallet hade samma betesreglerare som du funderade på... tänk på att det lätt ger skav (går dock att förebygga med massa nosludd)!!!

Extra fodra INTE (då blir den ju ännu tjockare!!!)!!!

Ett tipps när du stallar in hästen igen är att ge den halm i maten (blanda med höt och hacka ner i kraftfodret), detta gör att du på ett säkrare sätt kan minska fodergivan utan att hästen får mindre fibrer! Tänk dessutom på att snabb- bantning är lika farligt för hästar som för människor. beräkna hästens foderstat utifrån hästens ideal vikt brukar vara ett bra tips/rikt märke!

exakt den modellen köpte jag för ett par veckor sen. Min häst är 5 år och superfet. Han rids ungefär lika mkt som du beskrev. Att gå på bantarhage var för mig inte ngt alternativ då resten av hästarna behöver bete.. Så jag köpte betesreduceraren.

Ibörjan var han jättedeppig och åt ingenting, Så vi hade den försiktigt i början. Men rätt som det var kom han på att man kunde äta så nu funkar den jättebra!

Annars är jag emot sånt men för mig så fanns inget annat val, han mår inte bra alls av att vara överviktig. Är glad att vi hittat ett sätt som fungerar nu!

"som vanligt" menade jag med som hon får när hon står inne på vintern... Utöver betet på sommarn får hon bara vatten som jag blandar i b-vitamin i .

den modellen du beskriver att man fäter på grimman säger alla hästen får skav av så nejtack :)

jag har haft en som kollat på min häst och resultatet blev : att våra hästar inte alls var tjocka... för var dom inte tjocka i juni är dom inte det nu för det finns ingen näring i gräset så det tjocka på magen är bara vatten dom fått av gräset... och så fort man tar bort dom från betet i höst så kissar dom ut vattnet så försvinner magen ... så ingen munkorg på hästen :):):banana: svårt att förklara ;)

men tacksam för svaret :)

Haha... hoppades den var bättre eftersom den hästen jag träffat fick skav av den modellen du funderade på! Finns nog ingen som funkar 100% så det blir nog lite pest eller kolera!!!

Men varför munkorg om nu hästen inte var tjock???:confused:

skrev inlägget innan dom var ute och kollade på den ... :idea:

den modellen du beskriver att man fäter på grimman säger alla hästen får skav av så nejtack :)

Denna modellen sitter redan på en grimma från början som är till för den. Så det är kanske en annan modell du tänker på?

Liknande trådar

Hästvård Vill ventilera om det är flera som tänker som mig gällande fång. Våra hästar hade förgiftningsfång för 2 år sedan. 25 grader på dagen o...
Svar
1
· Visningar
795
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 018
Foder & Strö Allmän fråga (har en del kunskap själv, men tips och ideer är aldrig fel). Min väninna har en maxad D/liten storhäst på gång som enligt...
Svar
10
· Visningar
2 129
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Är det någon som vet hur snabbt en häst tillgodoser sig sitt foder? Ska börja fodra min häst med något kilo havrekross för att få en...
Svar
16
· Visningar
4 848
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka