Feeet häst, vad göra??

Arabis

Trådstartare
Kompisen har ett arabsto, som definitivt behöver banta. Men det går lite trögt..

Hon får en väl uträknad foderstat, men en bra bit under vad hon egentligen behöver. Det händer inget..
Hon rids, men inte jättehårt, dock ska hon väl tappa, iom att hon ligger på lågt intag?

Får i sig som max 50 MJ, kvot på 7. ( Bra hö.)
6 kg hö, & skrammel i krubban. ( Medräknat)

Vad ska man ändra på?
 
Sv: Feeet häst, vad göra??

Arabis skrev:
Kompisen har ett arabsto, som definitivt behöver banta. Men det går lite trögt..

Hon får en väl uträknad foderstat, men en bra bit under vad hon egentligen behöver. Det händer inget..
Hon rids, men inte jättehårt, dock ska hon väl tappa, iom att hon ligger på lågt intag?

Får i sig som max 50 MJ, kvot på 7. ( Bra hö.)
6 kg hö, & skrammel i krubban. ( Medräknat)

Vad ska man ändra på?

Det är precis som med människor, mer träning!!! :angel: :D

mvh Jessica
 
Sv: Feeet häst, vad göra??

Man ska inte minska på maten utan´öka på motionen i stället...det funkade på min häst... :)
 
Sv: Feeet häst, vad göra??

I det här fallet så är det inte praktiskt möjligt att ge hästen mer motion än hon redan får, därför funderingar över ändringar i foderstaten.
 
Sv: Feeet häst, vad göra??

Arabis skrev:
I det här fallet så är det inte praktiskt möjligt att ge hästen mer motion än hon redan får, därför funderingar över ändringar i foderstaten.

Men under underhållsbehovet kan du inte gå.

mvh Jessica
 
Sv: Feeet häst, vad göra??

Hon ligger ju redan under ( men bara precis), så att gå ännu lägre går ju inte. Men justeringar av annat slag? Har ingen aning, bara funderar....
 
Sv: Feeet häst, vad göra??

Jessica skrev:
Men under underhållsbehovet kan du inte gå.

mvh Jessica

Nämen Jessica... Underhållsbehovet är ju det hästen behöver för att HÅLLA vikten. Ska den gå ner behöver den ju alltså mindre.
 
Sv: Feeet häst, vad göra??

Magdalena skrev:
Nämen Jessica... Underhållsbehovet är ju det hästen behöver för att HÅLLA vikten. Ska den gå ner behöver den ju alltså mindre.

Nja, det vet jag ju inte om jag håller med om. Enligt mig är underhållsbehovet, grovt uttalat, det hästen behöver för att stå upprätt. :smirk: En häst borde inte gå upp om den står på underhållsfoderstat, men självklart finns det individskillnader här också.

Men vart ska man dra gränsen för svält om man inte gör det vid underhållsbehovet??? Då kan man ju lika gärna rekommendera att hästen läggs på 25 MJ fast underhållsbehoet är 50 MJ, då lär den gå ned i vikt. Är det inte minst lika viktigt att hästen mår bra under viktminskningen som under övriga levnadsförhållanden?

Och den här hästen går ju redan på minsta rek grovfodergiva så det är ju svårt att minska på något annat än hö. Det man kan göra i det här fallet är ju att byta till ett mindre energirikt hö eller byta ut något kg hö mot halm.

Om man har en överviktig människa så rekommenderar man ju inte svält i första hand utan man säger "ät sunt och motionera". Detsamma gäller för djuren skulle jag tro.

mvh Jessica
 
Sv: Feeet häst, vad göra??

Fast, det finns ju hästar som har ett underhållsbehov både mycket högre än tabellerna och lägre än tabellerna.

Valacken kräver 60% mer än tabellerna för att hålla vikten i vila. (400 kg, ger med formerln utifrån vikten 44.72 MJ, säg 43. Han behöver 70 MJ i vila för att hålla sig fin i hullet).

Kallblodsdamen vägde 600 kg, utifrå viktformeln så skulle hon ha 60 MJ. 60 MJ i vila på dne hästen gav en FET häst, 50 gav en välmående häst i lagom hull (i vila).

Är ju som med folk, att säga att en människa som är X lång behöver Y kalorier/dag vid stillasittande arbete och ingen motion funkar ju inte. En del blir tjocka ändå, anara blir smala som streck?

Sen ska man ju inte understiga minimi grovfodergiva, men det är strikt sett en annan sak.
 
Sv: Feeet häst, vad göra??

Jessica skrev:
Nja, det vet jag ju inte om jag håller med om. Enligt mig är underhållsbehovet, grovt uttalat, det hästen behöver för att stå upprätt. :smirk: En häst borde inte gå upp om den står på underhållsfoderstat, men självklart finns det individskillnader här också.

Men vart ska man dra gränsen för svält om man inte gör det vid underhållsbehovet??? Då kan man ju lika gärna rekommendera att hästen läggs på 25 MJ fast underhållsbehoet är 50 MJ, då lär den gå ned i vikt. Är det inte minst lika viktigt att hästen mår bra under viktminskningen som under övriga levnadsförhållanden?

Och den här hästen går ju redan på minsta rek grovfodergiva så det är ju svårt att minska på något annat än hö. Det man kan göra i det här fallet är ju att byta till ett mindre energirikt hö eller byta ut något kg hö mot halm.

Om man har en överviktig människa så rekommenderar man ju inte svält i första hand utan man säger "ät sunt och motionera". Detsamma gäller för djuren skulle jag tro.

mvh Jessica

Håller med.... :d :bow:
 
Sv: Feeet häst, vad göra??

Jo, visst stämmer det du skriver, men jag tycker inte att man ska laborera för mycket med att understiga underhållsbehovet. Man bör ha koll på vad man gör då, tycker jag, och se till att man har ett bra "bantar"grovfoder.

mvh Jessica
 
Sv: Feeet häst, vad göra??

Ang. resonemang kring underhållsbehovet (generellt inlägg, inte bara till Jessica!):
Underhållsbehovet är det behov av näringsämnen hästen behöver för att varken öka eller minska i vikt då den inte utför något arbete. Hästen skall allstå kunna röra sig i hagen, i rådande yttertemperatur, utan att man behöver justera foderstaten. Vid arbete, dräktighet, laktation eller annat som kräver energi lägger man på ett tillskott.

Underhållsbehovet är individuellt och kan således inte slås upp i någon tabell, även om dessa innehåller riktvärden. Om en häst lägger på för mycket hull trots att den står på en fodergiva man tror ska täcka underhållsbehovet (och inte mer, när inget arbete utförs) har hästen således ett lägre underhållsbehov. En för tjock häst har garanterat underhållsbehovet täckt.

Man kan aldrig understiga underhållsbehovet, då blir hästen mager.

Det som snarare begränsar i fall då man har ett bra grovfoder är stråmängden.

I detta fall kan jag tänka mig:
1. Man överskattar hästens arbete och har lagt på för högt arbetstillägg.
2. Man har fått ett missvisande analysvärde på grovfodret (p.g.a. slarvig provtagning, eller bara oturligt urval av prover).
3. Hästen i fråga har ett lägre underhållsbehov än vad man räknat med.
 
Sv: Feeet häst, vad göra??

Då passar nog denna häst bäst på alternativ 3. Hon rids lugnt ett par gånger i veckan. Får grovfodergivan täckt, med ett minimum.
Äter inget kraftfoder ( nästan). Hon får nog förbli rund...
Var skulle ni lägga underhålls / nuvarande ( inkl lätt ridn) behov för en häst som denna? Arab, snart 6 år, kanske normalvikt runt 450 kg. Lätt motion. ( Om ni inte visste om "problemen")
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 464
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min gamle skrutt (halvblod på 24 år) testades för cushings och låg precis på gränsvärdet. Jag blev rekommenderad att tänka på...
2
Svar
21
· Visningar
5 400
Senast: Pudlan
·
Hästvård Min d-ponny valack född -99, okänd korsning har plötsligt blivit väldigt frusen. Han har bott här i snart tre år och har tidigare varit...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 076
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp