Feedback på mina funderingar!!?

malinsky

Trådstartare
Jag ska ju till och inreda f.d grishuset ( :p ) i vårt nya hus till stall, nu har jag dock lite funderingar kring hagen.. Vi har en gammal stengärdsgård som omgärdar ena långsidan av den tilltänkta hagen. Kan den få vara en avskiljare, eller bör den kompletteras med el av ngt slag!? (resterande ska vara trästaket med kompletterande eltråd)

Storleken på hagen kommer att bli ca 800 - 900 kvm. Det är vanlig trädgårdsgräsmatta nu, det blir en långsmal variant, ca 15 meter bred. Iom att det inte finns mkt träd att gömma sig under (bara ett träd) så tänkte jag bygga ett vindskydd iom att hästen kommer att vara ute från ca 07 - 20. Är det för lång tid i en hage av sådan storlek? Hästen kommer att ridas dagligen, men om jag skaffar en sällskapshäst modell mindre, räcker det för den hästen tro?? Den kommer i så fall bara att köras och få sig ngr skogspromenader i veckan!? Fri tillgång till hö/silage i hagen.

Jag funderar nämligen på att köpa till ett skogsparti som är på andra sidan av gärdsgården, men det är riktig "urskog".. men bara om detta inte räcker!?

Vad tror ni? Kom gärna med tips om ni har några, detta kommer inte att bli klart förrän nästa sommar senast.

Sv: Feedback på mina funderingar!!?

Kanske har varit otydlig, försöker igen.. hoppas ngn orkar svara

1) hur bra är det att ha en stengärdsgård som "staket"? Bör jag komplettera med elstängsel.. det är en gammal gärdsgård, är det troligt att de petar ned stenarna. Den är hög, och ca 2m bred.

2) Hur stor bör en hage vara för 2 hästar som kommer att vistas ute drygt 12 timmar om dygnet. Är det bättre att ha två mindre att växla mellan eller öppna så de har en större? (max 8-900 kvm.. vet inte om det är så speciellt stort)

3) Om jag ska köpa av mer mark att utöka hagarna med, vad är bäst ur hästsynpunkt, en öppen f.d åkermark, eller skog!?

Hur hanterar jag hösilage med bara två hästar.. kan man ha vanligt hö ute om vintern, eller är silage bättre!?

Vad är bäst, eltråd eller band!?

1, Jag skulle känna mig säkrare om man hade ett stängsel framför eööer på den sidan som hästarna går på för att om dom får för sig att hoppa över kan det gå väldigt illa!!! :(

2, Jag stog i ett stall som det först fanns en pytte liten hage, utan vindskydd och väldigt bergigt och det var absolut inte bra!! Men måste ha MINST en stor hage om dom ska ga så länge för att efter typ 2 veckor så kommer det inte finnas någon gräs och det kommer vara så lerigt att det är farligt at släppa ut hästarna!
Tycker skogspartiet låter mycket bättre, varför inte ha båda??
Så kan man skifta och sedan kan man ju kanske fråga någon bonde om man kan få t.ex. beta av någonting på hans ägor mot att du fixa elstängsel och dina pållar håller rent??

3, vet inte riktigt, beror på vilken årstdi du ska ha hästar där och hur mycket bete det är i skogen?? Finns det ingenting där som några gläntor eller dyl så ökp åkermarken och bygg ett vindskydd!!

Hösilgae håller mycket längre om vintern men det får ju inte vara stora balar och det får inte stå på marken. Vet en jättebra film som du borde se som verkligen kan hjälpa dig! Den heter Hästhållning och är gjord av Anders Eriksson!!;)

Jag föredrar elband eftersom det syns bäst och gör kanske inte så stora sår om hästen skulle fastna?? Det är i alla fall det intrycket man får.

Hoppas detta var till nytta, lycka till ;) ;)

Det med att beta av gäller ju fört och främst som sommarhage så att dina andra hagar/hage kan få återhämta sig, detta är väldigt viktigt att dom får.:)

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nästa år tänker jag skaffa mig två grisar, dels ska de få böka upp blivande köksträdgården, dels ska de på hösten få fylla min frys...
2
Svar
29
· Visningar
11 801
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar