faanniih

Trådstartare
Vad kan jag göra om min häst skulle få 40 i feber? Vad kan jag göra för at ta reda på om det skulle vara något smittsamt, förutom att ringa till veterinären?

Sv: feber

Detta brukar jag checka av om jag misstänker sjukdom:
- Tar temp
- Vilopuls och kollar andning samt magljud
- Visiterar/palparerar hästen för att upptäcka ev. sår/skador
- Äter, dricker, kissar & bajsar hästen?
- Hur ser slemhinnor ut?
- Har hästen någon rörelsestörning/hälta?
- Allmäntillstånd; är hästen hängig/pigg ?

Sen är det veterinärens uppgift att ställa diagnos. :) beroende på vad hästen visar för symptom utöver feber kan man ju få någon idé om vad det eventuellt kan vara.

Om din häst får så hög feber så ring veterinären.

Se till att den har det bekvämt på alla sätt. Ta in den och se till att den har tillräckligt med strö så att den ligger mjukt. Se till att den inte har onödigt varma täcken på sig (en oklippt häst ska vara kall-svagt ljummen under täcket ovanpå pälsen. Är den varm så är den för varm, det är först när man borrar ner fingrarna i pälsen och känner mot huden som den ska vara kroppsvarm.) Se också till att den har färskt gärna ljummet vatten att dricka. Ge den också grovfoder dvs. hö eller ensilage vilket den nu är van vid.

Utgå alltid ifrån att infektionen är smittsam så slipper du göra saker som riskerar att andra hästar smittas.

Kolla igenom hästen mycket noggrant efter sår som kan ge lymfangit för då kan febern bero på det. Det är bra om du kan uppge huruvida hästen har några sår eller eksem på kroppen, om den har hosta eller näsflöde, hur den är i magen och om den kissar. Det är också bra om du kan uppge hur länge den har haft feber och om den äter och dricker, om den rör sig normalt, om du hör magljud och om den andas normalt och hur påverkad den är i övrigt när du ringer veterinären.
Om du kan så är det också bra om du kan uppge pulsen för veterinären. Den känner du enklast under ganaschen eller vid kotan. Mät pulsslagen under en minut.
Kolla gärna tempen två gånger med några minuters mellanrum om hästen har så hög feber så att du inte har kollat fel på något sätt. Det är också bra om du kan uppge hästens normala kroppstemperatur för veterinären. Den får du fram genom att kolla tempen minst två gånger om dagen när hästen är frisk under minst en veckas tid. Kolla gärna lite olika tidpunkter på dagen och före och efter fodring (tempen höjs efter fodring så därför är det bra att även veta den tempen) och skriv upp det så att du enkelt kan se vad hästens temperatur brukar vara när den är frisk.

Senast ändrad:

- Ta tempen
- Ge hästen vatten alt mat.
- Ser hästen trött/pigg ut.

Ett tips är att lyfta lite på ögat och se om hinnan är laxrosa, är den det så är det lugnt!

När min hade hög feber, och bara det inget annat så varken åt han eller drack. Men han kissade och bajsade normalt. Efter tre dagar så vände det och han åt nåt hekto hösilage och drack lite sen blev det mer och mer. Veterinären sa att han visste inte vad det kunde vara, nähä. Nåt virus kanske. Men hästen blev frisk på en vecka.

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 331
Senast: Sirap
·
Hästvård I fredags kväll när jag hämtade hem hästarna från sommarhagen såg min lilla (156 cm, nordsvensk/varmblod) ut så här. Självklart ringdes...
2
Svar
39
· Visningar
3 998
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 440
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka