Feber vid kolik?

sissu

Trådstartare
Har tidigare genom alla år varit förskonad mot kolik, endast ett regält kolikanfall tidigare.

Nu har det hänt igen, ett lindigt kolikanfall i natt (tack o lov).. Vad jag undrar är om ni som har kolikhästar eller haft någon enstaka gång. Har ni tempat och märkt någon temphöjning när det är på G med ett anfall?

Finns det ett samband?

MVH/

Sv: Feber vid kolik?

Ingen som har koll på om era hästar haft feber/förhöjd temp i samband med kolikanfall?

Min stora häst fick lite förhöjd temp när hon hade kolik har jag för mig! Min lilla häst fick ingen höjd temp. Den stora fick lov att buköppnas i det fallet.

/ Maris

Min lilla tjej hade "lätt" kolik härom dagen. Konstigt nog gick hon ner i temp. När det hade släppt tempade vi henne igen och då låg hon på normal.

Vid lindrig kolik (gaskolik) såg vi ingen temphöjning, men däremot vid förstoppningskolik. Värst var stopp i blindtarmen då tempen förhöjdes med 2 grader.

När min häst fick kolik så sjönk tempen. Enligt vet så skulle han vara död pga den låga tempen, men han klarade sig o levde på som vanligt :rofl:

Observera att vi tempade med 3 olika termometrar, och alla visade den låga tempen!

Tack för era svar.. Temp och kolik verkar ju oftast ha ett samband även om det är individuellt om den går upp eller ner..

Min hade förhöjd temp på dagen innan natten han fick detta anfall och direkt dagen efter var den åter normal.

MVH/

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 657
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 491
Senast: miumiu
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 038
Senast: Egonson_
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 591
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix