Feber vid hovbensfraktur/spricka?

zeus

Trådstartare
När jag skulle ta in min unghäst på 3 år i förmiddags så haltade hon mkt kraftigt. Ringde vet som tyckte det lät som en hovböld. Tog ut hovvis som kände igenom sula etc, men fick ingen reaktion. Däremot så reagerade hon när han tryckte ihop trakterna, vilket han (och vet via telefon) tyckte pekade på hovbensfraktur.

För en timma sen tempade jag henne och hon hade ca en grads förhöjning (38,4), och var något hängig.

Min fundering är om febern tyder på hovböld, eller kan de få det även vid hovbensfrakturer? Hon har för tillfället boxvila, har lagt våtvarmt omslag i fall det trots allt är en hovböld och vi har tid i Mantorp imorgon kl 9.30. Kan oxå tillägga att hon haltade kraftigare när jag lagt omslaget, vilket hovvis trodde kunde bero på vinkeln eller att det ligger an på sulan. Men känns ju lite larvigt att åka om det nu bara är en hovböld, och jag måste lasta innnan kliniken öppnar.

MKT tacksam för svar!
 
Sv: Feber vid hovbensfraktur/spricka?

När jag skulle ta in min unghäst på 3 år i förmiddags så haltade hon mkt kraftigt. Ringde vet som tyckte det lät som en hovböld. Tog ut hovvis som kände igenom sula etc, men fick ingen reaktion. Däremot så reagerade hon när han tryckte ihop trakterna, vilket han (och vet via telefon) tyckte pekade på hovbensfraktur.

För en timma sen tempade jag henne och hon hade ca en grads förhöjning (38,4), och var något hängig.

Min fundering är om febern tyder på hovböld, eller kan de få det även vid hovbensfrakturer? Hon har för tillfället boxvila, har lagt våtvarmt omslag i fall det trots allt är en hovböld och vi har tid i Mantorp imorgon kl 9.30. Kan oxå tillägga att hon haltade kraftigare när jag lagt omslaget, vilket hovvis trodde kunde bero på vinkeln eller att det ligger an på sulan. Men känns ju lite larvigt att åka om det nu bara är en hovböld, och jag måste lasta innnan kliniken öppnar.

MKT tacksam för svar!

Jag tycker att det låtér som en hovböld. Det är troligtvis smärtfeber hon har och det kan dom ha både vid hovböld el hovbensfraktur. Men jag tycker ändå att du ska åka in och kolla upp det imorgon då är du på den säkra sidan.

Lycka till!!
 
Sv: Feber vid hovbensfraktur/spricka?

Vad glad jag blir när jag läser detta! Blev så orolig när både hovvis och veterinären började misstänka hovbensfraktur. Ska åka in imorgon och hoppas på att få en diagnos!

*bara att hoppas på det bästa*
 

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 306
K
Hästvård Min häst trampade för några veckor sedan på en sten och fick en liten, liten spricka i sulan. Hovis kom ut och kollade på det och han...
Svar
5
· Visningar
1 131
Senast: CeciliaT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp