Fdv, förs mm

caradan

Trådstartare
Kan jag vetrinärvårds försäkra en häst -91 (hbl) som jag är fodervärd åt?

(lite snabbt så har jag tjatat på ägaren om försäkringspapper, nr etc men inget händer, står dock i kontraktet att hon är försäkrad men jag vill ändå va på säkra sidan och ha en egen om det skulle hända nått)

Sv: Fdv, förs mm

Hade en tjej i mitt förra stall som hade en äldra häst. Hon fick inte försäkra den eftersom den var äldre än 16 år. Det är därför16 års gräns vad jag förstod.

Men om ägaren säger att hästen är försäkrad så är den väll det då eller? Annars så räcker det ju med ägarens personnummer och vilket bolag det är om det skulle vara så att du behöver uppge det vid ett veterinärbesök.

Ring och prata med ägaren igen. Fråga vilket bolag hästen är försäkrad i, be om dennes hela person nummer och ring sen bolaget och hör om den har en försäkring på hästen om du är orolig att hästen inte är försäkrad alls.

Jag vet bolaget och jag vet hennes personnummer.
Räcker det för att få det dierkt reglerat vid ev akuta sjukdomar/olycka mm??
Kan jag ringa till bolaget och få försäkringsnummret av dem med hjälp av de uppgifterna?

Bolagen brukar inte vara så pigga på att lämna ut info till någon annan än försäkringstagaren, men du kan ju prova.

Självklart är det lättare att ta försäkringsbolaget på det men jag hade för mig att jag inte kunde fråga om ngnannans försäkring, men kan man det så är det ju super i detta fallet.

Bolaget lämnar bara ut uppgifter om du DESSUTOM har försäkringsnumret på hästen, alltså måste du ändock få dessa uppgifter av ägaren.

Kan jag ringa till bolaget och få försäkringsnummret av dem med hjälp av de uppgifterna?

Om jag har fattat det rätt så räcker det ja.
Du kan ju ringa och fråga OM det finns en försäkring. Så pass mycket måste dom ju kunna svara på.

Ja det räcker på de flesta bolag att man har ägarens person numer (inget ovanligt att folk slarvar bort sina försäkringsnumer..)

Men för att använda försäkringen behöver du ha en fullmakt av försäkringstagaren att det är OK, det ska du ha med dig till kliniken.
Du behöver alltså ha en fullmakt från ägaren om att du får använda hennes försäkring.

Säg till ägaren att hon skriver ut det, eller om ni tycker det är enklast att ni skriver över försäkringen på dig istället.
Skriver ni över försäkringen på dig och inte gör några höjningar så behövs det inget friskintyg.

Men för att använda försäkringen behöver du ha en fullmakt av försäkringstagaren att det är OK, det ska du ha med dig till kliniken.
Du behöver alltså ha en fullmakt från ägaren om att du får använda hennes försäkring.
Har jag aldrig behövt!
Försäkringsnummer + försäkringstagarens personnummer har alltid räckt.
Sedan skriver jag under som ombud.

Det går säkert det också, men jag hade själv för säkerhets skull haft ett intyg från ägaren att det var OK, då kan det inte uppstå tveksamheter.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 897
Senast: sandrafors
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·
B
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var jag skulle lägga in den så jag tog gnägg. Jag har sedan slutet av oktober hafft en foderhäst med min kompis...
Svar
15
· Visningar
2 198
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 305
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar