Fd trafiksäker, smått galen ponny

S

Silly

Stördohäst! Har aldrig haft några problem med att rida på vägar men idag när vi var påväg till ridhuset hoppade hon till när det åkte förbi bilar. Första gången var det en buss som följdes av flera personbilar och det kan man ju förstå att det är lite spooky men hon brukar inte reagera annars (det har lixom trappats upp de senaste gångerna vi ridit på vägen). Andra gången var det riktigt läskigt. Det låg en stor grej brevid vägen som hon blev rädd för så hon vände ut på vägen och skulle hem. Hann få stopp på henne och vända tillbaka åt rätt håll men samtidigt mötte vi två bilar som jag antar fick bromsa till (och idioterna tuta på oss! Hur dum får man bli?!)

På hemvägen sen började hon trava när en mötande bil åkt förbi och en annan girade hon undan ifrån. Resten av vägen gick bra, satt på halvkorta tyglar och pratade med henne så då var det ingen fara.

Blir så arg och lessen på det här. Tycker det är så konstigt att hon skulle utveckla fobi för bilar nu, stallet ligger precis vid vägen och hon har ALDRIG blivit rädd tidigare. Kan det vara så att hon testar mej eller nåt? Hur ska man hantera det?
 
Sv: Fd trafiksäker, smått galen ponny

generellt med djur kan man väl säga att det tar lång tid att bygga upp ett förtroende/en "säkerhet" i trafiken etc, men det kan raseras på en sekund.

bara för att hon varit trygg innan behöver det inte betyda att hon alltid är det, om det händer något som skrämmer henne rejält.

min häst var ocskå ganska trygg i trafiken, men blev rädd en gång när en buss åkte förbi väldigt nära och lät mycket, sen var hon alltid nervös på vägen.

hur reagerar du när det här händer? medryttarhästen är väldigt beroende av ryttaren, om jag blir det minsta nervös och spänd så kan hon kasta sig när det kommer en bil eller lastbil, men om jag hålelr mig lugn och bara pratar och klappar så rör hon inte ett öra ens en gång...

sen skulle jag knappast kalla en häst som är rädd för bilar för "störd", det låter rätt otrevligt.
 
Sv: Fd trafiksäker, smått galen ponny

ok, ber om ursäkt för störd, älskar min lilla ponny, men om hon gör sådär för att jävlas kan hon gått få kallas stördo.

jag brukar hålla mig lugn och försöka att inte påverka henne att bli rädd, men man blir lite skakig såklart när hon gör så, framförallt när det är på vägen..
 
Sv: Fd trafiksäker, smått galen ponny

Nu efter dom här gångerna så känner du säkert en oro så fort ni skall ut och gå på vägen och det känner hästen även om den är så liten att du knappt känner den själv. Ibland kan det ju vara bra att prata lugnande med hästen men ibland tror jag även att det kan oroa dom mer, för då undrar dom "vad är det nu som är konstigt eller farligt eftersom hon låter så där"......Kan du inte leda hästen när ni är på vägen och sen sitta upp när ni är framme? Jag själv gillar inte alls att rida på vägen, försöker undvika det helt...inte för att det hänt nåt mer allvarligt men för att det KAN hända hemska saker.
 
Sv: Fd trafiksäker, smått galen ponny

känner verkligen med dej....sitter i precis samma sits, fast för oss hände nått förra vintern. Hon bara blev trafikrädd, tyckte det blev för trångt på vägen med alla snövallar och slängde sig ut i vägen mot bilarna flera gånger. Naturligtvis blev jag vettskrämd, man kan inte göra så mycket när 500 kg bestämmer sig för nått annat. Idag går det oftast bra, men händer att hon får "återfall". Det sitter oerhört mycket i mig, det vet jag, håller jag mig lugn så går det bra, men ibland kan jag inte låta bli att oroa mig, speciellt om bilarna kommer fort, jag brukar gå år sidan om det går och prata lungt med henne, går inte det så gör jag "sakta ner" tecknet åt bilisten oftast så saktar de ner då.... Man får sakta försöka bygga upp förtroendet igen. Känns det väldigt obehagligt så led henne på vägen nu....
 
Sv: Fd trafiksäker, smått galen ponny

hästar gör väldigt sällan (om ens någonsin) saker för att jävlas, och spec. inte när det gäller saker i trafiken, skulle jag tro.
 
Sv: Fd trafiksäker, smått galen ponny

Stördohäst! Har aldrig haft några problem med att rida på vägar men idag när vi var påväg till ridhuset hoppade hon till när det åkte förbi bilar. Första gången var det en buss som följdes av flera personbilar och det kan man ju förstå att det är lite spooky men hon brukar inte reagera annars (det har lixom trappats upp de senaste gångerna vi ridit på vägen). Andra gången var det riktigt läskigt. Det låg en stor grej brevid vägen som hon blev rädd för så hon vände ut på vägen och skulle hem. Hann få stopp på henne och vända tillbaka åt rätt håll men samtidigt mötte vi två bilar som jag antar fick bromsa till (och idioterna tuta på oss! Hur dum får man bli?!)

På hemvägen sen började hon trava när en mötande bil åkt förbi och en annan girade hon undan ifrån. Resten av vägen gick bra, satt på halvkorta tyglar och pratade med henne så då var det ingen fara.

Blir så arg och lessen på det här. Tycker det är så konstigt att hon skulle utveckla fobi för bilar nu, stallet ligger precis vid vägen och hon har ALDRIG blivit rädd tidigare. Kan det vara så att hon testar mej eller nåt? Hur ska man hantera det?

Min häst är precis lika dan:( Sedan snön kom har alla bilar blivit jätteläskiga och matte kan bara inte förstå vad som är fel:confused:
 
Sv: Fd trafiksäker, smått galen ponny

jag tror inte att felet ligger hos ponnyn, utan hos dig som ryttare...den blev skrämd/orolig o du låter den inte glömma det iom att du förmodligen spänner dig när ni ska rida på vägen, vilket leder till spänd och orolig häst, som gör att du blir mer spänd och orolig osv...
sitt av och LED hästen vid vägen istället eller låt någon trygg ryttare ta den över vägen så den känner att den inte behöver vara rädd...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 154
Senast: Vallmo
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 009
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
Hästhantering Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??........ja det är min fråga. Har två hästar på gården, det äldre stoet kan inte ridas...
Svar
17
· Visningar
1 921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp