Fblsto för dressyr och ridponnyavel?

Croquis

Trådstartare
Eftersom nu det inte ser ut som om mitt sto tänker bli dräktigt i är heller , så börjar jag försöka tänka lite frammåt. Intresset för avel finns, möjligheterna finns med egen gård och intresserad karl , det är ju bara avelsmaterialet som nu fattas...

Så nu finns funderingar på att skaffa ett fullblodsto. Vad ska jag tänka på förrutom bra storlek, gångarter och temp? Vilka blodslinjer är gångbara inom dressyravel? Har sökt på fullblostrådar och läst nästa allihop nu tror jag, men tycker nog mest att det handlar om hoppning. Är ändå inne på fullblod då jag tycker det behövs inom gångartsaveln. Kan någon hjälpa mig med lite tips?

Vill vara ute i god tid inför betäckningssäsongen 2009 så jag hinner hitta det "rätta" stoet. Om nu inte det "perfekta" stoet dimper ned i knät på mig så jag hinner betäcka i år. Nåja, drömma kan man alltid.

Mia

Sv: Fblsto för dressyr och ridponnyavel?

Be att moderator flyttar denna tråd till avels forumet. då lär du få betydligt mer och bättre svar!

Jag håller med mackan om att några dierkta avelsråd är nog svårt att få på galoppforumet! Men personligen skulle jag leta efter en häst som passar i typen, och vad som är rätt typ är det bara du som kan avgöra. Fullbloden finns i många olika varianter små och feta eller långbenta älgar... Funderar du på ridponnyavel så bör väl stoet inte vara för stort själv.

Jättekul att du ser behovet inom dressyraveln. :idea:

Tyvärr är det väl lättast att hitta dem som har använts i hoppning, där finns ju många exempel även på rena fullbod som presterat inom hoppning.

Jag hade ett sto som såldes till halvblodsavel just på de egenskaper du söker. Bra gång, bla trav med mkt bra taktmässighet, storlek, mm. Den uppfödaren hade länge sökt ett sånt fullblodssto, visade det sig.

Går man en bit bak i stamtavlor finns det en hingst som väldigt starkt har givit gång och storlek vidare och det är Precipitation som var far till fullblodshingsten Furioso som idag finns i en mängd bra halvblodshästar, främst genom sonen Furioso II. Jag känner mej lite tjatig med P men det är ett faktum att under alla år har han vädligt ofta funnits en bit bak hos alla de fullblod som varit stora, rejäla, och haft riktigt bra gång, som jag har träffat. Det är längesen, javisst, men det slår igenom förvånansvärt fortfarande, tycker jag. Även om det självklart finns dem som inte har de egenskaperna med så mycket utblandning som det blir efter många år och andra linjer som kommit in.

Jag har i alla fall sett det hos många hästar (bla mitt sto vars pappa var halvbror till Furioso) samt tex en familj där jag känner till ganska många av hästarna där Jimmy Reppin kom in som far till en avkomma. Detta sto efter honom blev väldigt olik övriga och hennes avkommor fick också denna storlek och gången, trots olika fäder. Ett vänligt psyke ingår också.
Ett annat exempel är hingsten Spectacular Tide som jag anser är en dröm som ridhäst om man gillar fullbod (rids inte, menar egenskaperna) han har också både storleken, är rejäl i kroppen och har den där härliga taktmässiga traven.

Ja, som sagt, jag har sett det i ganska många hästar, faktiskt, men det är långt tillbaka,så man måste idag se på mer än så.

Sen har vi ju Carnoustie tex, som är en annan som har lämnat många fina ridhästar och väl fanns bakom Ulla Håkanssons Nashville.

Han var väl e Steves Friend f ö och ue Carnoustie har jag för mej. Steves Friend är stoet jag rider ue och det är också bra, inte lika stora dock, men kraftiga oftast. Skulle gärna se kombinationen Spectacular Tide/Steves Friend tex, hos ett sto om jag skulle leta.

I övrigt så fråga på avel, det kan finnas de som kommer ihåg fler än ajg gör just nu,

Kom på att Elisabeth Lettes Top flight hade väl Carnoustie i stammen också?
(Och Homosassa var ytterligare en av de stora med Precipitation i stammen som jag glömde nämna:idea:)

Däremot är ju dessa inte små hästar för ridponnyavel utan jag tänker på dressyravel. Det beror ju på vad du vill ha för hingst till stoet? Vissa ridponnyhingstar har ju också större hästar i stammen medan däremot om du väljer en mindre (tex welsh) hingst så vet du ju mer hur det blir......

Vi hade själva en ridponny e Urbino förr (urbino/welsh) helt underbart steg långt utöver de flesta ponnyer. Mer som ett halvblod.
Ett litet sto med bra rörelser, kanske med Steves Friend som ger små kralliga fullblod ofta och även med tex Carnoustie bakom, ihop med welsh?

Top Flight var efter High Flown och u Supreme Fortuna e Carnoustie. Och han var helt förvirrad när han stod på banan!:eek:

Ibland blir livet mycket enklare, när man bytar job.
Carnoustierne var generellt ganska... eh... egna hästar; men som dom kunne springa, om man hittade nyckeln till dom.
Thorvald var inte så dålig på det.

Jag älskade Carnoustieavkommorna. Har fortfarande ett gäng snygga ärr som påminner mig om dom! :angel:

Vad gäller Top Flight var nog mycket av snurrigheten från pappsen. Red själv Flight o'Fancy efter HF och han var en av de snurrigare jag ridit. Och jag har ridit några snurriga...

Carnoustieavkommorna påminner mig om Diaglyphardavkommorna, KAPPLÖPNINGSHÄSTAR!!! Dom var mycket intresserade av jobbet och tyckte allt annat var störande. Min typ av hästar!!

Senast ändrad:

Jepp, High Flown var inte heller känd för att lämna promenadhästar.
Camilla är inte den enda, som har fått markkänning av dom.

Dom kunne dock också springa, om dom koncentrerade sig lite, men Carnoustie var lika väl svensk avels toppnamn i långa tider; även efter hans död och tills Jimmy Reppin dök upp.

Egentligen en skön mix fr. Lette fick, så hatten av för henne.

oh, nån som vet nåt om Jimmy Reppin...:banana: Har försökt hitta info om honom men inte funnit ens en bild...:confused:
Har ett sto som är e: Royal Whip- Jimmy Reppin som jag tränar/tävlar dressyr med.

Nej jag vet bara att han var otroligt populär ett tag.

Jag kände en häst efter honom, samt två som var ue. Alla tre riktigt stora fullblod, rörde sej bra, men ganska känsliga och veka i psyket, särskilt den som var e honom, ett mycket vekt sto, vänlig och genomgo häst, men ängslig och inte så jättesmart kanske.
Ingen av dem kände jag dock som galopphäst, men ingen av dem hade heller någon framgång där. Två var trevliga ridhästar, varav jag hade en av dem själv under några år. En tävlade ft, den jag hade var mer dressyrhäst. Allla tre var mycket vänliga samarbetsvilliga hästar på alla sätt.

Senast ändrad av en moderator:

Dom kunne dock också springa, om dom koncentrerade sig lite, men Carnoustie var lika väl svensk avels toppnamn i långa tider; även efter hans död och tills Jimmy Reppin dök upp.

Egentligen en skön mix fr. Lette fick, så hatten av för henne.

Carnoustie har ju betytt mycket i halvblodsaveln, det är nog många fler dressyr och hopphästar som haft honom i stammen än dessa två rena fullblod. Har för mej det var något mer fullblod som tävlade dressyr framgångsrikt som hade Carnoustie nära, men minns inte just nu.:confused: Han hade väl stor betydelse inom galoppen också!

ok, min pålla är endast 1,58 så hon tillhör inte dom stora avkommorna:D

Det var av Carnoustiehästarna jag fick ärren och det var i allmänhet för att jag hittade på konstiga saker med hästar på den tiden....:angel: För Carnoustiehästarna var kul att rida ut och flänga med. Jättesäkra på det sättet och med på det mesta!:devil:

Flight o'Fancy - "min" High Flownare - var bara förvirrad, jag har inget minne att jag någonsin trillade av honom. Mer att vi irrade runt i mycket buskar och diken.:D

oh, nån som vet nåt om Jimmy Reppin...:banana: Har försökt hitta info om honom men inte funnit ens en bild...:confused:
Har ett sto som är e: Royal Whip- Jimmy Reppin som jag tränar/tävlar dressyr med.

Det var en tid, där allt, som kunne gå fortare än en canter, var efter JR.

Det var av Carnoustiehästarna jag fick ärren och det var i allmänhet för att jag hittade på konstiga saker med hästar på den tiden....:angel: För Carnoustiehästarna var kul att rida ut och flänga med. Jättesäkra på det sättet och med på det mesta!:devil:

Flight o'Fancy - "min" High Flownare - var bara förvirrad, jag har inget minne att jag någonsin trillade av honom. Mer att vi irrade runt i mycket buskar och diken.:D

Jag trodde du fortfarande gjorde konstiga saker med hästarne :devil:

Liknande trådar

Avel Eftersom nu det inte ser ut som om mitt sto tänker bli dräktigt i är heller :mad:, så börjar jag försöka tänka lite frammåt. Intresset...
Svar
6
· Visningar
965
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka