Fblsto för dressyr och ridponnyavel

Croquis

Trådstartare
Eftersom nu det inte ser ut som om mitt sto tänker bli dräktigt i är heller :mad:, så börjar jag försöka tänka lite frammåt. Intresset för avel finns, möjligheterna finns med egen gård och intresserad karl :bow:, det är ju bara avelsmaterialet som nu fattas...

Så nu finns funderingar på att skaffa ett fullblodsto. Vad ska jag tänka på förrutom bra storlek, gångarter och temp? Vilka blodslinjer är gångbara inom dressyravel? Har sökt på fullblostrådar och läst nästa allihop nu tror jag, men tycker nog mest att det handlar om hoppning. Är ändå inne på fullblod då jag tycker det behövs inom gångartsaveln. Kan någon hjälpa mig med lite tips?

Vill vara ute i god tid inför betäckningssäsongen 2009 så jag hinner hitta det "rätta" stoet. Om nu inte det "perfekta" stoet dimper ned i knät på mig så jag hinner betäcka i år. :angel: Nåja, drömma kan man alltid. :grin:

Mia

Sv: Fblsto för dressyr och ridponnyavel

testa att lägga in det här på galopp...

eller PM:a annika källse, hon är duktig "ridhästryttare" + proffstränare :)

Catarina Vång (Wenell?) är också gammal ryttare

Jag har dressyr blod i mitt ena sto via High Top xx som hon har i tredje led. Han är morfar till Lauries Crusador xx tex.

Jag har genom åren sett till en hel del hästar som har Derring-Do xx i sig här i Sverige, han är pappa till High Top xx och dessa hästar rör sig ofta väldigt bra.

Fullbloden har ofta ganska markbundna gångarter eftersom det sparar tid i löpen, Mitt ena sto har markbunden skritt och trav men en riktigt fin galopp. Det andra stoet nämnt ovan rör sig mycket bra jämnfört med många andra hästar, på henne har verkligen dressyrblodet slagit igenom även om resten är mer FT-inriktat, tredje stoet jag har rör sig bra för att vara fullblod men inget speciellt om man jämnför med ett dressyravlat hbl tex..
Finns även en del hästar efter Be my Cheif som rör sig bra vill jag minnas.

Jag har valt att lägga en "bensprattel" hingst på mitt sto, hingsten är e: Lauries Crusador xx och därmed blir avkomman linjeavlad på High Top xx i tredje led på båda sidor.
Avkomman blir 75% fullblod och det kanske är lite i häftigaste laget egentligen men vi får väl se om det går hem hos köparna sen. Jag tror på kombinationen iaf :)

Storlek är svårt att hitta bland fullblod de flesta är mellan 160-165cm, men sen finns det ju som min stora dam som har lyckats knata iväg till 173cm. Ingen tror på mig när jag säger att hon är ett rent fullblod.. :angel:

Zinsky xx har lämnat flera avkommor i svår dressyr, fast de jag känner till har varit halvblod.

Min mamma har ett fullblod efter Tallinum xx. Hon har hört att hans avkommor bllir rätt så små och det kan ju vara en fördel om du ska ha stoet i ponnyaveln. vårt fullblod är rätt liten men tyvärr en valack. Han rör sig bra för att vara fullblod! Snäll att rida men kan ha lite humör i boxen.

Jag hade försökt få fatt i ett National Zenith sto. Jag födde upp två avkommor efter honom, mamman hade ok gångarter, båda avkommorna rörde sig bättre än mamman som var halvblod e Castello- Herkules. Valacken hade kapacitet att gå hela vägen. Dessutom var de stora, valacken 173 och stoet 168 cm. Förutom det hade de ett kanon psyke, vem som helst klarade av att rida dem.

Liknande trådar

Övr. Grenar Eftersom nu det inte ser ut som om mitt sto tänker bli dräktigt i är heller , så börjar jag försöka tänka lite frammåt. Intresset för...
Svar
15
· Visningar
1 654
Senast: Creetown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka