Sv: Favortit tävlingsplatser.
för er i Uppsala-trakterna passar jag på att göra lite reklam för Uppsala Ponnyklubb
nuförtiden inte alltför många lokala tävlingar, men däremot väldigt många Pay&Jumper!
Utetävlingarna är riktigt bra tycker jag, men skulel det vara dålgit underlag ute så tävlingen behöve rhållas inne så kanske lurbos tävlingar är att föredra
.
men vid bra väder är
ridhuset (20x70) tillgängligt för framridning med ett blockhinder i
ridbana (20x50) där framhoppning sker med ett räcke och en oxer, och sen en stor hoppbana att tävla på
.
Avspärrningar och skyltning för ryttare och hästar, nära till allt.
Högtalare så att man hör vid framhoppningen vad speakern säger, i ridhuset hör man däremot inte men sålänge man har någon till hjälp på tävlingen så är det ca 10m fårn läktaren till dörren ut där högtalaren sitter ovanför
.
funktionärer stationerade på flertal platser (brukar stå vid framhoppningen jag
)
Tävlingsplats (gren jag tävlat i där, alla gånger på ponny)
Tierp( hopp): när tävlingarna hålls ute är det nog superbra, var inentävling jag var där. Mindre kul med utomhusframridning å obroddad häst (ridskolehäst), snö fastän de tinte "borde"...
+ nära till allt
- Framhoppning på en mini-collectingring... 2 ekipage och bara i vänster varv...
Lurbo (hopp, samt varit funktionär):
+ Nära till allt
+ framridning som räcker gott och väl! Framridning på utebana+halvt ridhus och halvt ridhus till framhoppning.
+funktionärer som har koll
Bälinge (hopp) :
+ framhoppnings som fungerar bra i system, kanske någorlunda litet.
- långt från parkering till tävlingsbanorna...
-sjukt smal tävlingsbana
- vissa banor har inte direkt varit snällt byggda... en gång helt katastrofal, och alla gånger har de haft en silvrigt hinder placerat så det verkligen bländar upp i ögonen på både häst och ryttare... Många ekipage som vägrat vid de tävlingarna jag varit där...
- dålgit med funktionärer på banan = dåligt flyt.
Frösåker (dressyr)
+Nära till allt.
+flöt på bra,
- ok framridning men hade nog int epassat till större tävlingar eller storhästtävling känns det som. Det mesta var "litet" där.
Heby (dressyr)
+Nära till allt
+tävling i ridhus och framridning i ridhus (dvs funkar vid alla väder)
+ högtalare som hördese bra
- Liten parkering, stor tävling hade int efungerat....
jälla (dressyr och hoppning)
+ bra framridning och normalstor collectingring
+nära till parkering och tävlingsplats
Alltid flytit på, bra tävlingsplats.
Segersta (dressyr)
+nära till allt
+ bra framridning
+bra ordning
-liten parkering. SOm tur är inte alltför stor tävling så det gick bra när jag var där.
Börje sportryttare (dressyr):
+nära till allt, man kan hålla koll på transporterna och samtidigt kolla på de tävlande!
+flytit på bra, lagom men funktionärer.
- ingenstans att "ta skydd" vid dåligt väder. Bara ridbanor i princip.
- lite väl litet kanske...