Faustinus vs Zuidenwind

Donnorna

Trådstartare
Vad tycker ni om dom hingstarna? För och nackdelar?
Har ett sto som ska betäckas snart men jag kan inte bestämma vilken hingst jag ska ha... hoppas att ni kan hjälpa mig lite.
Hon är liten ca 155 cm dock inte färdigväxt (3år)och med stort bakåt i stammen (Samarant-colani-donnerwetter)
Ganska lågställd, skulle vilja ha mer luft under magen.
Bra skritt och galopp, skulle vilja förbättra traven. Hoppar bra.
Ge gärna andra tips på hingstar också!! :D

27907927.jpg

27656432.jpg

Sv: Faustinus vs Zuidenwind

de e ju två helt skilda typer. Skulle kunna tänka mg fautinus för hans fina reslighet. Han har ju fürst heinrich som pappa å de brukar ge kraftiga hästar med stora nackar.

Har själv ett sto som är betäckt med Zuidenwind i år, de är för att han är långlinjerad, och är rörlig genom kroppen, plus att han är lätt i typen. Har även träffat den hästen, mkt trevlig iaf i boxen!

Problemet är att ditt sto är så ungt, du vet inte vad hon lämnar, kanske att du vet vad hennes möderna lämnar för hästar? Så i ditt fall skulle jag ta en hingst som har lämnat iaf lite. Highcruiser kanske?

Absolut Faustinus. Han har en härlig typ med mycke reslighet och luft under magen, och är större än Zuidenwind. Hans gång är väldigt fin med reservation för mer önskvärd bakbensaktivitet. Han ser härligt ridbar ut och är vacker som en dag:).

okej tack för ditt svar :) jag håller med om att han är mer reslig och har luft under magen, förhoppningsvis nedärver han det också då det är det som är största nackdelen med mitt sto tycker jag.

Highcuiser är också intressant med tanke på att hennes mamma lämnat väldigt bra med hohenstein bla ett föl som vann sitt championat i oldenburg. Men är han inte mycke använd? jag vill att avkomman ska gå att sälja... Ska fundera på det. :)

Don Romantic lämnar ju stora och fina avkommor också,vet inte så mycket om de andra två du nämnde från början.
Har sett ganska många DR avkommor och de har varit fina...

jo jag gillar don romantic han skulle inte sitta fel... men jag tycker att han har lite hög språng avgift sen så blir det inport semin också, nån som vet vad skicken kostar från dannmark?
jag har kikat lite på twiligt han verkar fin men hittar ingen film på honom...
även flash dancer IM är väldigt fin men tyvärr lite liten, vet inte om jag vågar lägga honom på mitt lilla sto... fast hon har ju stort bakåt... suck det är en djungel det här med hingstar och jag får nästan panik när jag inte hittar nåt som passar!! det börjar ju dra ihop sig mot brunst snart :confused:

Det var inte så längesedan jag själv hade panik över hingstval, skulle välja hingst till ett sto jag inte kände, nästa år så har jag haft mer tid på mig men kommer säkert att vela ändå.
Mitt val föll på Zuidenwind, jag gillar hans typ, rörelsemekanik, och att han verkar stabilt ha fin typ och rörelsemekanik i generationer bakåt. Dessutom har han hanska ung stam, medan mitt sto har lite äldre (men inte stenålders).
En hingst som jag gärna hade använt annars är Bocelli, hans avkommor syns lite överallt och de jag sett ser supertrevliga ut. Räknade jag fel när jag räknade att det blir Donnerwetter i 2ggr i 4 generationen, blev det mer?
Hans svaga blup är benen så kasnke stoet ska ha ok ben?
/U

Jo jag gillar zuidenwind och jag gillar hans stam, men på nåt sätt så känns det inte rätt ändå vet inte varför...
Jo det stämmer att det blir donnerwetter i fjärde generation. Bocelli har lämnat många fina avkommor, men jag vet inte om han passar henne typmässigt? jag är jättedålig på sånt...
Har kikat lite på frienze, vad tror du om honom?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 979
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 542
Senast: Unafraid
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 672
Senast: HMQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka