Fattar noll

V

Vaccan

Min icke datorkunniga kompis har köpt en lap som hon inte förstår sig på, jag förstår inte så mycket mer.
Hur ska jag komma ut på nätet?
Till datorn följde TELE2 med men bredbandet hemma hos henne är från Felia, ska man behöva byta alldeles eller går det att skapa en ny anslutning och isf hur gör jag det?
Ska jag använda installationskivan från Felia som kom med starten av bredbandsabonnemanget som är installerad på den stationära?
En annan kompis sa att hon fixat det där utan den skivan, men jag fattar isf inte på en fläck hur :confused:
Och om jag kan fixa det utan skivan, måste jag vara hos henne eller går det likabra att göra det hemma hos mig, eller blir det min uppkoppling som datorn söker då?

Jag har själv ingen lap och inte några större planer på att köpa en, jag har fattat att det använder trådlöst nätverk, kommer datorn hitta igen det trots att hon bor i busken?
Eller måste hon ständigt använda två hål i väggen?

Hilfe bitte :D :p

Sv: Fattar noll

Jag blir väldigt snurrig av ditt inlägg... :D

Jag har fattat det så här:
Din kompis har en stationär dator som har bredband (via kabel/modem). Nu har hon köpt en laptop och vill ha bredbandet anslutet till denna.
Laptopen är förberedd för trådlöst nätverk som hon vill använda.

Ni behöver inte använda tele2:s skiva. Och om det är som ovan behövs först och främst en sändare (accesspunkt), som kan skicka signaler till laptopen, för den tar inte emot något speciellt bredband, utan det är bredbandet i väggen som måste skickas ut i luften där laptopen kan fånga upp det. Tex ett trådlöst nätverkskort i datorn som delar ut uppkopplingen till laptopen, eller ännu hellre en trådlös router kan fixa problemet åt er.

Och det kan vara bra att googla runt lite på "wlan", "trådlöst nätverk" och andra liknade saker ett tag för att få lite koll på läget innan ni börjar. Eller hitta någon som redan har koll på läget som kan hjälpa er på traven. För det är lätt hänt att man missar små detaljer som att t.ex. låta kryptera sin access och trafik, vilket är hemskt dumt - det skulle nämligen kunna låta grannen sitta och titta på vad din kompis gör och skriver ute på nätet, och dessutom att använda hennes bredband - gratis....

För det första:

Har hon ADSL?

I så fall - har hon bara modem eller modem+router eller en kombinerad låda?

Har hon en router av något slag så brukar man känna igen den på att det finns ett uttag som det står WAN på och oftast 4 uttag som är märkta med LAN eller bara 1.2.3.4. Dvs det är en liten låda där man ansluter en sladd till "bredbandet" och en annan till sin PC?

Är den routern i så fall en trådlös router eller har hon en separat "box" för det? (en sk AccessPoint eller AP). Om utrustningen är trådlös så har den oftast (men inte alltid) en eller flera antenner.

För att ansluta två PC (eller fler) samtidigt så är i regel en router nödvändig.

För att kunna köra trådlöst (WLAN) så måste man ha en trådlös router eller en AccessPoint.

När du kollat det (och helst också vilka typer/modell på utrustning) så kanske jag/vi kan hjälpa dig vidare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Världscupen 2024/2025
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka