Fattar inte. Luther?

tott

Trådstartare
Har en kompis som ofta säger typ "försöker hålla Luther borta" eller "att vara vän med Luther" osv
Vad menas med det?

tott, som nog inte är så påläst i ämnet

Luther har ett oförtjänt "tråkigt" rykte, han sa faktiskt "Ät, drick och var glad!!!"
Jo men det sa han ju för att han ansåg det vara kört, du var född i synd och det gick inte att ta sig ur.
Försökte du vara god för att komma till himlen så dög inte det.
Fast jag tycker nog att han verkade vara en schysst prick. Men han tillskrivs mycket citat som att "man ska arbeta i sin anletes svett" mm

Usch, för Luther och hans kyrkoreform. Inte för att katolska kyrkan var/är så mycket bättre, men Luther var ju knappast en munter kille.

Jag brukar säga att jag försöker komma undan det lutherska förtrycket som vi ärvt. Det duktiga, det begränsande, normerna vi lever efter.

Luther har oftast misstolkats, speciellt här i Sverige, som en otroligt plikttrogen människa som i princip förespråkade att hårt arbete och lidande var det enda rätta här i livet. Det som är intressant är att det nästan bara är här som man ser på teologin på det sättet, medan man i andra länder tar tillvara på de mer "lätta" sidorna av hans lära.
"När du frestas av depression eller förtvivlan eller någon annan samvetsplåga, då skall du äta, dricka, söka sällskap. Om du kan glädja dig med tankar på flickor, skall du göra det.", stämmer inte riktigt in på vad vi fått lära oss här :D
Precis som de ovan säger så lever detta synsätt kvar även nu, vilket innebär att de uttrycken betyder ungefär "sköt dig och var duktig".
(Ursäkta långa svaret, men är något "skadad" efter Luther-studier :p)

Luther har oftast misstolkats, speciellt här i Sverige, som en otroligt plikttrogen människa som i princip förespråkade att hårt arbete och lidande var det enda rätta här i livet.
Fast poängen med Luthers reformation var ju att styra upp människors handlingssätt och levene. Han tyckte att det var bedrövligt att kyrkan sålde avlatsbrev så att människor kunde synda med gott samvete. Visst, poängen med avlatsbreven är ju för att dra in pengar på människors synder, för alla syndar, oavsett om man vill det eller inte.

Det är ju knappast så att Luther var för kvinnlig frigörelse och människors lika värde. Han var ju rätt så grov antisemit. ;)

För de som brukade köpa avlatsbreven var han knappast en rolig prick.

Fast poängen med Luthers reformation var ju att styra upp människors handlingssätt och levene. Han tyckte att det var bedrövligt att kyrkan sålde avlatsbrev så att människor kunde synda med gott samvete. Visst, poängen med avlatsbreven är ju för att dra in pengar på människors synder, för alla syndar, oavsett om man vill det eller inte.

Det är ju knappast så att Luther var för kvinnlig frigörelse och människors lika värde. Han var ju rätt så grov antisemit. ;)

Kyrkans män har väl alltid varit antisemiter och kvinnoföraktare, så det är ju inget man ensam kan beskylla Luther för. Att han reformerade kyrkan tycker jag var bra, fy fan för katolska kyrkans inkvisitationer, handel med reliker och avlatsbrev. :yuck:

@Ramona
Det jag menade var att man här i Sverige oftast har en ganska hård Luther-bild, vilket inte alltid stämmer. Sen kan man ju säga att följden av reformationen var att "styra upp" människors leverne, lika väl som att det var ett av landets största pedagogiska projekt, allt beror på hur man "vrider" på det.
"Han tyckte att det var bedrövligt att kyrkan sålde avlatsbrev så att människor kunde synda med gott samvete. Visst, poängen med avlatsbreven är ju för att dra in pengar på människors synder, för alla syndar, oavsett om man vill det eller inte." Förstår inte riktigt hur detta ska vara ett argument mot Luther, men sen kanske jag är lite partisk i denna fråga ;)
Antisemit var han, det sticker jag inte under stolen! Sen kan man hitta texter som både stödjer den ena och den andra sidan när det gäller kvinnlig frigörelse och människors lika värde, allt beror på hur man tolkar dom och vilket sammanhang de är skrivna. Tror tillexempel att det inte direkt svämmade över av män med "god" kvinnosyn under den tiden.

Kyrkans män har väl alltid varit antisemiter och kvinnoföraktare, så det är ju inget man ensam kan beskylla Luther för. Att han reformerade kyrkan tycker jag var bra, fy fan för katolska kyrkans inkvisitationer, handel med reliker och avlatsbrev. :yuck:
Skulle dock vilja byta ut *alltid* mot *länge* och poängtera att det är svårt att skriva "kyrkans män" som en homogen grupp, då det alltid finns utrymme för tolkningar och olika tankar, speciellt inriktningar emellan :)

Luther har oftast misstolkats, speciellt här i Sverige, som en otroligt plikttrogen människa som i princip förespråkade att hårt arbete och lidande var det enda rätta här i livet. Det som är intressant är att det nästan bara är här som man ser på teologin på det sättet, medan man i andra länder tar tillvara på de mer "lätta" sidorna av hans lära.
"När du frestas av depression eller förtvivlan eller någon annan samvetsplåga, då skall du äta, dricka, söka sällskap. Om du kan glädja dig med tankar på flickor, skall du göra det.", stämmer inte riktigt in på vad vi fått lära oss här :D
Precis som de ovan säger så lever detta synsätt kvar även nu, vilket innebär att de uttrycken betyder ungefär "sköt dig och var duktig".
(Ursäkta långa svaret, men är något "skadad" efter Luther-studier :p)

Va, menar du att svenskar är skittråkiga med en pinne någonstans som inte vet hur man har kul?!

:rofl:

Som jag har förstått det så ville han avskaffa avlatsbreven för att han tyckte det var fel att kyrkan tjänade pengar på att sälja förlåtelse som enbart Gud skulle ge. Det handlade inte om att han missunnade folket förlåtelse.
Luther reformerade kyrkan och gjorde den mer folklig. Han tyckte det var fel att folket skulle tvingas lyssna till latin som de inte förstod.
Luther levde inte under en tid när folk var särskilt mycket för kvinnlig frigörelse så det kan han kanske inte lastas för... ;)
Jaså, var han antisemit? Ja, tyvärr var väl en stor del av befolkningen det på den tiden... :crazy:

Det går säkert att få fram att Luther också inte var djurrättsaktivist, eller att han hade fördomar inom HBTQ-frågorna.
Är de inte dags att bränna de där teserna, en gång för alla?

Det går säkert att få fram att Luther också inte var djurrättsaktivist, eller att han hade fördomar inom HBTQ-frågorna.
Är de inte dags att bränna de där teserna, en gång för alla?
Jag tror helt ärligt inte att det öht var en fråga på den tiden när alla var Bibeltroga, kvinnan skulle tiga i församlingen och djuren var skapta utan själ och enbart till för människans skull.

Liknande trådar

R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 843
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 686
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 434
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 733
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar